Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Lilla ekonomiskolan del 1 att göra en kalkyl

75 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

patrik h

#31 » 20:59:56, 22-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna på att kanske renovera motorn, en gummilarv går sönder, någon tapp som ska bytas, 30000 kommer man inte långt med, under hundra skulle iaf jag inte räkna med.
Lever man på det maskinen ska dra in så finns inte tiden att mecka flera dagar själv om man bara har en maskin, då är det mekaniker som gäller och då kostar det men blir ändå billigare än vad stilleståndet skulle ha kostat.
Säg att du två gånger på ett år får vänta en dag extra på delar och första dan har maskinen pajat på morgonen.
Då har du tappat ca 10000 direkt + delarna.
För pratar man om Swecon om det är en Volvo så är det ständiga svaret "kommer i morgon".

Det är tufft att va maskinägare och krävs många timmars jobb för att få ihop det och få en buffert.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift



161A (trådstartaren)

#32 » 21:21:43, 22-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underhållet står ju oftast i relation till arbetet man utför och vilken maskintyp det är. Och du har säkert rätt i ditt fall med din maskin.

Men just i detta exemplet med en EC55 som kostar 200 000 i inköp så tror jag att 100 000kr/ år i underhåll inte är riktigt rätt. För om man avser att köra 1000/tim om året så tror jag inte man köper en sån maskin
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

patrik h

#33 » 21:29:54, 22-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper man en sån maskin får man räkna med ett antal reparationer om året om man ska hålla igång den 1000.
Räknar man då in stilleståndsdagarna också så "kostnaden" iväg.
Köper man en ny så kanske 30000 räcker men det är nog tveksamt även i det fallet.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

161A (trådstartaren)

#34 » 05:50:41, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h, jag ska inte säga imot dig för jag äger ingen sån maskin och du har antagligen mer erfarenhet av grävning och driva företag i den branchen än vad jag har. :buga:
Men huvudsyftet med denna tråden är att lära sig göra kalkyler, inte att vi i denna tråden ska presentera färdiga kalkyler för enskillda maskiner, så huruvida priser och kostnader är verklighetsrelaterat eller inte är av mindre betydelse.Men visst ur ett pedagogiskt perspektiv så är det ju bättre ju närmre verkligeheten vi är :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Ingvar

#35 » 09:41:18, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att det alltid är lättare att göra glädjekalkyler än realistiska.. :) så klokt är väl att ta till lite mer än man tror för underhåll och reparationer.

Men sen kommer ju också det 'enkla' saken att fundera över hur många fakturerade timmar man kommer att ha för att slå ut kostnaden på.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

patrik h

#36 » 12:31:53, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag vill påvisa är att ska man göra en sån här tråd då ska man försöka hålla sig till verkligheten, inte som tidigare nämnts göra glädjekalkyler vilket kan få nån att hoppa på tåget efter att ha läst den här tråden.
Pengar till rep./reservdelar kommer till först efter att man har kört in pengar för vad maskinen och föraren kostar under året.
Dvs att när dina årstimmar är inkörda, säg 1400 tim, från timme 1401 börjar pengar till nya redskap och större underhåll komma in i företaget, innan är det bara akuta reparationer som görs, eventuellt med lånade pengar tom.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Bengt Erik Eriksson

#37 » 16:52:04, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

på gymnasiet (lantbruk) för typ tjugofem år sedan använde vi 4% av inköpspris på nyare och 8% på äldre maskiner som schablon för underhåll.
vad tror ni om det idag?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Robban_C

#38 » 23:19:38, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

8% på en beg maskin tycker jag låter lite för lite. 20 000:- på en maskin för 250 000:-?
Men det beror på vad man räknar in i ett sånt belopp?
Jag anser att slitage på däck, hydraulslangar, larver med mer ska in där men jag är tveksam till sånt som är synnerligen sällan, typ motorskott. Känns lite mer som att sånt ska komma från en buffert. Å andra sidan måste en buffert byggas upp på nåt sätt, alternativt att en lånad buffert ska återbetalas så egentligen har man ju en timkostnad för det också.


