Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Lantbruksfastighet - hur fungerar det med momsen?

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

magloman

#16 » 15:53:27, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte så duktig med djur. Hoppas nån annan vet. Men generellt sett är det ju bra med lite in och utgifter på företaget. I vissa fall är det ju bättre hålla det utanför.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



valberga

#17 » 16:09:08, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har själv en liknande fastighet som trådskaparen.
Jag är momsredovisningsskyldig och det skulle du också kunna bli. Man får varje år till deklarationen en momsskattebilaga.
Driver man stället som jag, passivt som skatteverket kallar det, så är det på blankett N1 som skall användas.
Holl koll och gör en enkel bokföring. Men var noga med att ha stenkoll och numrera kvittorna.
Den bokföringsbok jag använder finns att köpa som är anpassad för jordbruk.
Man drar av momsen utan att ha någon F sedel.
Säljer du någon vara så måste du ta moms och skriva upp det i boken. in och utgående moms kvittas mot varandra.
Du får inte ta betalt för något arbete utan det är bara varor som du kan ta upp i deklarationen ( momsen alltså)
Om du vill ta betalt för arbete så är det F eller FA sedel som gäller
Jag gör deklarationen själv och tycker inte det är något svårt

Det finns inga krav av skattemyndigheterna som säger att det måste gå med vinst. Utan verksamheten kan gå med förlust hur länge som helst. Min har gått med förlust i snart 40 år.

Hade jag inte kunnat dra av momsen så hade jag inte kunnat hålla på med "hobbymek" som jag gör :thummar:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

krokodilen

#18 » 18:39:18, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Jag har själv en liknande fastighet som trådskaparen.
Jag är momsredovisningsskyldig och det skulle du också kunna bli. Man får varje år till deklarationen en momsskattebilaga.
Driver man stället som jag, passivt som skatteverket kallar det, så är det på blankett N1 som skall användas.
Holl koll och gör en enkel bokföring. Men var noga med att ha stenkoll och numrera kvittorna.
Den bokföringsbok jag använder finns att köpa som är anpassad för jordbruk.
Man drar av momsen utan att ha någon F sedel.
Säljer du någon vara så måste du ta moms och skriva upp det i boken. in och utgående moms kvittas mot varandra.
Du får inte ta betalt för något arbete utan det är bara varor som du kan ta upp i deklarationen ( momsen alltså)
Om du vill ta betalt för arbete så är det F eller FA sedel som gäller
Jag gör deklarationen själv och tycker inte det är något svårt

Det finns inga krav av skattemyndigheterna som säger att det måste gå med vinst. Utan verksamheten kan gå med förlust hur länge som helst. Min har gått med förlust i snart 40 år.

Hade jag inte kunnat dra av momsen så hade jag inte kunnat hålla på med "hobbymek" som jag gör :thummar:


Anledningen till att du kunnat gå med förlust i 40år är för att ingen någonsin kollat upp dina förehavanden. Finns ett kriterium gällande "vinstdrivande syfte" i reglerna.

Men visst GSG!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#19 » 18:52:18, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogen ska gallras och skötas, sedan blir det inkomst efter 80år.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

2 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Exs (trådstartaren)

#20 » 10:56:25, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så om jag tolkar saken rätt så är det såhär:

Antingen startar man enskild firma med affärsplan och allt det där och registrerar sig för moms och f-skatt. Sen redovisar man momsen exempelvis kvartalsvis.

Eller så har man allt på lantbruket och då deklarerar man momsen på en bilaga till den vanliga deklarationen. Och då antar jag att man inte behöver göra någon särskild momsregistrering eftersom jag förstått det som att en lantbruksfastighet redan är en form av (passiv) näringsverksamhet?

Om allt ovan stämmer, ska då räkenskaperna på NE blanketten anges ink eller ex moms?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

jonnordvall

#21 » 11:17:35, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ingen expert..

Men om du skaffar en lantbruksfastighet så får du väl f skatt som kräver n1 bilaga automatiskt?
Men momsregistrera sig måste man väl ändå göra separat om man nu vill vara momsregistrerad dvs.
Och då lämnar man väl en separat momsdeklaration. När jag momsregistrerade mig ringde dom och frågade om jag verkligen ville vara det då jag uppgett att jag skulle gå väldigt lite eller kanske om det va noll plus. Jag svarade typ med att jag övertagit en gård och förväntar mig en inkomst om 30 50 och 80 år, och undrade om jag skulle buda på momsen på skogsskötsel.... Då sa hon bara att hon gjorde en notering om att jag blev sk frivilligt momsregisrerad.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magloman

#22 » 14:24:51, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen för att krångla till det ytterligare finns det nån gräns runt 3ha där det inte längre är ”skogsbruk” enlig skv, utan hästgård. Då får man inte fskatt automatiskt har jag för mig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#23 » 14:26:46, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt ska man akta sig för att ens viska hästgård i närheten av Skatteverket.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#24 » 14:34:46, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen bör det dock påpekas att det har blivit svårare att bli registrerad för moms. Finns ingen automatik där utan man ska ju redogöra för syftet. Många som får avslag i liknande situationer. Moms ska ju inte bli en källa för avdrag på det viset.......

