Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Varning för bluff faktura.

82 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Robban_C

#46 » 23:08:52, 04-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

V 702, tack för klarläggandet!
När man är i sitsen att man lever på sitt "maskinande" så är det så lätt att tro att alla andra medlemmar också gör det, detta trots att säkert merparten faktiskt lever på nåt annat och är här "bara" för sitt intresses skull (inget fel i det).
Senast redigerad av Robban_C 23:09:28, 04-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Holger

#47 » 23:09:57, 04-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är ABSOLUT otroligt att ett "ja" via telefon kan ha laga kraft - ett ja som har sagts i ett annat sammanhang. HELT otroligt! Och absolut ofattbart. Sitter här med öppen mun!
När DEN fakturan kommer måste ett enkelt skriftligt "nej tack vi är inte intresserade" vara tillräckligt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dogen

#48 » 00:01:28, 05-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men det får väl inte gå till så att man råkar svara 'ja' på något utan att förstå att man ingått ett avtal. Vilket fall som helst måste man väl ha någon form av skydd från distansköplagen med ångertid osv?

Men jag har blivit väldigt anti och säger som regel 'nej' innan jag ens hört vad de har. "Nej, jag vill inte ha gratis... jag vill betala och dyrt som fan skall det vara. Gärna 10 mil bort. Huvudsak att jag inte ingår luddiga avtal per telefon. Adjö"
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#49 » 00:07:22, 05-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... "Nej, jag vill inte ha gratis... jag vill betala och dyrt som fan skall det vara. Gärna 10 mil bort. Huvudsak att jag inte ingår luddiga avtal per telefon. Adjö"

:laes_detta: :lmao:

Distansköplagen gäller väl inte för företagare? Tror jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mccormic

#50 » 10:29:43, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett brev från nummerupplysningen.se om "erbjudande" mindre text, man skulle bekräfta om man ville vara med i deras företagsupplysning och till en kostnad av
3798:- per år, och då man läser info avtal så binder man sig för 24 mån och om man inte säger upp avtalet 60 dgr före utgång så binder man sig för ytterligare 24 mån (löpande). om man har brottom och inte läser ordentligt så kan man binda sig för åratal med 10000:- tals kronor som följd.
står även vid tvist i domstol svensk eller tallin Estland???
Då det har ringt försäljare till mig om erbjudande om olika saker tex tel,el,m,m så har jag sagt skicka mig info så får jag läsa det i lugn och ro så återkommer jag om jag finner det intressant för jag ingår inget över telefon. sen har jag inte hört av dom eller fått något brev.

Var en säljare som trummade på om deras unika erbjudande då jag sade skicka info om produkten/avtal till mig så ska jag läsa, Klick sade i luren.
Senast redigerad av mccormic 10:35:49, 13-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Robban_C

#51 » 10:35:22, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Fick ett brev från nummerupplysningen.se om "erbjudande" mindre text, man skulle bekräfta om man ville vara med i deras företagsupplysning och till en kostnad av
3798:- per år, och då man läser info avtal så binder man sig för 24 mån och om man inte säger upp avtalet 60 dgr före utgång så binder man sig för ytterligare 24 mån (löpande). om man har brottom och inte läser ordentligt så kan man binda sig för åratal med 10000:- tals kronor som följd. ...

Fick det där också. Gul lapp i gult kuvert.
Skicka INTE in den där gula lappen vad ni än gör! Den gör sig bättre i kaminen! :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#52 » 10:52:48, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Då det har ringt försäljare till mig om erbjudande om olika saker tex tel,el,m,m så har jag sagt skicka mig info så får jag läsa det i lugn och ro så återkommer jag om jag finner det intressant för jag ingår inget över telefon. sen har jag inte hört av dom eller fått något brev.

Var en säljare som trummade på om deras unika erbjudande då jag sade skicka info om produkten/avtal till mig så ska jag läsa, Klick sade i luren.


Om man ser det ur säljarnas synvinkel så får de nog ingen provision om inte avtalet görs per telefon just då..
Så att krångla med att få iväg papper är ointressant för telemarketingföretaget, oavsett om det kunde gett en kund till uppdragsgivaren!! :slag:

Visar ytterliggare hur oseriöst upplägen ofta är..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#53 » 11:38:31, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker tråden lite...

Jag fick ett oroväckande samtal precis nu...
Jag tror hon sa att hon var från Lokaldelen, lite osäker på exakt vad dom hette.
Hon ville kolla att mina uppgifter stämmer nu när jag gått in i ett avtal.
Vaddå avtal?
Jo, jag tackade ju ja till ett gratis 6-månaders prov i våras, och det är ju över nu.
Jag sa att då jag inte är intresserad av att synas någonstans företagsmässigt så skulle jag aldrig sagt ja till detta!
Men jo, det hade jag visst, och eftesom jag inte sagt upp detta innan gratistiden gick ut blev det automatiskt ett 24-månaders avtal.
SOM KOSTAR 995:- I MÅNADEN!

Va fan är det här?
Finns inte en chans att jag skulle ha råd att betala 995:- i månaden i 24 månader!
Dessutom kör jag ju ingenting i firman nu, har inte skickat en endta faktura under 2011, och jag har aldrig varit intresserad av att synas nånstans!

Kan dom göra så här?

Jag sa åt henne att bara ta bort mig, jag är inte intresserad och har aldrig varit!
Men det måste jag väl förstå, sa hon, att det kan hon ju inte göra eftesom jag är inne i ett 24-månadersavtal!

Första fakturan skulle komma inom några dagar!
Och så hade hon mage att säga att hon ser fram emot ett 2-årigt sammarbete!

Va fan ska jag göra?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Marcus Brauer

#54 » 11:57:41, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör det som man alltid ska göra mot dessa skojare.
Vänta och se om det kommer någon faktura. Om du ej har gjort någon överenskommelse med företaget bestrid då fakturan och gör en polisanmälan mot företaget. Kolla sen om företaget finns med på Svensk handels varningslista. Skicka gärna en kopia till Svensk handel . Finns företaget redan där behöver man inte oroa sig särskilt mycket. De företag som pysslar med att lämna ut kreditupplysningar har gjort en överenskommelse om att man ska slippa betalningsanmärkningar från dessa företag. Nu tror jag att det är mycket sällan som det behöver gå så långt, de företag som är ute för att luras har inte mycket att hämta om det går så långt som till Tingsrätten.
Marcus Brauer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:09, 23-10-2006
Ort: Dädesjö

Ralle

#55 » 12:18:37, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok...
Jag har säkert pratat med dom tidigare, det har ju ringt ett flertal såna där som vill att man ska synas hos dom, men jag har ju alltid sagt att jag inte är intresserad av det, jag har mina kunder och är inte intresserad av fler.
Dessutom i våras hade jag ju ingen verksamhet i firman.

Tyvärr så minns jag inte exakt vad företaget hette, men det lär jag väl märka om jag får en faktura, vilket hon ju sa.

Känns jävligt olustigt det här...
Senast redigerad av Ralle 12:19:02, 09-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

jon anders olsson

#56 » 14:34:51, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet precis vad företaget heter... Din Lokala Del!!
de är ett 100% blufföretag, du behöver inte göra nånting, jag har pratat med polisen och dom har fått in massa anmälningar på dom, dom har ringt mig 2ggr! :slag:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Towil

#57 » 14:48:52, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ralle

#58 » 15:09:50, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på svensk handel, och både Lokaldelen.se och DinLokalaDel.se verkar ha samma sak, med 6 månaders gratis som sen blir ett 24-månaders, med ungefär samma pengar.
Jag är inte säker på vilket företag som ringde mig... får väl se om det kommer nån faktura.

Jag kollade på lokaldelen.se, och där finns jag ju med (liksom typ alla andra företag verkar det som) men med gamla adressen som jag flyttade från för över ett år sen. Undrar var fakturan hamnar i så fall...?

På DinLokalaDel verkar man ju inte ens kunna söka utan att registrera sig...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Sandhusens

#59 » 18:24:35, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom ringde mig från företagsupplysningen.se och sa samma sak , bluffen går ut på att dom låter dig avsluta ditt abonemang i förtid för runt 9 tusen bara för att dom ska va shjysta annars ska dom lämna över det till fogden .

Förvånansvärt många mindre företagare som känner sig pressade att hoppa på detta erbjudandet.:sad:
Jag upplyste dem att jag såg fram emot deras faktura på 24 tusen och att jag skulle bestrida och polisanmäla , fortfarande inte sett röken av nån faktura :razz:
Tänk inte mer på det utan ha en trevlig helg istället för det blir inte mer allvar av det än såhär
Användarvisningsbild
Sandhusens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:31, 09-11-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E35 -10
Volvo Fll 280 -07

patrik h

#60 » 21:35:23, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa har ringt mig också: Din lokala del, Företagsdelen, Din lokala företagsdel, Din del, 121.se, Företagsupplysningen, Goo_gle m.fl. Alla kör med samma variant dv.s. att du ska få "rabatt" och få kortare bindningstid för att de är snälla och hjälper dig. När du har gått med på den kortare bindningstiden det är då du kommer få en faktura, så du kan va helt lugn. Tror faktiskt att Kronofogden vägrar ta i dessa ärenden också.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se