Äh, skit samma, jag går och lägger mig, lång dag i morrn. :grin: :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bengt Erik Eriksson

#39 » 00:11:59, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlade iofs om lantbruks maskiner med drift tider på max 500 till 1000h kanske bara 50h i många fall.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

161A (trådstartaren)

#40 » 12:56:38, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger det en gång till partik h. Att denna tråden inte handlar om en kalkyl för en enskild maskin. Tråden handlar om att lära sig göra kalkyler så man inte lurar sig själv och förhoppningsvis tjänar pengar.
Tråden handlar om grunderna för att kunna göra kalkyler, och med att använda en maskin som många känner till och att med exempel som många kan relatera till i verkligheten så hoppas jag att det gör det lättare att för de som inte är så insatta i ekonomi förstå hur man tänker när man ska göra en kalkyl.
När man gör en kalkyl så måste man använda de förutsättningar man själv har.
Underhålls kostnaderna variera ju oehört mycket beroende på vilken maskin det är om det är en maskin som kostar 50 000 eller 5 miljoner vilket arbete den utför, om den går dygnetrunt eller 100 timmar om året.

Skulle jag köpa den maskinen som jag har i exemplet här i tråden och med de förutsättningarna som ges i tråden så tror jag att jag inte är så helt fel på det. för maskinen går ju bara 183 timmar om året.

Vad är underhållskostnaden per timme för din maskin patrik h?

Påstår man att pengarna till underhåll och rep inte kommer in förren man kört sina årstimmar och man inte tjänar pengar förrän 1401 förste timmen. Då har man inte gjort sin kalkyl eller så har man räknat katasrofalt fel
Pengar till underhåll kommer in från dag ett, timme ett, om man har räknat rätt och satt sitt timpris rätt.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

dimorep

#41 » 14:20:17, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stöder 161A:s vision om att huvudsyftet med tråden i första hand är att lära ut / visa HUR man matematiskt gör en kalkyl. Var siffrorna kommer ifrån och vad som resulterar i vad och inte minst vad som krävs.
Något som jag (och säkert flera med mig) vet att det finns brist på kunskap om hos många i de här aktuella brancherna (ent. åkare etc), annars hade nog prisbilden varit en annan...

Givetvis så ska / måste siffrorna (värdetalen) vara så nära verkligheten som möjligt senare vid varje enskilld kalkyl, om den ska få någon trovärdighet eller vara till värde. Men vikten av det här i "försökskalkylen" är ganska ringa, då det mera ska ses som ett fiktivt exempel för att förstå grunderna.

Dock är det klart positivt att uppgifterna (dess storlek) frågasätts, det tyder på intresse för "övningen" och att det finns vetskap / kunskap bakom de! :thumme:
Just att få fram uppgifter på beräknad underhållskostnad är bland det svåraste, speciellt för en nystartad att få hum om. Andra kostnader som inköpspris, bränslekostnader, sevice, försäkringar, försäljningsvärde, timtaxa är uppg. som går ganska lätt att ta reda på med hyffsad säkerhet.

Sen får man skilja lite på löpande underhåll (service + underhåll för att hålla maskinen i "jämn status") och rena haveri också. Det löpande underhållet är sådant man vet kostar xx kronor / varje körd timme och därmed ska avsättas till minst det beloppet för varje körtimme också (som antagligen är fler än de fakturerade timmarrna). Till skillnad från rena haveri som oftast kommer när man minst anar det och därmed istället ställer krav på tillgängligt rörelsekapital när de inträffar.
Så där köper jag vad patrik h menar även om det rent "pappersmässigt" är fel (och därmed fel här i en kalkyl också). :wave:
Men ändå kanske helt rätt utifrån vad han kanske varit med om (säg haveri dag ett..) i verkliga livet och därmed en uppgift som också bör belysas!

Ett sätt för att få lite mera säkerhet mot haverier är att köra med nyare maskiner. Dock absolut ingen garanti mot det, men risken för sådana ska ivf minska radikalt och oftast är det då inte maskinägaren längre som behöver stå för reperationskostnaderna.

