Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Starta maskinhandel ???

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 13:17:59, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag när en ide i bakhuvudet att satsa mer helhjärtat på att handla med beg. maskiner främst jordbruksredskap och kringutrustning. Jag har följt blocket dagligen sedan de öpnnade och har för mig att man kan köpa många maskiner utanför säsong till 30- 40 % rabatt jämfört med vad det kostar en månad innan de ska användas i fält. Problemet jag kan se är att det finns en misstänksamhet att handla av en "handlare" jämfört med direkt av säljaren... Det kan man lösa genom att själv köra med maskinen, men om man under sommaren köpt på sig 5 såmaskiner som man säljer i februari så är det svårt.
Tror ni på iden???
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



jörgen.ottosson

#2 » 15:27:17, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju varken jordbruk eller handel med dess maskiner "mitt område"......men jag tror du ska låta bli att blanda jordbruksverksamheten med handelsverksamheten. Det är ju en stor fördel att du kan maskinerna och använder dom själv, men jag skulle så inte bry mig om om du tagit en skörd potatis med en upptagare eller inte om jag skulle köpa den......även om jag skulle uppsakatta att du kan visa att den fungerar och kan demonstrera hur man använder den på rätt sätt.

Misstänksamheten mot de som "handlar med maskiner" är nog en fråga om ärlighet....även om snygga maskiner säljer så vill ju ingen köpa ett upplackat lik.

Jag vet inte om det går att leva på att handla med beg. maskiner, men det kanske kan vara ett komplement till övrig verksamhet ...eller en del i en verksamhet som levererar ett mera komplett koncept till kunden.

Jag tycker du ska fundera på varför man ska välja att handla av dig.

( tex.
-För att maskinerna är "billiga" ? ( troligen ingen bra ide....)
- För att maskinerna är bra till rimligt pris?
- För att du har "allt hemma" ( binder mycket kapital/dyrt för dig...)
osv. )

vad är ditt koncept?

Du kanske lika gärna kan hyra ut maskinerna för "prisskilnaden" mellan säsongerna? ( kanske kunden är mindre misstänksam om de vet att du vill ha maskinen tillbaks... :klia: )....eventuellt erbjuda kunden att köpa den efter en säsong, eller lämna tillbaks....

....Bara funderingar från min sida du behöver inte lyssna på de... :klia: :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

HARA CAWAY

#3 » 16:37:08, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en bekant som importerar en del lantbruksmaskiner främst från england
och jag upplever det som att han får lägga en oerhört massa jobb i verkstaden för att laga upp och rekonditionera dessa maskiner.
Sedan kan det ändå ta halvårsvis innan någon köper dessa,ofta dagen innan de ska användas.
Det blir även en del reklamationer på saker som går sönder trots att det egentligen inte är någon garanti på maskinerna ,men dom ändå fixas ändå i
någon slags goodwill.
Det är sannerligen inte lätt att vara handlare det märks,det är en annan sak att sälja eget brukade maskiner själv vilket jag gör.

Börja i liten skala och känn dig för.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Nickebonne (trådstartaren)

#4 » 16:51:25, 14-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke är att köpa maskiner som är "fel" prissatta (det finns ganska många och det är mycket lättare att kolla upp bönner eftersom de är fast stationerade) samt att hålla koll på nätauktioner. Tanken är att fokusera på bra inköpspriser så att man kan sälja så köparen gör en bra affär. Att ha det som enda inkomst tror jag inte heller på men att ha det som ett komplement istället för att köpa mark för 300.000 per ha....
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

vedmaskinen

#5 » 18:09:58, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Funderar själv på att köpa och handla lite mer "helhjärtat" med maskiner
Tänkte främst då billigare traktorer såsom ferguson 35 och fordson majer ex. och redskap där till som 1-2 skäriga plogar,mindre harvar.
Tanken är att frächsa upp traktorerna dels själv men även hos yrkesmän i viss mån
Handlar la bara om nåra tiotals tusen men det är ju en början :grin:

Var tror ni man kan hitta dom till rätt pris nånstans? blocket känns värdelöst.
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bengt Erik Eriksson

#6 » 18:37:44, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt att köpa in är att prata med säljarna de stora bolagen och deala partipriser på gammeltraktorer. Det är för lite pengar i såna för dem ändå.

En flyktigt bekan har hållit på med sådant utöver sin 80% sjukpension.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

PerJohansson

#7 » 19:56:05, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett hur seriös man är så blir man nog stämplad som skojare när man är i det segmentet och handlar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Bengt Erik Eriksson

#8 » 22:48:35, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Oavsett hur seriös man är så blir man nog stämplad som skojare när man är i det segmentet och handlar.


Det kan jag definitivt bekräfta. Jobbade ett år för som MF handlare och direkt blev man betraktad som lätt suspekt innan man ens gjort någon affär.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

vedmaskinen

#9 » 20:18:20, 27-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Oavsett hur seriös man är så blir man nog stämplad som skojare när man är i det segmentet och handlar.


