Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Skeppsfynd i stockholm

50 inlägg • Sida 4 av 4
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

63an

#46 » 19:31:19, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns de som ser "närande å tärande" oxå! Men vad spelar det för roll om 100år!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Robban_C

#47 » 21:16:43, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Robban_C skrev:Dock tycker jag att det vore sunt att släppa i näringslivet (dvs sponsring) till bl a muséerna.

Jag vet inte om det är en så bra idé. Då vill sponsorerna antagligen bestämma VAD som ska bearbetas.

Bearbetas? :klia:

Nå, vad som ska visas och hur det ska visas är en avtalsfråga. Dvs man måste hålla sponsorerna "kort".
Dessutom råder givetvis marknadslagarna, dvs föremål som ingen vill se kommer att visas väldigt lite eller på få ställen eller under kort tid eftersom dessa föremål drar in för lite pengar. Men detta är nog det rätta, om folk nu inte vill se dessa föremål så kanske dom gör sig bäst i ett magasin och då avser jag ett fåtal enligt tidigare resonemang.
Detta kan jämföras med "bättre" föremål, dvs föremål som fler vill se, dessa utställningar får fler besökare och drar därmed fler sponsorer.
Detta kan ses som kommersiellt men det ska nog också ses som ekonomiskt gångbart. Det ställer också lite krav på muséerna att bli lite mer marknadsinriktade men dom kanske inte kan leva på enbart skattepengar hur länge som helst.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Embla

#48 » 21:20:08, 02-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Och min tanke (om inte det framgick) vore att man skulle kunna dokumentera (bilder, text, ritningar etc) och sen skrota undan dom där 495 av 500 bitarna som inte får plats i muséet.
Somliga kanske skulle tycka att det vore vansinnigt att skrota gamla pinaler men då kan dom hiva upp stålar ur egen ficka för bevarandet.
Däremot är jag absolut för att mindre kvantiteter ska bevaras och visas för allmänheten. Och till råga på allt så tycker jag att det är helt ok att det betalas helt eller delvis med skattepengar. Dock tycker jag att det vore sunt att släppa i näringslivet (dvs sponsring) till bl a muséerna.

Det var ju synd då att Faktorimuséet här i Eskilstuna var stängt när du och dimo var här i somras. Dimo (och antagligen du också) hade stortrivts när dom eldar igång stora ångpannan och river igång ångturbinerna som driver gamla elgeneratorer. Allt sparat från förr och renoverat. Massor av industrihistoria men tyvärr stängt för närvarande (såvitt jag vet).
Tänk om näringslivet hade fått vara med och sponsra, då hade vi nog haft ett öppet Faktorimuseum. :slag2:

Annars finns ju Munktellmuséet:
http://eskilstuna.se/templates/Page____172975.aspx

Eller Rademachersmedjorna:
http://eskilstuna.se/templates/Page____181041.aspx
Lite "äldre" än Faktorimuséet och Munktellmuséet men kanske kan vara intressant för nån i alla fall.

Så där ja, då har man bidragit till det lokala turistlivet också. :mrgreen: :thummar:


Jag förstår precis vad du menar...problemet är bara att museerna inte får gallra ut föremål hur som helst. Vi kan ta ett exempel (så hoppas jag att alla förstår vad jag menar :???: ):
År 1930 bestämmer sig gamle snickare Bengtsson för att gå i pension. I hans verkstad finns mängder med verktyg och annat som Bengtsson inte vill slänga. Därför bestämmer han sig för att vända sig till museet i staden där han lever och verka för att höra om de vill ta över alla hans verktyg. Det vill museet gärna göra och samtliga verktyg skänks till museet av Bengtsson. När verktygen väl kommit till museet, ges de ett inventarienummer och skrivs in i huvudliggaren där det tydligt framgår vem som skänkt verktygen och vilken typ av verktyg det är (hammare, hyvlar osv.). Några av föremålen hamnar kanske i någon utställning, men merparten packas ner och läggs i magasin.
År 2010 får en av museets intendenter ett samtal från snickare Bengtssons avlägsna släkting som hittat ett brev där Bengtsson skriver att han skänkt verktygen till museet. Nu vill släktingen komma till museet och titta på verktygen. Intendenten kollar snabbt upp i databasen vilka verktyg det gäller och var i magasinet de befinner sig. När släktingen kommer så plockas verktygen fram och släktingen kan se dem och fota dem.

