Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Kolla betalningsanmärkningar på privatpersoner vid försäljning mot faktura

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 21:51:17, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säljer reservdelar till veteranmotorcyklar (ryska) från min firma i Estland. (Är svensk men bor här sen drygt tio år) Ungefär halv försäljningen, några hundra tusen om året går till Sverige. Har svårt att komma fram till det bästa sättet att ta betalt av nya kunder och undrar om ni har lite input. Det finns ju inga exakta sanningar när det sånt här men det är alltid bra att få lite synpunkter.

Eftersom jag finns här där jag är så kan jag inte skicka mot postförskott så då känns det alltid lite osäkert om man ska våga skicka mot faktura till privatpersoner man inte känner. Oftast när jag har nya kunder så brukar jag be om förskottsbetalning men det finns en del som knorrar om att skicka pengar till en firma dom inte känner. Till kända skötsamma kunder skickar jag alltid mot faktura. Jag vet att jag har bra rykte men somliga har ju bara sett mina annonser och tycker väl dessutom det är knepigt att jag finns där finns. Har svenskt plusgirokonto så det är inget krångligt att betala. Å andra sidan, det minsta jag kan göra om jag ska skicka mot faktura är ju att kolla om personen har betalningsanmärkning. Har han det är det tvärstopp men dom som inte har det har jag ganska ofta skickat mot faktura även om det är en ny okänd kund.

Men, då är nästa hake att det verkar som en del tycker att det är obehagligt att man kollar betalningsanmärkningar. Även om dom inte har några verkar det som att en del tycker att man snokar.

Hur man vänder sig har man rumpan bak. Nån av er där ute som har liknande problem?

Kan säga att mina kunder i snitt kanske är 50 år gamla, oftare bor på landet än i stan och kanske inte alltid är så där överdrivet vana att handla på internet. Givetvis finns det alla sorter men snittkunden är sådan. Jag har egentligen inte haft särskilt mycket problem med att få betalt, par tre stycken som varit krångliga på mer än tio år. En gång har det gått till både inkasso och kronofogde men då var det en riktig rövare som inte brydde sig om något. Vet dock inte själv om det är därför att folk i allmänhet är ärliga, eller om det är för att jag varit försiktig.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



hickoryballe

#2 » 21:58:15, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

-Kreditupplysningen tar du ju när beställningen är gjord, är väl ingen fara om nån vill kolla om man är kreditvärdig (som man skall handla av vill säga).
Om nu folk är nöjda med allt annat du levererar har jag svårt att se att det att du kollar krediten innan skulle sabba "köpupplevelsen", visar bara att du bryr dig om vad du gör.

Helt och hållet ditt beslut tycker jag, behöver inte känna nån ågren inför det.
hickoryballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:55, 10-07-2009
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: , lastmaskin, klippare, vedmaskin, skruvdragare.

Bengt Erik Eriksson

#3 » 22:40:08, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sålt lite maskin delar också mot faktura och hart inte haft några problem
men känner som du att man skulle vilja ha bättre koll.


Vad jag just nu tänkte var att du kan skriva något i betalningsvillkoren att nya kunder kan komma att tas kredit upplysning på..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ivar Risslén

#4 » 22:59:12, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är PayPal och Payson något som kan vara intressant.
Det funkar bra på auktionssajter och när man ska handla från småföretag. Det kostar lite för varje transsaktion. Kunden kan betala med kort. Jag vet inte riktigt hur säkert det är för säljaren men för köparen är det säkert vad jag vet.

Tillägg: Har du kollat vad UC (upplysningscentralen eller vad det heter ) tar för varje kreditupplysning.
Förr kunde vara lite negativt om det var många som hade begärt kreditupplysning på en om man ville låna pengar på bank.
Senast redigerad av Ivar Risslén 23:04:28, 12-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magnusk750 (trådstartaren)

#5 » 23:35:47, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ha Paypal till de flesta kunder utanför Sverige, men vill undvika kostnaden när jag kan. Dels tar paypal sina procent, dels måste jag betala ett par procent till den estniska banken när jag ska föra över pengar från det Paypal till mitt bankkont. Dessutom är Paypal asjobbiga att ha att göra med om nånting krånglar. Till 99,9 % går ju allt bra men om man måste ha med dom att göra så är det som att prata med en vägg. En jävligt dum vägg som inte hjälper till ett skvatt att lösa problemet men istället gapar en massa jobbiga amerikanska "we are happy to help you" floskler.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#6 » 00:47:39, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka VIA någon kontakt i Sverige så det går att göra om till postförskott?
Men det är väl risk för dubbell frakt/porto istället då..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grett

#7 » 08:50:46, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag jobbade med detta kollade vi privatpersoner mot kronkalle och företag via UC.
Vid koll mot fogdens register blev det då inte registrerat att man kollat och det gick inte heller ut något till personen i fråga. Tror inte heller kollen mot fogden kostade något ?? Att bara kolla mot fogden är väl inte stensäkert men vilken lösning är det ? I vårt fall var fogden tillräckligt bra.
Ytterst få normalbegåvade utan betalningsanmärkningar låter skulder på småsaker vara det första som hamnar hos fogden...

Många liknande företag styr sina kunder mot förskottsbetalning genom att ha nån form av rabatt vid förskottsbetalning.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

magnusk750 (trådstartaren)

#8 » 10:11:39, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka via någon i Sverige fungerar inte, tar för lång tid, dubbla porton också måste man hitta någon som vill hålla på med det och som ska få betalt för sin tid. Kolla mot kronofogden får jag undersöka, kanske kunde vara något. Ser man vanliga betalningsanmärkningar där eller bara det som gått vidare till indrivning? Hittills har jag använt ratsit för att kolla betalningsanmärkningar och då går det ju ut ett meddelande i brev om att personen har blivit kollad.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#9 » 15:21:20, 29-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kan ju ha ett privat paypal konto de betalar till och att du begär att de skickar det som "gåva".............har gjort så i flera år och då är det ingen avgift, den lägger de bara på om det är en ebay transaktion eller motsvarande.

Nån avgift för att ta emot pengarna till svenska konton har jag aldrig sett. Jag får då alltid det jag för över.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#10 » 18:56:07, 29-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna lösningar, Paypal till privat konto, funkar så länge det handlar om småpengar. Jag säljer för åtminstone 10 000 utanför Sverige /månad, skulle det börja gå via mitt privatasvenska konto och farbror skatteverket upptäcker så är jag rädd att det inte blir nå bra. Paypal är också rätt krångliga med hur man får föra över pengar till andra länder än där man själv bor eller företaget är registrerat. Förut gick pengarna från mitt företags Paypal till företags svenska plusgiro men det satte dom stopp för när dom kom på att Estonia och Sweden inte är samma sak.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

161A

#11 » 22:23:49, 29-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se