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#25 » 14:50:12, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare tips är att aldrig ringa Skatteverket för upplysning och frågor gällande bokföring mm, i alla fall inte då uppge vem man är. Fråga hellre en revisor eller annan motsvarande person.

Har en kund som ringde in och rådfågade SV om hur han skulle bokföra en viss verifikation.

Efter lite dribblande så tycker handläggaren att "Jag undrar om du egentligen är berättigad att driva detta som ett företag öht!?"

Sagt och gjort så rev han upp hela klabbet för dem flera år bakåt i tiden och om jag inte minns fel fick de hosta upp 250 000:- drygt i felaktiga avdrag, moms mm.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#26 » 16:18:29, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag fick den första inkomsten på skogsfastigheten så gjorde jag bara deklarationen utan att först ha registrerat mig, det gjordes automatiskt efter åt. Jag fick ingen F-skatt men ett Moms nummer. Det är nog 20+ år sedan så det kan nog vara nya regler nu.
Sedan så är det inte till att börja dra av en massa saker som inte ingår i ett skogsbruk , då brukar det gå bra.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bengt jansson

#27 » 16:21:24, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man bara några hobbyfår ska man nog inte ta in dem i näringsverksamheten . Inte så mycket avdrag att göra och det du kan avyttra ( kött och skinn ) ska momsas och skattas
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

krokodilen

#28 » 16:32:21, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När jag fick den första inkomsten på skogsfastigheten så gjorde jag bara deklarationen utan att först ha registrerat mig, det gjordes automatiskt efter åt. Jag fick ingen F-skatt men ett Moms nummer. Det är nog 20+ år sedan så det kan nog vara nya regler nu.
Sedan så är det inte till att börja dra av en massa saker som inte ingår i ett skogsbruk , då brukar det gå bra.


Återigen så länge ingen kollar går alla avdrag igenom oavsett.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thomas2012

#29 » 16:57:55, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

för att bli momsredovisningsskyldig måste du ha en omsättning på 80000:- enligt skatteverket eller påvisa att inom några år komma upp i 80000 i omsättning
Thomas2012
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:40:17, 27-02-2012
Ort: falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6400
Valmet 405
Ford 4600
Fordson Supermajor

Exs (trådstartaren)

#30 » 16:58:27, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog konstatera att Skatteverket ändrat på lite saker sen många startade sin verksamhet för vi har inte varken moms, f-skatt eller något sånt. Både min och frugans deklaration ser ut som vilken som helst. Det enda vi har fått på själva gården är ett taxeringsförslag att godkänna och det gäller i princip bara värdet på hus och mark. Men taxeringskoden är som sagt ”120, Lantbruksfastighet”.

Jag har inga ambitioner att bli en stor skattesmitare utan det är väl mer såhär:
Jag köpte en maskin för privata pengar som använts privat och momspengarna har därmed brunnit inne på den.
Nu ska maskinen bytas ut mot en med fler användningsområden och antingen så köper jag en annan maskin i samma prisklass och skick, bränner momsen på även denna maskinen och använder främst inomgårds. Eller så köper jag en finare maskin som jag då vill dra av momsen på och i så fall behöver göra lite betaljobb med för att maskinen ska kunna betala för sig själv.

Röjsågar, motorsågar, fyrhjuling, gräsklippare och allt det där andra som folk brukar gilla att dra av på har jag redan så det är nya maskinen som är i centrum här med inköp och service/reservdelar och bränsle. Resten bör egentligen bara bli intäkter.

Jag har ringt till Ludvig & Co för att köpa nån timmes konsultation av dem så får vi se vad det leder till.

Edit: Såg nu att du skrivit med Thomas. 80000:- är ju en del helt klart. Fick för mig att det var runt 40000:- för ett par år sen (under det räknades som hobbyverksamhet) vilket hade varit mer rimligt att komma upp i, men jag kanske minns fel. Eller så har de ändrat.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se