Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Lån eller skuldfri??

124 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 19:38:15, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I lätt tristess på fredag kväll med smokey whiskey i hand och inte helt säker på att jag postar i rätt forum så postar jag härmed i hopp om att få in synpunkter på följande frågeställning:

Anta att man skulle få möjlighet att betala av sitt villa/bolån och därmed bli skuldfri ska man då göra det då? Det finns ju vissa effekter med att ha lån tex skatteavdrag mm, hur resonerar ni?? :klia: :thumme:

I dagsläget är jag inte direkt belånad över skorstenen vad gäller kåken iallafall och jag kan kunna lägga upp en hård amorteringsplan på 50-70k per år + pynta in lite besparingar för att nolla mig hos banken inom några år. :? :?

EDIT: Givetvis är det ju bäst att vara skuldfri men ni förstår säkert frågeställningen, dvs om man skövlar sparkontot så har man ju ingen buffert kvar sedan! :roll: Ös på nu med era tankar runt detta!

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 19:41:06, 05-10-2012, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



MN

#2 » 19:48:40, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

med tanke på att alla centralbanker tänker inflatera bort sina skulder bör man väl agera därefter? Dvs inte amortera inte ett skit utan köpa mer och beständig egendom. Guld kostade i mars förra året 300 000 kr/kg, idag 390 000.... Världen överflödas av monopolpengar och jag bara undrar hur länge man kan blåsa upp ballongen

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

krokodilen (trådstartaren)

#3 » 19:51:27, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:med tanke på att alla centralbanker tänker inflatera bort sina skulder bör man väl agera därefter? Dvs inte amortera inte ett skit utan köpa mer och beständig egendom. Guld kostade i mars förra året 300 000 kr/kg, idag 390 000.... Världen överflödas av monopolpengar och jag bara undrar hur länge man kan blåsa upp ballongen

MN


Hmm ja det var ju en synpunkt,,,intressant MN!! Leta upp en skogsgård med fint skogsbestånd på 80ha för 4-5mille alltså och om 7år är det värt 10mille! Jag drar mig för all skötsel bara! :( :thumme:

/Christer

EDIT: Knackat in lite mera ord!
Senast redigerad av krokodilen 19:52:38, 05-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanolof

#4 » 19:54:21, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med banken vad de tycker. Om du kan låna tillbaka lite pengar om det skulle komma stora utgifter tex pann byte eller kass motor i bilen. Att ha lån bara för att kunna göra avdrag på skatten låter i mina öron fel. Borde inte bli så dyrt med ett nytt lån om det skulle behövas för du behöver ju inga nya pantbrev.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

MekJan

#5 » 19:57:25, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låg ränta ger ju lite möjligheter till amortering kan ju hända saker i livet satt med en checkkredit när Bengt Dennis var som surast och skulle försvara kronan med en styrränta på 75 procent kostade ca 20.000 den gången.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

jörgen.ottosson

#6 » 20:18:24, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju många aspekter på det där med lån vs. skuldfri.....speciellt om man har möjligheten att välja.

Jag skull säga, betala gärna av "aggresivt" på lånen om möjligheten finns, men låt det inte gå ut över besparing/buffert.....det är i så fall bättre att ha den skulden kvar (som motsvarar vad du har på sparkontot) än att tömma spar kontot, för att betala tillbaks varje krona direkt.

Kan ju var bra att ha tillgång till pengar (som du inte behöver be om "lov" att använda) för oförutsedda utgifter eller möjliga "bra" affärer.

De finns de som säger att om du riskerar arbetslöshet, så ska du låna till en "reserv" medan du kan om du inte har det innan.....det kan vara bra på kort sikt...men kostar ju lite, men det gör toarullar stycke vis också vs. en "ekonomi pack".... :grin:

En lite film om pengar...visserligen amerikansk....tro vad ni vill...men något att tänka på.

http://www.youtube.com/watch?v=jqvKjsIxT_8
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bengt Erik Eriksson

#7 » 20:25:34, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

om man lyckas placera pengarna till bättre avkastning än låneräntan är ju amortering inte nödvändigt eller tom lite smådumt. sticker därtill infationen så är amortering inte heller prioriterat. viktigt att se hur mycket av räntan som är inflaton och vad som går till banken (och kontospararna mfl).
aktier är också inflations kompenserade om man nu vill ge sig in på såna äventyr.
jag undrar i min tur om lantfastigheter kommer att fortsätta att rusa pga inflationsrisken eller om det kommer något bakslag där.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

krokodilen (trådstartaren)

#8 » 20:29:56, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst tror jag att jag ska avvakta riksbanken i höst för de verkar på g med ytteligare en sänkning av reporräntan.

Jag har idag möjlighet att binda på 3 år till 2,83% fortfarande med möjlighet att höja & sänka amorteringen mitt i bindningstiden. Men att amortera allt på 3år blir tufft utan att nalla på sparkapitalet.

I ett fondspar med mixad men balanserad risk borde man ju kunna klara att få in mera än 2,84% på satsat kapital men problemet är att jag tycker fonder suger hårt av någon anledning som jag själv inte är helt klar över! :roll: :razz:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#9 » 20:41:23, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm en whisky skulle sitta fint...
undrar om man skulle kunna få betalt för at inte köpa aktier? att själv handla en aktie verkar vara ett bergsäkert sätt att sänka en aktie på en rusande börs...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

krokodilen (trådstartaren)

#10 » 20:46:58, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:hmm en whisky skulle sitta fint...
undrar om man skulle kunna få betalt för at inte köpa aktier? att själv handla en aktie verkar vara ett bergsäkert sätt att sänka en aktie på en rusande börs...


Skål!! :bira: :thummar:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bangt

#11 » 20:56:35, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

att vara skuldfri är alldrig fel :grin: jag lever efter den filosofin att jag inte
ska ha större skulder än att jag kan betala bort dom på ett brede om någonting skulle hända.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

161A

#12 » 21:02:22, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

om fem år ska jag berätta hur du skulle gjort :mrgreen: Ekonomer är ungefär lika duktiga att förutspå räntan som meterologer är att förutspå vädret :slag:
Jag har länge funderat lite över att man inte ska göra som alla andra dvs när alla media och förståsig påare säger att "bind räntan" bind elavtal" så ska man göra tvärt om och jag tror det skulle fungera minst lika bra om inte bättre.
:back_to:

Som de flesta säger. Se till att alltid va likvid alltså se till att ha pengar som du kan komma åt snabbt för att kunna betala eventuelle oförutsedda utgifter eller möjligheten till en bra affär, inte att underskatta.
Tjäna pengar på fast egendom? tja... inte så riskabelt..men det tar lång tid och du har inte tjänat pengarna förren du har sålt och har pengarna i handen titta hur det är nu. fastighetsmarknaden är nästintill död men priserna är fortfarande höga.
Så amortera vad du kan men se till att ha lösa pengar :grin:


stavning
Senast redigerad av 161A 21:03:57, 05-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

slimswede

#13 » 21:56:34, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du säger inget om din ålder, men den bästa pensions placering man kan göra är att vara skuldfri när man går i pension.
Och att amortera är aldrig fel,och att ha en lagomt stor buffert är ej heller fel. Bistra tider väntar i världsekonomin.
Ingenting är omöjligt!
slimswede
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:05, 15-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BM 650T
Poclain Tx (såld)
Tippkärra med monterad Hiab kran.
Komatsu pc 120-3
Baklastare SL-350

krokodilen (trådstartaren)

#14 » 22:33:35, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

slimswede skrev:Ja du säger inget om din ålder, men den bästa pensions placering man kan göra är att vara skuldfri när man går i pension.
Och att amortera är aldrig fel,och att ha en lagomt stor buffert är ej heller fel. Bistra tider väntar i världsekonomin.


39 bast är jag. Bistra tider behöver ju inte vara av ondo för den som lyckas hålla sig kvar i jobb med tanke på alla försök från stat och riksbank att blåsa liv i ekonomin. Förövrigt kommer jag aldrig att göra mig helt ren på pengar för att pynta av huslånet. Pengar till "bra" affärer är ett måste!! :)

Det är några år sedan jag inte kunde köpa det jag har lust med eller behöver för dagen och dit vill jag inte igen. Det låter väl stöddigt men det är ju inte så att: "Haha jag köper vad jag vill för 500k kontant varje gång" utan mera att opps nu rök diskmaskinen 8000:- för en ny kontant, hmm en ny 50"LCD för 15000:- eller en till traktor för 50k bara för att priset är helrätt.

Jag kommer ihåg för ca 8år sedan fick jag löneökning på jobbet å de många gör då om de tex får 3000:-extra /månad är att dra till El-giganten för att handla "räntefritt" som kostar 3000:-/månad följande 3år. Jag lovade mig själv att inte dra på mig "onödiga" kostnader utan istället försöka hålla ekonomin under kontroll.

Jag underhåller hjärnan med att sätta upp olika mål & villalånet är nästa projekt som ni säkert förstår.

EDIT: Sedan måste jag tillägga att jag är ingen tekniknörd i alla fall inte vad det gäller elektronik och speciellt inte mobiltelefoner. Folk lägger ofantliga summor på nya smartphones, surfplattor och annan skit. Kapitaförstöring på högsta nivå är vad det är,,, en del vänder ju för i helvete ögonen in och ut och går i trans när det ryktas om en ny I-phone och detta blir jag fan inte klok på.

Att köpa en mobil för 8papp för att 6månader senare tråna efter nästa värsting som kostar ännu mera är för mig sjukt beteende. :off_topic: :off_topic:

Btw: I morgon ska jag till Ullared så nu har jag chansen att bränna redigt med pengar, vad heter den värsta mobilen nu då tro så jag vet vad jag ska undvika.

Hmm spårade lite där kännde jag tror jag häller ut den sista slatten whiskey och slafar nu istället innan jag tröttar ut er med allt skrivande. :thummar: :bira: Ha det bra nu alla maskinistkollegor.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 22:47:56, 05-10-2012, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Callemaja

#15 » 22:48:24, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krokodilen, vad är det för whiskey du dricker? Är själv lite intresserad av framför allt skotsk whiskey.

Angående dina ekonomiska funderingar: Är du löntagare eller egen företagare?
Som jag ser det så hör löntagaren till gräddfilen då de kommer att ha säker inkomst många år framåt. Sedan kan man anmärka på lönens nivå, men den är ändå stabil månad efter månad.
Den egna företagaren har i regel lägre och ojämnare inkomster och där är det väl inte att rekommendera hög belåning då det innebär höga månadskostnader. Om du befinner dig i den senare klassen så är det väl att rekommendera högre amorteringar om utrymme finnes.
Callemaja
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:00, 01-07-2010
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Käring född -49


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se