Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Vad tror ni om elpriset?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

QV_

#16 » 21:05:05, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mitt elpris är 36.3 öre kWh men det jag betalar för var kWh är 1,17 (typ) för 21,000 kWh
Raggsockan betalar 3,40 kWh för 2,000 kWh
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Sparrow

#17 » 21:21:04, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:
BlackLuck skrev:Jag räknar med att när vi är färdiga med vårt hus kan vi ge blanka fasen i vad politikerna hittar på och skratta oss hesa hela vägen till banken.
Men nu svävade jag iväg från ämnet en bit... :back_to:


Vi har liknande planer :grin:

Risken är väl att Maggan lr ngn av hennes efterträdare hittar på nån shablonbeskattning så man sätter skrattet i halsen :aaargh: .
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Ivar Risslén

#18 » 23:05:28, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man jämför de olika erbjudandena man har fått så skiljer det inte mer än något öre per kwh i slutändan. Jag har just tecknat om mitt avtal och jag fortsätter med samma leverantör som förr. Det är enklast att ta samma firma på både levererar elen och äger nätet. Då får man allt på samma räkning och man får lite enklare koll.
Det är flera bolag som har ringt och erbjudit rörligt elpris utan på slag bara en månadsavgift. När man har börjat att kolla så har den månadsavgiften varierat med hur mycket som man gör av med. När man bakar ihop allt så är det inte så förmånligt som det låter när man förbrukar mest el då det är som kallast.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ptr

#19 » 19:42:41, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Vi kör också rörligt.
Jag känner att jag hellre satsar på alternativ energi och på så sätt drar ner på elförbrukningen.
Hos oss här uppe är uppvärmingen största boven och nu när vi eldar med ved är vi nere på en årsförbrukning strax över 4000kwh. Annars skulle vi säkert ligga på 30.000kwh då vi ännu inte hunnit ge oss i kast med att energisäkra huset, i form av tilläggsisolering och nya tätningar i fönstren.
Skall titta på mera energisnåla vitvaror framöver också. Dessutom blir det en liten kamin i hallen till hösten.
Framledes blir det säkerligen att även titta på sol- och vindenergi. Dock vill jag inte ha någon anläggning som är beroende av eltillskott för driften.

Jag räknar med att när vi är färdiga med vårt hus kan vi ge blanka fasen i vad politikerna hittar på och skratta oss hesa hela vägen till banken.
Men nu svävade jag iväg från ämnet en bit... :back_to:

Det är lätt att lura sig på den nya energiklassade vitvarorna. De kostar i inköp med. Dessutom får man se till skillnaden i energi de gör av med. En del av dem drar färre watt, helt riktigt, men de tuggar och går jämnt.
Sen är det var resten av energin tar vägen. Då får man se till skillnaden i uppvärmning av kylskåpet jämfört med uppvärmning med el, vilket inte skiljer något alls!
Flyttar man en del av förvaringen till svalare utrymme går tex frysen mindre, en box i utrymmen som mår bra av nån extra grad värme men inte värms med värmesystemet i övrigt är inte något dumt allternativ. Flytta fram varor från denna frys till kylen när det ska tinas så har man igen en del där med.
Finns de som påstår att hur man bär sig åt gör större skillnad än att köpa nya vitvaror etc - jag tycker det verkar rimligt så långt. Men när de ändå är dags att byta kan man ju välja vad man vill ha givetvis. Men att stirra sig blind oh byta bara för att, det blir inte affär. Men vill man unna sig att byta av tex estetiska eller funktionella skäl, då är det nåt annat. Men då gör man nog klokt i att lämna ekonomin utanför de besluten.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#20 » 19:49:46, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar fråga försäljare som ringer om de ger betalt för att jag ska lyssna på dem. Brukar begära 450 plus, det vill de inte. Men hur ska jag annars kunna spara på att byta ellevrantör? Det ger inte timpeng för tjugo minuter ens i skillnad. Men där är några som har billigare nätkostnader som kunde få gräva kabel hit, men de vill de inte heller. (Ljusdal och Götene har det varit en period). De påstår att det är tre delar i kostnaden som jag kan påverka, fel säger jag det är två, och de utgör en försvinnande liten del av totalbeloppet. Där nånstans så inser de att jag nog inte kommer att bli deras kund!
Det är bara den fasta kostnaden som är märkbar, resten utgör mindre skillnad än att jag handlar en gång mindre nån vecka då och då i bara resa. Så det får var flytande prissättning här, det går upp och det går ner - men inte värre än att det tagit ut varandra jämfört med att binda.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

krokodilen

#21 » 13:14:53, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man helt korkad om man binder på 55öre/kWh i 3år? :klia: :klia:

Gör av med ca 14 000kWh/år och betalar väl 68öre på rörligt,,, senaste månaden iaf.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#22 » 15:18:44, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att du har bytesrätt om priset mot förmodan skulle sjunka mycket men det kostar en slant.

Är priset med eller utan moms?

Här uppe så begär Vattenfall 52,25 öre med moms när man binder på 3 år och 56 öre när man binder på 1 år. Så det är kanske läge att kolla med andra bolag var det är billigast.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

R_Bergsten

#23 » 15:40:46, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla va el certifikat kostar med. De skiljer mellan bolagen..
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se