Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Köpa verktyg från USA?

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Mathias Lindgren

#31 » 00:04:59, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom inte riktigt ihåg vad jag sökte på men t.e.x. myus.com med lite varianter av review, experience, tried it, mail forward...
Hittade nu dock en person som hade blivit av med sitt mailbox som han hade varor beställda till.
Se http://www.financial-spread-betting.com/MyUS-Access-USA-mail-forwarding.html

Inge roligt :slag:
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500



ja-bond77 (trådstartaren)

#32 » 12:33:21, 15-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får ta mig i kragen o redovisa lite nu då. Köpet är alltså genomfört. Har råkat på en del småkrångel men över det stora hela är jag helnöjd. :thumme:

En liten dagbok jag skrivit ihop, hoppas det underlättar för nån som är i köptagen...
23:e april. Registrerade en postadress i USA(Texas) hos http://www.usglobalmail.com kostar minimi 30$ (US-dollar) för de första tre månaderna. Tas från Kreditkortet. Vid registreringen valde jag som främsta fraktsätt ”fedex international economy” eftersom det verkade vara det absolut billigaste alternativet i deras fraktjämförelse. Några alternativ med båtfrakt hade man inte alls, vad jag kunde se.

23:e april. Mailade in bild på körkortet, sjukförsäkringskort samt båda sidor av kreditkortet.

29:e april. Fick äntligen ivägskickat (per post) blankett 1583(ansökan om US-postadress via förmedlingsagent) samt bild på passet(med underskrift). På detta sätt slapp jag en resa till magistratet.

6:e maj. Fick mail från http://www.usglobalmail.com om att 1583:an mm, anlänt. Adressen blev sålunda godkänd och aktiverad.

8:e maj. Beställde mina plasmagrejor från http://www.harrisweldingsupplies.com, från Ohio, via mail. I mailet uppgav jag då US-adressen. Fick dock som svar att jag helst skulle mata in beställningen i webshoppen och kryssa i, att jag vill betala med ”by check/money order”, vilket jag sålunda gjorde(matade in US-adressen även där).

8:e maj. Strax efter min beställning fick jag förstås beställningsbekräftelse, men även uppgifter om bankbetalning. Varornas totala värde blev 3226,16$. Själva plasmaskäraren var fraktfri inom USA men de övriga tillbehören gjorde en frakt på 16,59$. Ingen skatt tillkom eftersom varorna ”exporterades” utanför delstaten(Ohio). Totalsumman jag skulle betala till Harris blev alltså 3242,75$.

9:e maj. Att göra USA-betalningar via nätbanken visade sig vara lite väl avancerat för mig(även om det nog är fullt möjligt), så jag lät min lokala bank sköta betalningen. Borde väl läsa på lite om nätbetalningar ifall det blir nån mer beställning… Med växelkursen EUR/USD = 1,543 blev Harrisbetalningen att kosta 2101,59€(euro). På detta tillkom 11,70€ som själva betalningen kostade.

14:e maj. Fick mail från http://www.harrisweldingsupplies.com att varorna blivit skickade med UPS ground. Antagligen hade betalningen nått mottagaren nån gång före då… I mailet fanns länk till UPS ”tracking service”, dvs jag kunde följa paketets väg genom USA för varje gång det blivit avläst i nån godsterminal. Inget speciellt iofs, vi har ju liknande system här i norden men det blir ju sällan att man utnyttjar det här då man brukar ju kunna lita på paketleveranserna här. Leveransen uppskattas att anlända till Texasadressen 19:e maj.

19:e maj. Enligt UPS levererades de två paketen till Texasfirman kl10:37 AM.

21:a maj. Fick mail från postförmedlaren usglobalmail att paketen(2st) saknade varudeklaration. Mailade tillbaks där jag räknade upp grejorna samt deras värde så att försändelsen blir försäkrad till rätt summa.

27:e maj. Eftersom jag hade valt veckovis förmedling av paketen, så fick jag meddelande om att paketen (först) idag blivit ivägskickade(hem till mig, Finland) med FedEx International Priority. Kostnad 541,64$. ”Tracking code” ingick också. Första paketet(själva plasmaskäraren) vägde 107 lbs = 48,53 kg och andra paketet(med övrig utrustning) 11 lbs = 4,99 kg.

29:e maj. Mailade usglobalmail och frågade försiktigt vad det berodde på att varorna skickades med ”fedex international priority” istället för ”economy”. Det blev ju 200$ dyrare med ”priority”…

3:e Juni. Helt utan nån som helst mailrespons från usglobalmail, dök det plötsligt upp en 200 dollars återbetalning på mitt visakonto.