Kan tänka mig det. Men bara man gör rätt för sig så brukar det bli lättare, sen kan väll altid nån och annan tycka man är skojare för man handlar med gammla maskiner men det kanske inte heller är potientla kunder som gör det
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LeifAndersson

#10 » 22:40:11, 27-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga man kan ställa sig är varför ska just du hitta de maskiner som är för lågt prissatta på marknaden. Varför tror du inte att redan etablerade handlare har kompetens att hitta dessa också. Det kanske är så att de har sådan branschkännedom att de vet att de är iskalla och inte vill befatta sig med dem. Det är mycket sällan man träffar på en säljare som är så illa informerad att han begär för lite för den maskin han vill sälja, och vill ingen annan köpa den mer än du vad är det då som säger att den verkligen säljs till underpris.
Att det skulle vara säsongsvariationer på 30-40% på maskinpriserna kan du bara glömma. Möjligen att någon småhandlare provar att begära ytterligare 30-40% när han tror att det är säsong, men det speglar inte på något vis vad maskinen blir såld för i slutänden om den verkligen blir såld öht. vill säga. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#11 » 08:43:18, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaa, kom ihåg att du inte kan se det verkliga priset i annonser eller dyligt, se det som önskepriser.

Alltså, du kan inte använda dei av det som står i pris, när du räknar.

Problemet med att köpa-rusta-sälja, är att det kostar oftast för mye i förhållande till din tid, har du inget bättre inkomstbringande att pyssla med går det bra, det håller dei sysselsatt.

Framför allt, samordna transporter!

Du kan också vara en reservdel/sak/maskinförmedlare, "vet var det står en sådandär tillsalu" ingen toki ide alls, många som har grejjor stående och eller behöver annat, jag behöver jättemånga saker :) till exempel, och ordnar någon annan själva dealen är det helt ok för mei.

önskelistor i en annan form så att säga...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#12 » 09:08:27, 28-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Du kan också vara en reservdel/sak/maskinförmedlare, "vet var det står en sådandär tillsalu"


Det är precis så vi jobbar med försäljning i dag. Köper nästan inget för iordningställande och lagerhållning. Det ska vara om man snavar på det där riktiga "fyndet" då och en del kommer från försäkringsbolag som vi måste ta hand om. Men vi köper inget aktivt att ha till försäljning. För oss har det funkat utmärkt, en provision på 15-20% utan varken kapitalkostnader eller andra kostnader än lite tid är fina pengar. T.ex för släpvagnar och hästtrailers tar vi en fast förmedlingsavgift för på 1500:- + moms. Ordnar vi även finansiering tillkommer kostnaden för det också.
Så snöa inte in på det traditionella "hästhandlandet" utan det finns bättre former som inte binder något kapital som tär på den eventuella vinsten.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

orwak

#13 » 02:55:05, 29-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte man hittar så mycket eftertraktade maskiner till bra priser.
Jag följer även jag blocket,radisar osv ihärdigt när jag letar en maskin. tex köpte jag mig en växelplog i år,som jag sökt efter i över ett år.
Ställer man några krav, tex 16" eller skivrister så blir utfallet över som du nämner"kap" tämligen begränsat.
Desutom så har jag iaktagit att de flesta insett att skall man sälja en plog så skall den annonseras ut i mars och tröskor i juli. Det är så man får flest potentiella köpare.Visst kan man hitta billiga grejer på "lågsäsong" men då är frågan om det verkligen är en efterfrågad typ av maskin.

Sen som någon nämnde ovan, de som redan handlar med maskiner tittar även dem på blocket och lantbruksnet..

men, prova :thumme:
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

vedmaskinen

#14 » 20:42:47, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

orwak skrev:Jag tror inte man hittar så mycket eftertraktade maskiner till bra priser.
Jag följer även jag blocket,radisar osv ihärdigt när jag letar en maskin. tex köpte jag mig en växelplog i år,som jag sökt efter i över ett år.
Ställer man några krav, tex 16" eller skivrister så blir utfallet över som du nämner"kap" tämligen begränsat.
Desutom så har jag iaktagit att de flesta insett att skall man sälja en plog så skall den annonseras ut i mars och tröskor i juli. Det är så man får flest potentiella köpare.Visst kan man hitta billiga grejer på "lågsäsong" men då är frågan om det verkligen är en efterfrågad typ av maskin.

Sen som någon nämnde ovan, de som redan handlar med maskiner tittar även dem på blocket och lantbruksnet..

men, prova :thumme:


Ska iaf prova med en traktor nu till sommaren för man se :thumme:
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

vedmaskinen

#15 » 11:30:23, 07-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan svara åt mig själv
har fått tag i billiga maskiner nu på auktion som ska säljas när sässong ges
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron