Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Avskrivning minigrävare

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

henrik@tullsangslada.se (trådstartaren)

#1 » 16:00:36, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en lantbruksfastighet och ska investera i en minigrävare för ca 100 000 + moms.
Den ar 4 år på nacken.
Hur skrivs en sådan av om man har enskild firma ?
Är det 30 % per år ?

Tacksam för hjälp och en kortare beskrivning
/H
henrik@tullsangslada.se
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:44, 08-08-2013



jörgen.ottosson

#2 » 16:40:07, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag inte så uppdaterad på detta ( har kunnat det, men använder det inte... :grin: )

http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 17864.html

Vad jag förstår så är det lite upp till dig hur du väljer att göra.

om du vill direktavskriva så måste du bevisa att inventarien är "förbrukad" inom 3 år. Eller vara kosta mindre än 1/2 basbelopp... (så det tror jag är uteslutet)

1.A (huvudregeln) Avskrivning med högst 30% av inventariernas bokförda varje år. ( alltid högst 30% av det du bokfört....så det blir lite "evighets avskrivning" :klia: ...)
1.B (kompletteringsregeln)Avskrivning med 20% av anskaffningsvärdet varje år ( = avskrivet på 5 år)

2. (Restvärdesavskrivnig) med högst 25% av avskrivningsunder laget per år, behöver inte följa bokfört värde. (den regeln har jag aldrig riktigt förstått mig på.... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

krokodilen

#3 » 18:35:06, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl även så att när det bokförda restvärdet underskrider 50% av ett bb så skriver man väl bara av resten = klart.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se