Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Lantbruksfastighet - hur fungerar det med momsen?

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Exs (trådstartaren)

#1 » 20:01:38, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och frun har en liten gård på ca 3 hektar, ingen riktig skog men däremot lite åkermark. Vi har på något sätt helt lyckats missa det här med att man i en lantbruksfastighet, taxeringskod 120, kan ha rätt att göra momsavdrag på sånt som gäller gårdsunderhållet men inte direkt boningshus och annat ”privat”. Då jag står i begrepp att byta bort vår gamla privatägda grävmaskin mot något dyrare så är det väldigt intressant att kunna dra av momsen på den nya maskinen. Det jag undrar då är hur man går tillväga rent praktiskt? Går det genom deklarationen på något vis och så får man tillbaka momspengarna till sommaren året därpå eller kan man få ut dem tidigare? Är det någon särskild blankett då och behöver man har en revisor eller liknande som tittar på det eller reder man ut det själv?

Sen är det så att jag och frugan äger stället ihop, 50/50, men hon är den som blir taxerad för det. Måste allt vi handlar stå i hennes namn då? Dvs på kvitton och sånt, eller spelar det ingen roll rent bokföringsmässigt? Antar att det även är hon som får krångla med momsredovisning och jobbigare deklaration då med?

Ja, vart börjar man helt enkelt…? Tacksam för svar :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



Bygert

#2 » 22:19:58, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att börja nånstans, det trista med moms är att om man tänker sig att dra av moms på det man köper så ska man också lägga till och redovisa moms på det man säljer. T ex en ännu mer begagnad grävmaskin nån gång i en framtid. Det ska också finnas nåt slags hopp att man ska tjäna pengar på verksamheten och man ska kunna förklara hur det man köper och drar av moms för ska kunna hjälpa till med det.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#3 » 22:23:22, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan inkomster på jordbruket, inget momsavdrag.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bygert

#4 » 22:28:21, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Utan inkomster på jordbruket, inget momsavdrag.


Jo ungefär, fast det kan fungera om det är sannolikt att det kommer att bli inkomster i nån slags rimlig framtid.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

e_pettersson

#5 » 08:43:50, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett ack så vettigt alternativ är att du/Ni säger upp er från jobbet och konsultar/ f skattar kvar på samma ställe.
Hux flux kan du pynta grävmaskiner eller vad som på något vis går att försvara i en i övrigt spretig verksamhet före skatt och lyfta momsen. Små gårdar med det upplägget brukar byggnader bli mycket ambitiöst renoverade, skullgolv kan ibland bli bytta två gånger på en 10 års period...
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Exs (trådstartaren)

#6 » 16:17:07, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag kan förstå att det finns fördelar med att bli f-skattare, men nackdelar med så jag tror inte det är nåt för varken mig eller frugan.

Tanken med nya maskinen (grävlastare) är att kunna dra in lite pengar med vilket inte gått med gamla maskinen. Är svårt att göra betaljobb med en larvgrävare utan transportmöjligheter.

Jag pratade med skatteverket idag men blev inget klokare. De säger att om man har en lantbruksfastighet så kan man redovisa inkomster och utgifter på en N1-bilaga i deklarationen. Men om man ska kunna dra av moms så tolkade jag det som att man ändå måste ha F(A)-skatt och vara momsregistrerad. Och det får man ju oavsett så vad är då fördelen med att ha en lantbruksfastighet i detta avseendet?

Tror kanske att denna texten snurrat till allt ännu värre i huvudet på mig:
https://bondepraktika.se/dina-skyldighe ... fastighet/

Tips och råd mottages tacksamt då förvirringen är total just nu.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

fretchi

#7 » 18:43:43, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan vara momsregistrerad och lyfta momsen utan att ha F-skatt. Fast ska du sälja grävning som tjänst måste du ju ändå ha F-skatt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

D13A

#8 » 18:58:28, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

FA skatte sedel ?
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Exs (trådstartaren)

#9 » 19:25:00, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@fretchi, Hmm ja just det. Jag antar att det i praktiken innebär att man får sälja varor men inte tjänster då om man inte har F-skatt? Kan man vara så fräck att man säljer ”Maskintimmar” eller ”Maskinhyra” utan att specificera arbetstid? Det handlar ju inte om så många timmar om året i detta fallet.

@D13A, FA-skattsedel är absolut ett alternativ om det inte finns någon annan lösning. Men det medför ju en del administrativt krångel så jag är fortfarande nyfiken på vad man kan dra för fördelar av att ha en lantbruksfastighet.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

QV_

#10 » 20:09:21, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta "fördelar" med lantbruksfastihet har man om din huvudsakliga inkomst kommer just från lantbruket.
Utan inkomst på lantbruket (nu eller i framtiden) så har du igentligen bara fördelar med att det är lättare att bygga ett garage som är större än huset.
N1 förväntar de sig var år.
Om du inte lämnar en N1 så får du förklara varför. Typ "Inga inkomster eller utgifter".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Exs (trådstartaren)

#11 » 21:40:48, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med garaget antar jag att du syftar på bygglovet? Eller menar du att det finns skattemässiga fördelar?

Det är frugan som är den av oss två som blir taxerad för gården, men ja, hon brukar ange att vi inte haft inkomster och utgifter.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#12 » 21:55:32, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

alltid bra att ha F skatt, speciellt när ni har maskin. Är man gift så kvittar det vem som har det.
Skulle säga det är bättre hon skaffar det eftersom hon redan får papperen på gården.

Fördelen med f-skatt är ju att pengar du fakturerar går att handla för. Då menar jag sånt som är till maskinen eller skogen. Du får då dra momsen. Bra om rörelsen går lite plus.

Du kan skriva maskintimmar, eller körning, eller arbete osv. behöver inte vara så noga.
Bra om ni har kvartalsmoms med så in och utgående moms kvittas fyra gånger per år.

Sen är det så att jag och frugan äger stället ihop, 50/50, men hon är den som blir taxerad för det. Måste allt vi handlar stå i hennes namn då? Dvs på kvitton och sånt, eller spelar det ingen roll rent bokföringsmässigt? Antar att det även är hon som får krångla med momsredovisning och jobbigare deklaration då med?


Nej det kan stå ditt namn med eftersom ni är gifta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#13 » 08:59:31, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tack för bra info. Men det du beskriver är väl egentligen hur man startar enskild firma med eller utan lantbruksfastighet? Så egentligen har inte lantbruksfastigheten alls med detta att göra eller?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#14 » 09:08:34, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enskild firma är personbunden så det kommer hänga ihop automatiskt

Sen behöver man inte regga ett firmanamn bara för man skaffar f-skatt

Min rekommendation är alltid att skaffa nån som kan hjälpa dig med deklaration och bokföringen innan du reggar f-skatt.

Mkt att hålla koll på i början. Efter ett tag kan man göra det själv om man vill
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#15 » 15:46:29, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Svärföräldrarna bor på grannfastigheten och har en flock får som vi i praktiken har delad vårdnad om men är deras på pappret. Om några år kommer vi säkert få överta hela den verksamheten om vi ska ha något betat på våra åkrar i framtiden, men säg att man redan nu skulle skriva över halva flocken på oss. Skulle det förändra något i detta och för mitt maskinköp? Det handlar inte om många får i så fall men det blir ju ändå lite kött och skinn varje år.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se