Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Hantverkare och deras uppförande

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

samju (trådstartaren)

#1 » 21:12:00, 29-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delade tråden /magloman

orginaltråden:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=


Nicklas86 skrev: Är en relativt stor firma med ett gäng anställda som släpper allt en kvart innan arbetsdagens slut! :???:


Det har jag också erfarit, på den firman jag brukar va inhyrd på. Där är det några som skall "börja städa" strax efter 3 och åka hem en bra stund innan fyra, även om en vattenledning skulle gå av precis innan, typ :bira:.
Men men, det är ju inte svart eller vitt, lite måste man få unna sig. Att man knappt ens får börja plocka in varorna innan klockan blivit fyra (så det blir om man jobbar med chefen, men det är ju hans pengar som går "förlorade" så man förstår ju honom), och sen köra undan allt, ner till förrådet och lasta av, så är klockan snart halv 5. Så lite mellanting får det kanske va. Jag brukar köra till 4 (minst) om jag inte skall till förrådet, ska jag dit så brukar jag åka så att man är där strax innan 4 och hinner greja lite där på arbetstid.

Men anläggningsbranschen är ju duktig på tider om man jämför med andra hantverkare, i synnerhet målare. Satt och räknade lite på hur mkt målarna jobbade på ett bygge jag va på innan jul. De kom ju ca 07.30 (de ska ju "hämta" grejer på kontoret först, men de hade allt i ett rum på bygget) och åkte hem ca 15.15. Däremellan "mestadels" rast. De kunde nog inte få ihop mer än 5 timmar på en dag (förutom på pappret :mrgreen: )
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



dimorep

#2 » 21:52:31, 29-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

samju skrev:Men anläggningsbranschen är ju duktig på tider om man jämför med andra hantverkare, i synnerhet målare. Satt och räknade lite på hur mkt målarna jobbade på ett bygge jag va på innan jul. De kom ju ca 07.30 (de ska ju "hämta" grejer på kontoret först, men de hade allt i ett rum på bygget) och åkte hem ca 15.15. Däremellan "mestadels" rast. De kunde nog inte få ihop mer än 5 timmar på en dag (förutom på pappret :mrgreen: )

Beror ju lite på var de är anstälda / utgår ifrån också.. :!:

Själv utgår jag från firman där jag jobbar (tiden räknas då därifrån och arb.dagen avslutas likadant där också), då blir den effektiva tiden ute hos kund såklart totala körtiden (fram och tillbaka) kortare också. Är det sen något som ska hämtas / lämnas på vägen (gällande det aktuella jobbet) så tar även det på tiden "ute hos kund".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

samju (trådstartaren)

#3 » 22:12:27, 29-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Beror ju lite på var de är anstälda / utgår ifrån också.. :!:

Själv utgår jag från firman där jag jobbar (tiden räknas då därifrån och arb.dagen avslutas likadant där också), då blir den effektiva tiden ute hos kund såklart totala körtiden (fram och tillbaka) kortare också. Är det sen något som ska hämtas / lämnas på vägen (gällande det aktuella jobbet) så tar även det på tiden "ute hos kund".


jo, jag kanske var lite hård mot målarna, men för de målarna så var det såhär iaf. sen om de kom 07 20 och åkte halv fyra någon dag kanske är sanningen också, men ville få fram "grejen" liksom. De va från sandå, arb platsen var i borås, kanske 10 min med bil från deras kontor.
Och,, kom man tidigt till frukosten - 08.30 så var målarna där, kom man sent till frukost och lämnade 10.30 så var målarna där, någon gång att man gick samtidigt som dem om man var ännu senare, men eftersom det knappt aldrig hände så kan jag inte säga exakt (och under flera dagar, de kanske hade lite mkt "vänta på att färgen torkar" en specifik dag), men grovt räknat 70 min frukost 80 min lunch och 40 min fika så överdriver jag nog inte. det är drygt 3 timmar på de 7,5-8 timmar de är på arbetsplatsen :driver:

sen att de på sandå kanske är extra duktiga på att ta raster är säkert sant, men å andra sidan så har jag aldrig träffat eller hört om en målare (fast jag är ju inte så gammal...) som har haft "normala" raster, och kommit och gått "i tid" (enligt en anläggares tid, då man börjat 06.45 och slutar 16.00, 15.55 om man har tur) så min bild är (tyvärr) lite såhär gentemot målare just. :shake_hands:

men men, denna diskussion kanske borde fortsätta i en annan tråd isf..
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

patrik h

#4 » 22:36:44, 29-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raderar detta då det kan skapa dålig stämning.
Senast redigerad av patrik h 17:24:04, 30-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

jon anders olsson

#5 » 00:52:40, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att uttrycka sig att "alla" målare, snickare, rörmockare mm skulle vara oseriösa med tidsdebiteringen är fel, alla är inte såna, det finns massvis med seriösa hantverkare precis som det finns vissa oseriösa maskinister mm, bara för det sitter flera hantverkare på ahlsell i 1tim på morgonen så behöver det inte betyda att den tiden hamnar på kundens räkning för det! jag är själv hantverkare delvis och ibland behöver jag långa raster oxå, men det hamnar inte på kundens räkning, och att man vid vissa jobb måste åka flera ggr för att hämta delar till arbetet man gör behöver inte vara så konstigt heller! Så med andra ord: "Dra inte alla över samma kam"!

/Anders


:back_to:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

patrik h

#6 » 10:15:21, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va nog lite väl hårt skrivet av mig, ber om ursäkt för det.
Visst finns det seriösa och duktiga, men tyvär är det en sån kultur som råder i dessa brancher, men därmed INTE sagt att ALLA är sådana men väldigt många.

Sen skrev jag inte heller att ALLA är så, allt för ofta har även den tiden fakturerats kunden!!!

Men håll med om att det blir lite konstigt när de åker hem tidigare för att hämta grejer som saknas, och kommer senare morgonen därpå av samma anledning...? :klia:
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

LeifAndersson

#7 » 10:36:59, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave: Vore det inte läge att dela denna tråd, har kommit bort lite från trådskaparens spörsmål. Men den fortsatta diskussionen förtjänar absolut en egen tråd även den.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

patrik h

#8 » 11:34:32, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderator är fri att radera mina inlägg då jag kommer släppa den diskussionen.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

LeifAndersson

#9 » 11:46:28, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Moderator är fri att radera mina inlägg då jag kommer släppa den diskussionen.


Varför det, tycker det är en intressant och i många fall motiverad diskussion. Visst finns det hantverkare som är överkvalificerade timtjuvar, även om timtjuvarna förhoppningsvis är en minoritet. Tycker timtjuvarna är ett problem för alla seriösa hantverkare som absolut tål att diskuteras!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#10 » 12:10:37, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om de som tycker att hantverkarna går och kommer när de vill inte har hört talas om ackord. Det innebär att man får betalt för det som man utför. Det är inte alla som bara jobbar timtid.

Jag tycker att det låter lite som avundsjuka att klaga på andra yrkesgrupper och hur de utför sitt jobb.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Johanolof

#11 » 20:42:57, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken är anledningen till att ni klagar på hantverkare. Om ni tycker de är lata så behöver ni ju inte anlita dom. Då nästan alla dessa är privat anstälda så ser jag inget problem. Värre är det när det är komun och statsanstälda som drar benen efter sig.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

samju (trådstartaren)

#12 » 22:34:09, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag tycker att det låter lite som avundsjuka att klaga på andra yrkesgrupper och hur de utför sitt jobb.


jo det är väl lite det som klagandet grundar sig i, iaf för mig, att man är lite avundsjuk. Visst så känner man att man ville haft lite längre rast, då målarna i detta fallet har dubbla rasten. Fast å andra sidan så skulle det nog va lite tråkigt att "aldrig få jobba" heller :mrgreen: .

