Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Enskild firma, hur tänka i mitt fall?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 10:16:05, 16-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett passivt lantbruk där jag under alla år deklarerat NOLL intäkter och utgifter.

De få tjänster jag utfört har jag kört via Frilans Finans bara för att det är så vansinnigt enkelt.
Dock så tar dom 6% i avgift.

Nu som nybliven pensionär så har jag åtminstone denna säsong fått ett par uppdrag som genererar ca 100 000 :-
Det blir inte mycket inhandlat specifikt för uppdragen mer än bränsle så merparten av omsättningen ligger på fakturerade timmar.
Kunderna är föreningar som inte hanterar moms.

Sedan har jag ju ett sågverk som är tänkt för eget bruk, MEN om det kniper så skulle det kunna gå att göra lite pengar även i det en dag, men det är inte något jag egentligen kalkylerar med.


Vad rekommenderar ni, hur ska jag tänka här för att på ett smidigt sätt driva detta?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Stefan1972

#2 » 10:58:27, 16-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast du fakturerar väl moms? Att de inte kan dra av den är deras ensak.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 11:17:46, 16-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en lokal revisor/papperskyfflare eller vad man vill kalla det som du kan bolla med, och hjälper dig med momsdeklaration och bokslut och deklaration. På sikt kan du ju göra det mesta själv men vissa saker som rör skatter är trevligt att få hjälp med. Det händer så mycket på detta område varje år.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Anders.B (trådstartaren)

#4 » 11:24:58, 16-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast du fakturerar väl moms? Att de inte kan dra av den är deras ensak.


Ja om omsättningen är 80 000 eller mer, annars är man momsbefriad, vilket skulle gynna min debiteringsnivå och kund i det här fallet.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

björken

#5 » 22:32:40, 16-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

F-skatt?
Nackdelen med att utnyttja regeln för momsbefrielse är ju att du inte kan dra av ingående moms på det du köper till verksamheten.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se