Jag vet de som inte fått beviljat banklån till köp av beg. lastbil, men till fab.ny har det varit ok... Det beror på att banken har kalkylerat med att de totala omkostnaderna har varit större med en beg. än ny bil trots betydligt lägre inköpspris (och värdeminskning).
Pratar vi sen lån så ska vi inte glömma att banker vill låna ut, om de bara ser att där finns en vettig betalningsmöljlighet (och säkerhet) hos kunden enligt deras bedömning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dimorep

#42 » 14:34:08, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade varit kul om fler hade delgivet lite siffror ang deras maskiner, speciellt från de som fakturerar kund "rena maskintimmar" (alltså inga "kompletta jobb" där övrigt arbete och mtrl inräknas). Och gärna då uppgifter som sträcker sig över en längre period tex hela ägartiden för en viss maskin.

Då om något så skulle de som är lite "vassare på ekonomi" lätt kunna visa för oss andra tex. hur hög timtaxan måste vara vid xxx antal fakturerade timmar / år eller hur många timmar / år måste jag köra för att maskinen ska betala sig.
Dvs att få ekonomiförståelse ända ner till "ratthållarnivå"! :driver: :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

patrik h

#43 » 15:49:05, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske va lite het på gröten där...
Men faktum är att även större haverier måste man ta in i sin budget annars har man gjort bort sig från början.
Första grävlastaren jag hade gav jag 700 för (EL70C-96 eller -95, minns inte riktigt), och kalkylerade med 200/år i service och rep. och det visade sig stämma väldigt bra, första året blev det byte av kylare, magnetventil, kattskallar, lite slangar och vanlig service, landade väl runt 70.
Efter 1,5 år blev det motorbyte för ca 100, två tappar som fick skäras loss på en helg som sprang iväg till ca 25 och lite slang till och service, hydrauloljebyte och byte av framrutan.
Summa i underhåll och service på den maskinen blev ca 250 på 1,5 år.
Hade behövt ca 200 till för byte av fler slangar och massa tappar/bussningar men bytte till min första Huddig då istället.

Jag är medveten om att ni har ett löst exempel, men här får ni lite hur min verklighet såg ut då och nu.
Mitt första år med huddigen(-06:a) blev underhållet inklusive service ca 90 och då byttes även nån slang i förebyggande syfte på servicen. Så visst blir det viss skillnad med nyare. Den kördes 2,5 år och 3800 timmar av mig.
Min nuvarande Huddig (-10:a) som är nu ca 2,5 år börjar nog närma sig ca 70 skulle jag gissa på om man räknar in stilleståndstiden och då har jag haft den 1 år och 4 månader och kört 1800 timmar, men då har jag inte räknat rälshjulen fram som jag köpte nya i våras (50) då det skulle skilja så lite i kostnad mot att reparera de gamla.
Båda Huddigarna köptes med ca 2300 tim på mätaren.
Lite annan nivå på det hela, men en nyare blir inte alltid billigare i underhåll/körd timme.
Nu kom jag utanför ramarna IGEN... Men kan ju ändå va lite intresant för en oinvigd i detta. (Timpriser kommer jag inte att delge)
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

161A (trådstartaren)

#44 » 17:46:08, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska vi se :grin:

El70
Inköpspris: 700 000
Försäljningspris: ?
Kalkylränta: ? (7%)
Underhåll: 167 000/ år
Rörligakostnader: ? (disel,lön, administration osv.)
Antal timmar/år: ?

Huddig 06
Inköpspris: ?
Försäljningspris: ?
Kalkylränta: ? (7%)
Underhåll: 36 000/ år
Rörligakostnader: ? (disel,lön, administration osv.)
Antal timmar/år: 1520

Huddig 10
Inköpspris: ?
Försäljningspris: ?
Kalkylränta: ? (7%)
Underhåll: 28 000/ år
Rörligakostnader: ? (disel,lön, administration osv.)
Antal timmar/år: 1353
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

patrik h

#45 » 18:28:25, 24-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

-10:an har jag haft 16 månader så där blir det 52500.
EL70: kördes nog inte mer än 1000 tim/år.
Nu va det inte meningen att mina maskiner skulle va räkneexempel utan mera visa lite på servicekostnad och rep/körd maskintimme.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se