Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Exportera maskiner till utlandet? (EU)

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

krokodilen (trådstartaren)

#16 » 16:37:08, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Du ska även skicka in en periodisk sammanställning på dina försäljningar till skattemyndigheten varje månad eller varje kvartal tror jag beror på belopp.


Hmm det va väl den jag letade efter antar jag. Försökte hitta info på Skatteverkets hemsida men går bet.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#17 » 18:00:20, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni borde väl ha nån jurist att fråga, ni köper ju o säljer mycket maskiner? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen (trådstartaren)

#18 » 20:00:37, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ni borde väl ha nån jurist att fråga, ni köper ju o säljer mycket maskiner? :klia:


Absolut jag håller med dig! Det borde vi ha. :thumme: :lmao:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#19 » 20:14:26, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte blanda mig i men .. Sålde en "hydrostatpump" till Finland kollade vat mm mm. allt va i ordning så, Men vid deklaration sa pappersgubben att jag skulle anmält affären till skatteverket på något vis vid försäljningen annars va det böter/avgift som man måste betala i efterskott.. Jag sa som så, att jag skiter i att sälja något mer utomlands helt enkelt.. Kanske inte gäller samma för fordon som annat dock.. Få kniv i ryggen när man tror man gjort rätt det klarar jag mig utan..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

tracker

#20 » 21:59:02, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
tracker skrev:Du ska även skicka in en periodisk sammanställning på dina försäljningar till skattemyndigheten varje månad eller varje kvartal tror jag beror på belopp.


Hmm det va väl den jag letade efter antar jag. Försökte hitta info på Skatteverkets hemsida men går bet.

/C


https://www.esv.se/publicerat/momshandl ... eu-lander/

https://www.skatteverket.se/foretag/mom ... 01093.html
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

krokodilen (trådstartaren)

#21 » 22:10:07, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har vi det ju! Tackar! :thummar: :bira:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#22 » 10:02:26, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Ska inte blanda mig i men .. Sålde en "hydrostatpump" till Finland kollade vat mm mm. allt va i ordning så, Men vid deklaration sa pappersgubben att jag skulle anmält affären till skatteverket på något vis vid försäljningen annars va det böter/avgift som man måste betala i efterskott.. Jag sa som så, att jag skiter i att sälja något mer utomlands helt enkelt.. Kanske inte gäller samma för fordon som annat dock.. Få kniv i ryggen när man tror man gjort rätt det klarar jag mig utan..

Hur har du bokfört det då? Till skatteverket behöver du inte anmäla nåt men det ska ju bokföras som försäljning till annat EU land momsfritt. Det blir då en fiktiv moms i bokföringen som gör att det kommer på rätt rad i momsdeklarationen och de "ser" din affär. Och motparten likaså. Vid kontroll kan de alltså gå in och se att vardera part har gjort sin del och att det inte föreligger nå oegentligheter.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#23 » 10:10:36, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt som också kan tåla att tänka på är att det ju inte bara är det där med exportregler och skatt och sånt elände. Det finns dessvärre olika standard i länder om bredd, hastighet, drag, belysning, osv, osv. En kund som först när prytteln står på gården upptäcker att den inte kan användas utan en del modifieringar eller inte alls blir inte nöjd. Det blir inte bra för nån. Viktigt därför att informera så noga det går om hur det ser ut, foto på anslutningar, regpapper osv, allt som gör att kunden verkligen förstår vad det är man köper.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

atlashjul

#24 » 22:11:21, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:
Ska inte blanda mig i men .. Sålde en "hydrostatpump" till Finland kollade vat mm mm. allt va i ordning så, Men vid deklaration sa pappersgubben att jag skulle anmält affären till skatteverket på något vis vid försäljningen annars va det böter/avgift som man måste betala i efterskott.. Jag sa som så, att jag skiter i att sälja något mer utomlands helt enkelt.. Kanske inte gäller samma för fordon som annat dock.. Få kniv i ryggen när man tror man gjort rätt det klarar jag mig utan..

Hur har du bokfört det då? Till skatteverket behöver du inte anmäla nåt men det ska ju bokföras som försäljning till annat EU land momsfritt. Det blir då en fiktiv moms i bokföringen som gör att det kommer på rätt rad i momsdeklarationen och de "ser" din affär. Och motparten likaså. Vid kontroll kan de alltså gå in och se att vardera part har gjort sin del och att det inte föreligger nå oegentligheter.



