Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Klimat bluffen.

1363 inlägg • Sida 3 av 91
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

CountyBruff

#31 » 20:03:51, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer att lösa sig själv,
men på ett otrevligt sätt.
Ännu fler människor kommer att svälta till döds, dö i krig om vatten och boplats.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



QV_

#32 » 21:23:42, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt försök att skriva och se om de kommer fram. Denna gång skall jag Crtl A + Ctrl C innan jag skickar.

Klimat:
Är vilken temperatur jorden har som medeltemperatur

Väder:
Påverkas av klimatet men hur vet man inte. Det verkar ge mera extremväder.

Plast i havet:
Påverkar mattillgången och näringsriktigheten av maten

Att isen smälter i nordpolen behöver man ingen termometer för att märka av. Rederierna vill öppna nya rutter via xxx passagen så det händer.
Om det då blir kallare på andra ställen på klotet så är det ingen klimatförändring.
Nu har jag ingen koll på övriga världen men i Sverige blir det inte kallare.
Min inställning är att det blir varmare (så är det avklarat)

Som exempel släpper Indien ut mera CO än Sverige. Sverige släpper däremot ut mera CO per capita (enligt uppgift från radion)
Mängden CO påverkar värmeutsläppet ut ifrån kloten, och därmed klimatet.
CO kan vi påverka, det kan vi inte med vulkanutbrott.
Att jordaxeln rör sig är sant. Just nu ligger axeln igenom magnetpolerna. (jag tror att det är axeln som rör sig, inte magnetpolerna)

Men oavsett om det är CO eller jordaxeln som gör att isen smälter på nordpolen spelar ingen roll. Blir det inte kallare på andra ställen så är det en klimatförändring. Vill man då minska påverkan så är CO minskning ett sätt att minska värmeökningen på klotet.
Om sedan marknivå CO som stör mer/mindre än höghöjds CO eller om de är lika har jag ingen koll på.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mats i Myrhult

#33 » 22:01:24, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att den tråd lever så länge. Får jag i all ödmjukhet lämna några uppgifter.
Om man för 100 år sedan tog ett genomsnittligt luftprov på 10.000 molekyler ur atmosfären, skulle 3 av dessa molekyler varit CO2. Om man tar samma genomsnittliga luftprov idag innehåller det 4 CO2-molekyler av 10.000, En syre har gått bort.
Är det någon som tror att denna enda tillkomna CO2-molekyl, som vi inte ens med säkerhet vet att vi själva är orsak till, kan värma de andra 9.999 molekylerna så att det uppstår en farlig uppvärmning av Jorden?

Jag kan visa detta på ett annat sätt med en bild.

Notera att det finns en liten mörkblå kvadrat i det blå fältet ovan det gula fältet. Den lilla mörkblå kvadraten är den extra CO2-molekylen.
Notera också att det gröna fältet är vattenångan i atmosfären. Vattenångan räknas av någon anledning inte till själva atmosfären men är den starkaste växthusgasen. Beroende om man tror på konvektionsteorin eller strålningsteorin har det betydelse. Vattenångan är den effekt som transporterar ut värme från ytan via konvektion, strålningen från ytan är liten. Man kan inte tro på båda samtidigt.
Bild

Det finns flera sorgligheter med IPCC. Den heter intergovernmental panel on climate change, alltså regeringarnas mellanstatliga kommitté om klimatförändringar. Den är alltså politisk, inte vetenskaplig och den ska yttra sig om klimatet. När det träffas sitter de och förhandlar om vad de politisk anser vara rätt
En av sorgligheterna med IPCC är att de i det underliggande arbetet om vad vetenskapen vet, ofta får det någorlunda rätt. Men när de sammanfattar det hela i SPM, Summary for Policymakers blir det riktigt på tok, där styr endast alarmistisk politik.

Efter mycken förhandling blir de ense och kan återgå till de av skattebetalarna finansierade paraplydrinkarna.
Forskarna är inte alls så ense som pressen påstår.
Bild

Men själva är de tusentals förhandlarna ense.
Bild

Slutligen något om hur enastående Greta är. Jacob Nordangård har precis kartlagt hennes uppbackning och bakgrunden till den.
http://pharos.stiftelsen-pharos.org/the ... tatorship/
Utan risk, ingen chans!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

JD400

#34 » 22:37:44, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte problemet. Är det så provocerande att försöka minska sin klimatpåverkan eller att andra gör det? Jag vet naturligtvis lika lite som alla andra om framtiden. Men jag vet att om det värsta scenariot inträffar så har mina barnbarn ingen framtid på denna jord. Och det vill jag helst undvika. Det värsta(bästa?) som kan hända är att vi anstränger oss att leva mer klimatvänligt och det visar sig om 100 år att det var trots allt ingen fara men vi har fått lite renare luft att andas.