3.Juni. Fick ett ”ankomstavi” (per post) från finska fedex. Man frågade efter personsignum, försändelsens beställningsbekräftelse(se 8:e maj) samt kreditkortuppgifter för betalningen av tullavgifterna. Det gick också att begära deras kontouppgifter för att betala in den normala vägen, vilket jag också gjorde. Bifogade beställningsbekräftelse-mailet från 8:e maj som pdf. Lite orolig var jag, ifall man skulle haka upp sig på att adressuppgifterna inte stämde, bekräftelsen nämnde ju ingen annan adress än min US-adress… Detta visade sig vara obefogat.

4. Juni. Fick Fedex kontouppgifter och en uppmaning om att betala in 818,69€ för tull och moms. Frågade efter kvittospecifiering men det skulle visst komma senare…

6:e Juni. Idag kom så äntligen båda paketen med budbil. Allt som beställts fanns med.

13:e Juni. Mailade till finska fedex och frågade efter fakturaspecifiseringen som ännu inte kommit. Fick svar med en pdf på specifiseringen i fråga. Därmed är allt utrett med köpet(se nedan). Dessvärre har tullen räknat tull(2,7%) och moms(22%) på en betydligt högre siffra än vad jag betalat för grejorna!!! Kan man månne ha skrivit in dollarsiffror som euro? :huh: Ingen större förlust men lite irriterande trots allt. Vet inte om jag ids reda ut detta heller, det handlar om högst 25€ i extra tull samt momsen, men den spelar ju ingen roll för mig... Hursomhelst tryckte jag iväg ett mail till finska fedex om dilemmat, borde väl egentligen mailat tullen istället...


Detta är alltså kostnaderna jag betalat, samt jämfört med vad jag skulle betalt för samma grejor från den lokala Hypertherm återförsäljaren. De röda siffrorna har jag inte offererat men jag räknar försiktigt med 50% påslag mot Harris-priserna.

Kod: Markera allt
[table][mrow]Produkt[mcol]Import från USA_____[mcol]Finlandbutiken____[mcol]Skillnad, €___[mcol]Skillnad, %[row]Hypertherm PM1250[col]1 717,00 €[col]4 344,00 €[col]2 627,00 €[col]153,0%[row]Cirkelskärningsutr.[col]117,00 €[col]230,00 €[col]113,00 €[col]96,6%[row]Luftfilter[col]117,00 €[col][color=red]176,00 €[/color][col]59,00 €[col]50,4%[row]Maskinluftfilter[col]55,00 €[col][color=red]83,00 €[/color][col]28,00 €[col]50,9%[row]Munstycken, mm, mm[col]85,00 €[col][color=red]128,00 €[/color][col]43,00 €[col]50,6%[row]Frakt till Texas[col]11,00 €[row][row]Postadress via usglobalmail[col]20,00 €[row]USA-bankbetalning[col]12,00 €[row]Frakt från USA(Texas) till mig[col]227,00 €[row]Finsk tull 2,7%[col]87,39 €[row]6m elkabel VSN + stöpsel[col]30,00 €[row]EMCfilter[col]0,00 €[row]_______________________[row]Momsfri totalsumma:[col]2 478,39 €[col]4 961,00 €[col]2 482,61 €[col]100,2%[/table]


ProduktImport från USA_____Finlandbutiken____Skillnad, €___Skillnad, %
Hypertherm PM12501 717,00 €4 344,00 €2 627,00 €153,0%
Cirkelskärningsutr.117,00 €230,00 €113,00 €96,6%
Luftfilter117,00 €176,00 €59,00 €50,4%
Maskinluftfilter55,00 €83,00 €28,00 €50,9%
Munstycken, mm, mm85,00 €128,00 €43,00 €50,6%
Frakt till Texas11,00 €
Postadress via usglobalmail20,00 €
USA-bankbetalning12,00 €
Frakt från USA(Texas) till mig227,00 €
Finsk tull 2,7%87,39 €
6m elkabel VSN + stöpsel30,00 €
EMCfilter0,00 €
_______________________
Momsfri totalsumma:2 478,39 €4 961,00 €2 482,61 €100,2%



:svettas: Tufft jobb att knacka tabellkod i BBC, får nog leta upp en converter för framtida behov. :smile:

EMC-filtret saknas ju som jag nämnde tidigare. Har skurit en del nu med maskinen men inte har jag märkt av nått besvär i radion eller mobilen. Därför tänker jag inte satsa på nån eftermontering av den biten.

Lite bilder:

Paketen har anlänt... Månne det finns annat än drivved där innuti... :wink:
Bild

Nej men se på tusan, en plasmaskärare!!! :eek:
Bild
Återstår att byta elkabel till en med lite mindre kvadrater och lite fler metrar. På bilden har jag plockat fram en 16A 3-fas handske som jag knycklade ihop de 8mm² kablarna i. :cool: :roll:

Lite så man funderar vad amerikanarna tycker om att köra med 110 volt med dagens priser på koppar... :laes_detta:

Slutsats: Så har man blivit 2482,61 euro "rikare" då! :mrgreen:
Senast redigerad av ja-bond77 15:34:51, 15-06-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#33 » 12:45:15, 15-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet! (Det var ju inte "gratis" denna gången!)
Och tack för denna redogörelse!
Så du kan rekommendera postadress i USA då?

