Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Exportera maskiner till utlandet? (EU)

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 12:49:07, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säljer ju titt som tätt till andra EU-länder men har då inte koll på exakt vad som görs i form av anmälning/redovisning till olika myndigheter.

Anledningen till min undran är om jag själv skulle exportera nån av mina egna maskiner till tex Tyskland?

Skylten ska av (om det finns nån) och maskinen ska rapporteras som exporterad till Transportstyrelsen (om den är reggad med skylt), köparens VAT-nr ska kollas så att det är giltigt så att affären kan göras utan Svensk moms och jag ska ha en kopia på CMR för att kunna styrka att objektet gått ur landet iom avsaknad av momsen.

Är det nåt mera som ska göras, tex anmälan till Tull eller Skatteverket? :klia:

Gissningar kan jag producera själv som ni säkert förstår. :grin:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PerJohansson

#2 » 14:22:19, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Gissningar kan jag producera själv som ni säkert förstår. :grin:


Visste inte om du kunde googla själv...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... istrering/
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

krokodilen (trådstartaren)

#3 » 14:27:48, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
krokodilen skrev:Gissningar kan jag producera själv som ni säkert förstår. :grin:


Visste inte om du kunde googla själv...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... istrering/


Jo fast där står det väl inget nytt? :klia:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#4 » 14:31:23, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte frågan om tillvägagångssättet vid export?

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Hymas 89

#5 » 14:51:43, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag exporterade många, fler än 50, momsade fordon fram till 2016 innom EU. Bytte jobb o slutade med försäljning.
Då gällde följande.
Kolla kundens momsnummer, heter mycket riktigt VAT nummer. Finns länk på skatteverkets hemsida till EUs gemensamma register.
Kundens VAT är ok, skrevs infon ut så att skattemyndigheten inte kräver momsen.
Kunden betalade utan moms hämtade fordonet och regbevis, ingen myndighet i Sverige är inblandad, enke affär.
Fordonet skall registreras i mottagarlandet, då meddelas transportstyrelsen att fordonet är registrerat i annat land och den avregistrera i Sverige.

Nu till ev. Problem, om fordonet inte registreras blir det inte avregistrerad i Sverige, skattemyndigheten kan ha synpunkter om momsen.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Stefan1972

#6 » 15:01:09, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är ju att köparen besöker ett tullkontor vid exporten även om det inte behövs "förtullas" . Man får då iallafall ett dokument som bevisar utförseln och sen avregistreras fordonet automatiskt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#7 » 15:11:09, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Nu till ev. Problem, om fordonet inte registreras blir det inte avregistrerad i Sverige, skattemyndigheten kan ha synpunkter om momsen.


Grannen sålde en gammal VW transporter på export som aldrig registrerades, hittades i Riga 6 månader senare med ett lik i skåpet.......

Nätauktioner är tacksamma vid dessa tillfällen, du skriver på de papperna de skickar och så är problemet ur världen.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

krokodilen (trådstartaren)

#8 » 15:28:24, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra synpunker och input men allt detta vet jag egentligen redan. Grunden i det är att man måste förvissa sig om och kunna bevisa att objektet gått ur landet och inte stannar kvar hos en tysk som har stuga/gård här och bara smiter undan momsen. Det kan ju även röra sig om en såmaskin eller en plog som inte har nåt regbevis eller skylt.

Tänkte mest om man måste redovisa affärerna hos skatteverket speciellt vid export? Alltså utöver vanlig bokföring av objektet IN/UT. Har för mig att jag nånstans i NE-bilagan sett ett "checkbox" för " Har du bedrivit handel med annat EU-land"

Avregistreringen som sådan här i Sverige är inte ett stort problem i sig och som sagt är det viktiga att kunna bevisa att objektet gåt ur landet, och då även till en individ med godkänt VAT-nr. Annars kan man bli krävd på momsen i efterhand. (vid kontroll ska väl tilläggas)

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#9 » 15:32:42, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent konkret är det ingen skillnad på att sälja en maskin eller ett oljefilter till annat eu land. Att det ska bokföras som en sådan affär är ju mest för att de ska se handeln inom EU.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#10 » 15:33:12, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det bästa är ju att köparen besöker ett tullkontor vid exporten även om det inte behövs "förtullas" . Man får då iallafall ett dokument som bevisar utförseln och sen avregistreras fordonet automatiskt.


Jo men då är man ju i händerna på köparens goda vilja. På jobbet så debiterar vi utlandsaffärerna med moms och krediterar den så snart vi får rätt handlingar i retur och hejhoppsan så lätt det nu går att få dokumenten! Nått som tidigare vart otroligt trögt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#11 » 15:38:47, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Rent konkret är det ingen skillnad på att sälja en maskin eller ett oljefilter till annat eu land. Att det ska bokföras som en sådan affär är ju mest för att de ska se handeln inom EU.


Man för upp en summa där alltså,,,hmm det är nog inte på NE- blanketten jag sett detta utan i online-deklarationen?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#12 » 16:04:45, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja på försäljning inom EU till företag som uppger VAT nr så räknar man ju med fiktiv moms. Bara för att transaktionen ska komma med i deklarationen. Både i momsdeklarationen och den periodiska sammanställningen. Det borde du rimligen göra redan nu om du säljer till EU ?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#13 » 16:22:11, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

VAT-redovisning görs som annan moms men fylls i rutan för omvänd skattskyldighet eller försäljning som är undantagen moms.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

tracker

#14 » 16:23:05, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska även skicka in en periodisk sammanställning på dina försäljningar till skattemyndigheten varje månad eller varje kvartal tror jag beror på belopp.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

krokodilen (trådstartaren)

#15 » 16:36:08, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Ja på försäljning inom EU till företag som uppger VAT nr så räknar man ju med fiktiv moms. Bara för att transaktionen ska komma med i deklarationen. Både i momsdeklarationen och den periodiska sammanställningen. Det borde du rimligen göra redan nu om du säljer till EU ?


Jo visst men jag lämnar ju underlaget till ekonomiavdelningen och vet inte hur de gör sedan.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Niklas Marklund och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se