I grunden tror jag dock på en enad forskarkår som menar att vi måste göra något. Rätt utförd forskning är det bästa verktyg vi människor har att ta reda på det okända. Utan forskning hade vi idag inte haft alla de maskiner vi här på maskinisten gillar.

Och bara för att andra människor i andra delar av världen eventuellt skiter i miljön (vilket jag iofs inte tror) så rättfärdigar inte det att vi skulle göra likadant. Snarare tror jag det på många sätt är fördelaktigt för oss i Sverige att gå i täten och visa vägen mot ett miljövänligare levnadssätt.

Jag är på intet sätt den bästa i klassen när det kommer till miljön och har en V8 på gården. Men alla kan vi dra vårt strå till stacken för att försöka ta hand om vår planet och vår miljö. Det tycker jag den och våra avkommor är värda.

5 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#35 » 00:55:33, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många aspekter på det här. I Mats i Myrhult inlägg finns en länk som visar vem den svenska drivande kraften bakom tösens engagemang var. Jag kallade honom Herzog för att slippa eventuella problem. I artikeln används hans rätta namn. Det är ungefär lika, bortsett från bokstäverna i början.

För mig, som har lite insideinformation känns det som ett uppifrån styrt "engagemang" som nu resulterat i att väldigt många barn och ungdomar känner hopplöshet och förtvivlan. Det var kanske inte avsikten, men så har det blivit. Det är mycket tråkigt. Min uppfattning är att saken gått alldeles för långt och hålls igång av politiska och kommersiella intressen. Att journalisterna i sin totala hjälplöshet inför naturvetenskap och matte (många har inte ens koll på skillnaden mellan amerikansk biljon och europeisk biljon) springer med flocken och skriker gör det inte bättre på något vis.

Konformism och PK verkar vara viktigare än verkligheten.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

micke-wes

#36 » 02:00:49, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja tyvärr är det nog så och media eldar på klimatproblemen med att ta med "forskare" som säger rätt saker och dom får prata ostört utan nån ifrågasätter det dom säger för dom är ju "forskare" och "forskare" har ju aldrig haft fel eller?
Finns forskare som inte håller med dom här men dom vill inte media eller regeringen prata med för dom kan ju inte ha rätt eller?
Vädret vi kommer ha i morgon varmt eller om det blir kallt får vi det som straff för all koldioxid vi släppt ifrån oss tidigare i historien eller hade det varit såhär ändå om det hade varit tex på stenåldern nu i dag.
Jag tror det mesta handlar om PENGAR klimathotet är en bra sak för alla eu länder att använda som anledning till en massa miljöskatter i första hand, för dom flesta eu länder nu har fått en massa kostsamma problem,då låter det bättre om vi ska betala mer skatt för att rädda miljön sen flyttar det ju fokuset ifrån ett andra stora problem vi har i Sverige.
micke-wes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:57, 29-01-2014
Ort: fränsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm24

Viktorputts

#37 » 06:29:22, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon väger 100kg och har 4 liter blod och i det blodet finns 0,2 promille (rattfylleri) etanol, undrar hur många molekyler per 10000 molekyler i kroppen det blir?
Det är väl naturligtvis så få att det bara är PK och en anledning för att få in alkoholskatter. Tro inte på någon forskare som påstår att alkohol påverkar dig, det är ju så få molekyler!
Jag har själv forskat och undersökt så jag vet :bira:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Scania bonden

#38 » 07:37:28, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det säkraste sättet att fixa klimatkrisen, å alla kommande kriser på är massutrotning av människan.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Scania bonden

#39 » 07:40:50, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså HELA släktet. Inte nån viss ras eller läggning, utan alltihop bara väck med det.
Det är ju faktiskt inte naturen själv som har gruvverksamhet, pumpar upp olja, eller schaktar bort matjord för att asfaltera
Det stora kruxet är e.g att alla åtgärder behöver ske på global nivå.
Det är knappast nån som tackar Svenskarna för att dom späker sig..
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

skogsgurra

#40 » 08:51:16, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, det kan du ha rätt i. Men visst hittar Naturen på många hyss på egen hand också. Den varierar temperaturen, hittar på att spräcka berggrunden med enorma läckage av flytande innanmäte och gaser av många olika slag. Vi kallar det vulkanutbrott och det sker i mycket stor skala och tämligen ofta. Solen, som skänker oss nästan 1 kW per kvadratmeter - på vår förra tomt blev det 13 megawatt och på ett hyfsat stort hemman (1 kvadratkilometer) blir det, som en del skulle uttrycka det, "otroliga mängder energi".

En liten variation i den instrålade effekten ger en liten variation i medeltemperaturen på jorden. Man måste då tänka på att universum i stort har en medeltemperatur på strax över absoluta nollpunkten och att temperaturvariationerna sker i förhållande till denna "bastemperatur". En grads temperaturändring på celsiusskalan motsvarar då en ändring med ungefären trehundradel, eller 0,3%. Visst är det mycket om man lever naiv tro på att "allt ska vara som det alltid varit" och kanske är det mycket. Eller inget att bry sig om. Men den insikten saknas helt i mediarapporteringen.

