Stöder
161A:s vision om att huvudsyftet med tråden i första hand är att lära ut / visa HUR man matematiskt gör en kalkyl. Var siffrorna kommer ifrån och vad som resulterar i vad och inte minst vad som krävs.
Något som jag (och säkert flera med mig) vet att det finns brist på kunskap om hos många i de här aktuella brancherna (ent. åkare etc), annars hade nog prisbilden varit en annan...
Givetvis så ska / måste siffrorna (värdetalen) vara så nära verkligheten som möjligt senare vid varje enskilld kalkyl, om den ska få någon trovärdighet eller vara till värde. Men vikten av det här i "försökskalkylen" är ganska ringa, då det mera ska ses som ett fiktivt exempel för att förstå grunderna.
Dock är det klart positivt att uppgifterna (dess storlek) frågasätts, det tyder på intresse för "övningen" och att det finns vetskap / kunskap bakom de!
Just att få fram uppgifter på beräknad underhållskostnad är bland det svåraste, speciellt för en nystartad att få hum om. Andra kostnader som inköpspris, bränslekostnader, sevice, försäkringar, försäljningsvärde, timtaxa är uppg. som går ganska lätt att ta reda på med hyffsad säkerhet.
Sen får man skilja lite på löpande underhåll (service + underhåll för att hålla maskinen i "jämn status") och rena haveri också. Det löpande underhållet är sådant man vet kostar
xx kronor / varje körd timme och därmed ska avsättas till minst det beloppet för varje körtimme också (som antagligen är fler än de fakturerade timmarrna). Till skillnad från rena haveri som oftast kommer när man minst anar det och därmed istället ställer krav på tillgängligt rörelsekapital när de inträffar.
Så där köper jag vad
patrik h menar även om det rent "pappersmässigt" är fel (och därmed fel här i en kalkyl också).
Men ändå kanske helt rätt utifrån vad han kanske varit med om (säg haveri dag ett..) i verkliga livet och därmed en uppgift som också bör belysas!
Ett sätt för att få lite mera säkerhet mot haverier är att köra med nyare maskiner. Dock absolut ingen garanti mot det, men risken för sådana ska ivf minska radikalt och oftast är det då inte maskinägaren längre som behöver stå för reperationskostnaderna.
Jag vet de som inte fått beviljat banklån till köp av beg.
lastbil, men till fab.ny har det varit ok... Det beror på att banken har kalkylerat med att de totala omkostnaderna har varit större med en beg. än ny bil trots betydligt lägre inköpspris (och värdeminskning).
Pratar vi sen lån så ska vi inte glömma att banker vill låna ut, om de bara ser att där finns en vettig betalningsmöljlighet (och säkerhet) hos kunden enligt deras bedömning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...