/Holger

P.S. Ja, tabeller i BBCode är inte kul, men snyggt blev det!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Per Bråtun

#34 » 15:02:48, 15-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.jetcarrier.com fungerer kjempefint, sender fra USA til Skandinavia, både sjøfrakt og flyfrakt.
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

ja-bond77 (trådstartaren)

#35 » 15:50:13, 15-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Så du kan rekommendera postadress i USA då?


Ja, det tycker jag.

Strax efter att jag beställde plasmaskäraren, passade jag på att beställa cd'n från www.farmshow.com/ med hela 30års tidningar på en enda cd. Har suktat efter den i flera års tid så det passade ju perfekt nu då man hade US-postadress. Det råkade sig så att den kom med samma fedexleverans hem till trappan t o m. :thumme: Farmshow riktar sig till oss gör-det-själv-bönder. En annan länk på temat är den engelska varianten: www.farmideas.co.uk/

Ett tips, iofs ganska självklart men ändå, är att hålla sig till ordentliga näthandlar och inte börja med privatköp på ebay. Sånt skulle jag då aldrig våga mig på... :roll:

Ifall vi har nån österbottnisk lurkare här i tråden, som funderar på nåt köp, så i mån av tid kan jag nog ställa upp med förmedling om det skulle behövas. :smile: Känns ju lite galet att säga upp adressen nu ifall man senare skulle komma på nåt annat fynd...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mathias Lindgren

#36 » 23:23:04, 15-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet.
Skönt att allt gick bra :grin:
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Marcus

#37 » 19:53:22, 16-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per Bråtun skrev:http://www.jetcarrier.com fungerer kjempefint, sender fra USA til Skandinavia, både sjøfrakt og flyfrakt.


Verkar ju som en bra lösning, har JA nån aning om hur mycket mer det fördyrar att anlita detta företag på hans plasma? Tänkte mest som en jämförelse?
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#38 » 21:09:50, 16-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr inte. Detta företaget nämndes även tidigare i tråden, av Matthias tror jag, men jag orkade inte fördjupa mig i det desto mer då den mesta infon, ifall jag inte missminner mig, enbart var på norska. Webbsidor utvecklas, så de kanske får bättre info vad det lider. :klia:

Egentligen har jag inte jämfört så mycket mellan olika mailforwarding bolag. Den där Myus firman verkade orsaka en del starka åsikter(både för och emot) på diverse forum, så jag tänkte att det kan vara klokt att välja nåt mer... "vardagligt". Usglobalmail hade hyggligt tydliga webbsidor tyckte jag så då blev det det...

Det kostade alltså 30$/20€ att anlita usglobalmail och deras postadress(med egen postboxnummer). Därtill tillkom ju förstås fedexfrakten som betalades även den till usglobalmail. Kanske nån har mer/liknande info om Jetcarrier? Använder Jetcarrier egna fraktvägar eller använder man sig av fedex och liknande firmor?

Så här såg fraktalternativen ut via usglobalmail. Summorna gäller ett paket på 118lbs=53,5kg från Texas till Finland(hem till gården).
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Inge79

#39 » 23:51:33, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Därtill tillkom ju förstås fedexfrakten som betalades även den till usglobalmail. Kanske nån har mer/liknande info om Jetcarrier? Använder Jetcarrier egna fraktvägar eller använder man sig av fedex och liknande firmor?


JetCarrier sender "egne" containere med sjø eller flyfrakt til sine kontorer i norge/sverige, og nå har de også en prisliste på svensk. Når varene kommer til norge (sverige) sendes de så videre med norske (svenske) postverket, eller med annen transportør om det er store/tunge ting. Men vær obs på at det ikke bare er vekt som avgjør prisen, men også volum...

Har bare hatt positive erfaringer med bruk av JetCarrier; noen ganger har jeg betalt urettferdig dyrt for pakker med utrolig mye luft i, men det er jo den opprinnelige avsenderen sin feil, og ikke noe JetCarrier har ansvar for.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

Anders.B

#40 » 19:16:24, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd av en riktig kuckilurare till trådskapare :buga:

En fråga om man förenklar det hela så mycket det går?

Jag är sugen på bla. ett enkelt verktyg som väger högst ett kilo och kostar 3200:- plus moms och frakt i Sverige.
I USA är vi nere på 45% plus frakt och ev. tull plus moms.

Vad tror ni det slutar på ?
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se