Jag är ingen bokföringsguru därav lämnar det till de som kan,1 gång om året. Och hur i glödheta helvete ska man veta att en sån specifik ska sak anmälas/registreras/noteras/sökas varje månad.. Som sagt skiter i att sälja något mer inom eu utom Sverige :hurra: . Har gott om grävmaskiner så kan lika gärna gräva ner det djup istället om jag inte får sålt det :djaevul:

Men bara för att du svara som du gjorde nu , sökte jag försäljning eu. Där står detta.


3.1.7 Redovisning av försäljning till EU-länder
Redovisa och sammanställ försäljningen
När ni har sålt en vara eller tjänst till ett annat EU-land ska försäljningen redovisas i ruta 35 respektive ruta 39 i mervärdesskattededeklarationen. Ni ska också lämna en periodisk sammanställning för de varor eller tjänster som ni har sålt momsfritt till beskattningsbara personer (näringsidkare) i andra EU-länder. I sammanställningen ska ni ange varje köpares VAT-nummer.

Olika tidpunkter beroende på vad ni har sålt
Ni ska lämna in den periodiska sammanställningen månadsvis eller kvartalsvis, beroende på vad ni har sålt.

Om ni har sålt varor ska sammanställningen normalt sett lämnas in varje kalendermånad. Ni kan dock ansöka hos Skatteverket om att få lämna den kvartalsvis i stället. En förutsättning är då att det sammanlagda värdet av varorna är mindre än 500 000 kronor exklusive moms under det innevarande eller något av de fyra föregående kalenderkvartalen.
Om ni har sålt tjänster ska sammanställningen lämnas in varje kalenderkvartal.
Om ni har sålt både varor och tjänster ska sammanställningen lämnas in varje kalendermånad.
Ni får automatiskt en blankett för sammanställningen
Skatteverket skickar automatiskt en blankett för periodisk sammanställning till er när ni har redovisat försäljning i ruta 35 i mervärdesskattedeklarationen.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

QV_

#25 » 22:56:19, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kvartalsvisa VATnummer deklarationen gjorde jag för 5 år sedan. Sålde tjänster.
Men gör inga affärer med utlandet längre.

Upplevde det inte som något större bekymmer, men har hjälp av frun i dessa fall.

Nu skall jag börja försöka med omvändmoms, men det är ju bara ett bekymmer första gången.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stefan1972

#26 » 09:48:41, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som svar till "atlashjul".........Har du företag är det din skyldighet att veta sånt här oavsett vem du lämnar bokföringen till. I slutändan är det ditt ansvar ändå om det skulle bli revision och den som bokfört gjort på nå annat vis eller på order av den som inget vet. Dessutom förstorar du saken, det handlar bara om att bokföra det på andra konton så att moms debiteras på rätt sätt eller så inte.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#27 » 17:31:02, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

+ att du är tvungen att skicka in en separat periodisk sammanställning till Skatteverket månaden efter att du har sålt varan.
Det räcker alltså inte bara att ta med det i momsdeklarationen.
Missar du detta så tillkommer det en förseningsavgift på 1250 kr.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

bonde456

#28 » 18:03:13, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jag säljer ju titt som tätt till andra EU-länder men har då inte koll på exakt vad som görs i form av anmälning/redovisning till olika myndigheter.
Anledningen till min undran är om jag själv skulle exportera nån av mina egna maskiner till tex Tyskland?

Det är omöjligt att exportera till Tyskland från Sverige i och med att båda länder är EU länder. Det du däremot gör är en utförsel av vara.

atlashjul skrev:Ska inte blanda mig i men .. Sålde en "hydrostatpump" till Finland kollade vat mm mm. allt va i ordning så, Men vid deklaration sa pappersgubben att jag skulle anmält affären till skatteverket på något vis vid försäljningen annars va det böter/avgift som man måste betala i efterskott.. Jag sa som så, att jag skiter i att sälja något mer utomlands helt enkelt.. Kanske inte gäller samma för fordon som annat dock.. Få kniv i ryggen när man tror man gjort rätt det klarar jag mig utan..

Din pappersgubbe tror jag nog får läsa på lite. Inom EU är det inte fråga om någon export. Utanför EU är det dock lite pappersjobb.
Har inte exporterat men däremot Importerat Mobil arborrutrustning från Kina och då ska godset föranmälas till Tullverket om det är ett företag som tar in varan. Annars räknas det som smuggling.
Som privatperson behöver man inte föranmäla.
Införsel av varor gör jag regelbundet via Baltikum till mitt företag och det är ju som att handla av vilket företag som helst.
Jag har iofs ingen periodisk sammanställning så det kan vara skillnad....
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se