Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Lantbruksfastighet - hur fungerar det med momsen?

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Trigon

#46 » 16:51:56, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med a-kassa och anställningstrygghet är väl egentligen inte så mycket att hålla i när stormen blåser? Får man ett år med halvdassig ersättning från A-kassan samtidigt som man får ägna åtminstone en halvtid åt att söka alla möjliga jobb mellan himmel och jord över halva Sverige? Det måste väl vara bättre att ha ett par hundra tusen som buffert stående på ett konto att ta av vid liknande situationer? Jobbar man på F-skatt så är det klart att man kan få åka hem på dagen i värsta fall om det blir arbetsbrist, men å andra sidan är det väl frågan om man inte blir uppsagd tids nog ändå om ens arbetsgivare inte har jobb åt en? Och försöka klamra sig kvar vid en arbetsgivare som egentligen inte vill ha en kvar måste ju vara något av det mest själadödande man kan göra.

Nu har det iofs varit goda tider väldigt länge, men jag tycker själv mest jag ägnat mig åt att tack nej till diverse extraknäck på F-skatt de senaste åren för att hålla arbetsbördan på en rimlig nivå och hinna träffa familjen nån gång ibland åtminstone på vinterhalvåret. Hade jag varit i TS kläder hade jag nog försökt göra som några redan varit inne på och försökt styra över åtminstone en del av A-skatteinskomsten till F-skattinkomst för att få mer fria pengar i företaget och slippa få vinstsyftet i det nystartade företaget ifrågasatt av SKV, men var och en måste ju göra det man känner mest för.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Exs (trådstartaren)

#47 » 23:53:22, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för alla synpunkter och olika infallsvinklar! Jag har funderat och har nog kommit fram till att det bästa är att köpa en billigare maskin som man så att säga har råd att ”bränna” momsen på. Köra på några år och se om man drar in såpass mycket svarta pengar att det kan vara lönt att satsa mera. En annan aspekt i detta är att mina föräldrar har en skogsfastighet som antagligen kommer att vandra vidare till mig och mina syskon någon gång i framtiden vilket också kan förändra läget lite och göra detta mer aktuellt igen.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se