Naturen är påhittig på många sätt. El Ninjo har samband med solfäcksaktiviteten och ställer till det med vädret på södra halvklotet. Och min gamla rädsla, att Golfströmmen ska tröttna på att hålla temperaturen här uppe på en behaglig nivå, har jag fortfarande inte helt befriat mig från.

Att jordens medeltemperatur varierat sedan urminnes tider och kommer att fortsätta göra det verkar inte vara ett gångbart argument. Visst talas det om lilla istiden, bonden Pavo och den mångåriga feöslagna potatisskörden på Irland. Men när det viftats undan som "historia" så är man tillbaka på huvudspåret: Den Stora Katastrofen. Domedagsprofeterna, som också förekommit sedan urminnes tid - Krösamaja och andra lite farligare typer - har inte lyckats särskilt väl. Det skulle vara Noa med sin ark då. Men här var det ju en gubbe med goda insikter som tipsade att det skulle bli riktigt rejält blött. Visserligen ifrågasätts den där gamla gubben (som ofta avbildas sittande på ett moln i himmeln, bara det visar ju vilken knasboll han ändå måste ha varit). Jag vet, som gammal göbbe blir man rätt ofta idiotförklarad. Av kids i alla åldrar, som ju vet allt så mycket bättre.

Nej, då måste man väl tro mera på internationella och mellangovernmentala kommittéer där enigheten om katastrofen (sedan man sorterat bort avvikarna) är total.

Det kan ju minsta barn, med eller utan flätor, förstå!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Johanolof (trådstartaren)

#41 » 09:18:29, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant. Precis vad jag trodde. Här kommer påståenden om smältande isar krig och svält men inte en ända som på något vis bevisar att det beror på co2 utsläpp.

Här är en sida ni ska läsa. https://klimathotet.com/en-kritisk-gran ... -klimatet/
Den slår hål på de flesta påståenden om klimathot. Bevisar hur det fuskas och manipuleras för att hotet skall kvarstå.

2 personer gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Viktorputts

#42 » 09:50:16, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många har mycket att förlora om vi inte fortsätter som vanligt utan ändrar vårt sätt att leva.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

goranp1

#43 » 09:57:02, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna hysteri om klimatet verkar lite som milleniumskiftet, hela datasamhället skulle krascha. Vad hände ?

1 person gillar det här inlägget.
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846

igelkottar

#44 » 09:58:52, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det andra samhället håller på att .......
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mats i Myrhult

#45 » 10:03:07, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Är det så provocerande att försöka minska sin klimatpåverkan eller att andra gör det? Jag vet naturligtvis lika lite som alla andra om framtiden.

Men det var ju just det, att antagandet att vi kan påverka klimatet är felaktigt!

JD400 skrev:Men jag vet att om det värsta scenariot inträffar så har mina barnbarn ingen framtid på denna jord.

Men de värsta scenariona kan inte inträffa. Då kan du lika gärna vara rädd för att man räknat fel på när Solen blri en röd jätte och slukar Jorden, så att det kommer inträffa imorgon dag.

JD400 skrev:Det värsta(bästa?) som kan hända är att vi anstränger oss att leva mer klimatvänligt och det visar sig om 100 år att det var trots allt ingen fara men vi har fått lite renare luft att andas.

Det som kommer att hända, redan händer om man fortsätter på klimathotsspåret är att vi ödelägger världens ekonomi, världens demokratiska samhällen och slutligen i galloperande teknikfientlighet ödelägger civilisationen.

JD400 skrev:I grunden tror jag dock på en enad forskarkår som menar att vi måste göra något. Rätt utförd forskning är det bästa verktyg vi människor har att ta reda på det okända.

Du noterade alltså att jag i mitt tidigare inlägg postade en tablå som visar att allt tal om en enig alarmistisk forskarkår är ren bluff?
Här är länkar om tusentals riktiga forskare som protesterar i upprop mot klimathotsfusket.
http://www.climatedepot.com/a/9035/SPEC ... IPCC--Gore
http://www.petitionproject.org


Det är nu så många som investerat stora pengar på att kunna tjäna ännu större pengar på verklig eller fingerad anpassning till klimathotet att de skulle förlora massor om en lagstiftning som inte gynnar deras investering inte blev av. Det är klart att de beställer politiska beslut i deras favör.

Det är nu så många som investerat både privat och offentligt i prestige och status på att vara klimatmedvetna, att deras sociala umgänge skulle raseras som sanningen om bluffen kom fram. För profilerade politikers del handlar också plats i de politiska församlingarna, med möjlighet att påverka i andra frågor och/eller feta mer eller mindre arbetsfria inkomster.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se