Sen så i detta fallet med sandå, de har väl fastpris, så det är väl företaget som förlorar på detta, fast de har väl med det i beräkningen - att det skall ta lite tid, en grym förmån för de anställda.

Sen så köper jag inte riktigt det som flera "försvarat" sig med i detta fallet med sandå att de hämtar material, för de hade allt de behövde och lite till på bygget, och behövdes det något så kom chefen ut när han ändå skulle titta till.
Ne men det är ju kul för dem som får förmånen att ha en sån "soft" arbetssituation, så sett. Och de flesta "tidsförlusterna" skedde under de extremt långa rasterna, och då hämtades det inte heller något material, tro det eller ej :uupps: :grin: .

Men som sagt, man blir ju lite avundsjuk att det i anläggar/grävbranschen är så pressade tider och priser, där finns det ingen plats för stora vinster som inte är så beroende av 8 timmars arbetsdag (för den saken är säker där med, det blev inga 8 timmars arbete för målarna, om de nu inte hämtade grejer till kl 19 på kvällen varje dag :bira: ). Målarna överlag verkar få hur mkt jobb som helst ändå.
Pressen är för stor i anläggningsbranschen, en kollega uttalade häromdan att det är månskensböndernas fel - de har maskinerna ändå, och har lite tid över att göra lite projekt här och där. Vilket enligt honom pressar priser, och det kanske ligger något i det. Eller vad tror ni?

Och nej, jag vill inte dra alla över en kam, så de som inte känner sig involverade i detta behöver inte göra det, men jag tror att det å andra sidan finns väldigt många involverade, men ber om ursäkt om någon tog illa vid sig. :shake_hands:
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

samju (trådstartaren)

#13 » 22:49:14, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det verkar som om de som tycker att hantverkarna går och kommer när de vill inte har hört talas om ackord. Det innebär att man får betalt för det som man utför. Det är inte alla som bara jobbar timtid.



Tänkte på det också. Nu så är ju ofta målarna tex då anställda, men skulle jag vara egen och ha så "bra" ackord att det räcker att jobba ca 5 timmar om dagen och ändå tjäna bra, ja då skulle jag sett till att jobba 8 timmar ändå och tjäna ännu mer :hurra: :idee3:

och för att avsluta med en till tanke. Det är nog ganska många utav "fikatimmarna" som faktureras kunden. Det tvivlar jag inte det minsta på, för den bild jag fått under de år jag rört mig i hantverksbranschen så har man sällan sett någon som inte velat avrunda lite väl mkt uppåt och även märkt av några som slutat avrunda och börjat plussa på rejält istället. Men men, money talks. :bira:


Anpassade citat-koden /magloman
Senast redigerad av samju 22:51:15, 30-01-2013, redigerad totalt 2 gånger.
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

olle67

#14 » 22:52:18, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av dom hantverkare ja anlita så retar ja mig enbart på elektrikern o de mkt,sån jäkel på o skita ner,allt slängdes precis där han stod,alla andra plocka upp sin skit när dom åkte....
olle67
 

Ivar Risslén

#15 » 23:02:13, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig speciellt den sista den av ditt inlägg Samju.

Målarna har alltid varit lite av "snobbarna" på bygget. Förr så var de gamla målarna mer eller mindre lösningsmedelsskadade och då fick de ett häftigt humör. Man fick väga orden innan man sa något åt en del målare.
De har prislistor som firman kan räkna efter och gubbarna har sina ackordsprislistor. Kanske firman har lite jobb, då är det sak samma om de sitter och hänger på kontoret eller bygget.

Det är nog inte bara månskensbönderna som har förstört priset för maskinägarna, de har nog hjälpt till lite själva också. Det är nog många lycksökare som har skaffat sig en maskin och sänkt priset för att få jobb och komma sig in.

raderade ditt inlägg i andra tråden då du iaf raderat dess innehåll. Snyggt o prydligt ska de va :grin: /magloman

Tackar så mycket. :buga:
Senast redigerad av Ivar Risslén 23:28:33, 30-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se