Det jag vill ha sagt med detta exemplet är att om någon skänker föremål till ett museum så får inte museet slänga föremålen! Man ska kunna plocka fram föremålen om någon kommer och begär att få se dem. Däremot kan man gallra ut sådana föremål som inte har någon proveniens (dvs. museet vet inte var de kommer från). På 60-talet köptes det in enorma mängder verktyg av skrothandlare och dessa har ingen proveniens så de ligger bra till för att gallras ut. Men det är ändå inte bara till att kasta föremålen, det krävs ett beslut från museets ledningsgrupp innan man kan kasta föremål.

Det var verkligen synd att det museet var stängt, inte minst Dimo hade gått igång där :lmao:
Att små museer måste stänga är tyvärr allt för vanligt, de drivs av entusiaster som ofta ställer upp gratis och när de blir gamla och inte orkar längre så finns det ingen som kan ta över deras livsverk... :aaargh:
Embla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:27, 27-02-2010
Ort: Lund
Maskintyp: Ej angivet

Embla

#49 » 21:28:12, 02-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Holger skrev:
Robban_C skrev:Dock tycker jag att det vore sunt att släppa i näringslivet (dvs sponsring) till bl a muséerna.

Jag vet inte om det är en så bra idé. Då vill sponsorerna antagligen bestämma VAD som ska bearbetas.

Bearbetas? :klia:

Nå, vad som ska visas och hur det ska visas är en avtalsfråga. Dvs man måste hålla sponsorerna "kort".
Dessutom råder givetvis marknadslagarna, dvs föremål som ingen vill se kommer att visas väldigt lite eller på få ställen eller under kort tid eftersom dessa föremål drar in för lite pengar. Men detta är nog det rätta, om folk nu inte vill se dessa föremål så kanske dom gör sig bäst i ett magasin och då avser jag ett fåtal enligt tidigare resonemang.
Detta kan jämföras med "bättre" föremål, dvs föremål som fler vill se, dessa utställningar får fler besökare och drar därmed fler sponsorer.
Detta kan ses som kommersiellt men det ska nog också ses som ekonomiskt gångbart. Det ställer också lite krav på muséerna att bli lite mer marknadsinriktade men dom kanske inte kan leva på enbart skattepengar hur länge som helst.


Vem är det som avgör vilka föremål som folk vill och inte vill se? Tyvärr är det så att många museer producerar dyra utställningar som blir en flopp eftersom det inte kommer några besökare. Anledningen? Jo, där finns ofta inga föremål och finns det föremål så är de nyinköpta eftersom utställningsenheten inte orkar åka ut till magasinet och se vad som finns där!
Många museer är idag mycket marknadsinriktade, men tyvärr så räcker inte pengarna till för att skapa reklam och genomföra aktiviteter som kan locka fler besökare. Museer är idag mycket lågt prioriterade av staten och anslagen minskas stadigt. Det finns museer idag där det knappt finns några anställda, enbart praktikanter från arbetsförmedlingen eftersom museerna inte har pengar till löner.

Jag tror själv att sponsring är en mycket bra idé och jag hoppas att det snart blir möjligt för företagare att sponsra museerna mer.
Embla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:27, 27-02-2010
Ort: Lund
Maskintyp: Ej angivet

Embla

#50 » 21:37:54, 02-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Tänker inte diskutera själva historien med dig Embla, för den kjänner du mycket bätte til en jag gör.
Min fråga går mer på vad man i praktiken kan använvda det til, eller lära av den.
At ni rotar i sophögar från 70 talet visste jag inte. Ni kunne ju bara ha frågat mig, jag var "gammal" redan då. :mrgreen:
Just när det gäller ww2, så fikk man ju kjänne bra til den här i Norge ochså (då man inte var neutral i saken). Har faktisk familj som gjordet tjenste på båda sidar i kriget. (kommer inte att utreda nåt mer om just det.).
På den annan sida var det ju bra att ha Sverige att åka til när det blev för hett om öronen her i Norge.
För at ta en konkret eksempel.
Ni hadde ju denna olyckan i östersjoen med Estonia.
Då er ju dette självklart interessat att utreda, då man kan ha nytta av at hitta orsaker til haveriet, och för att lära så att samma saker inte skjer en gång til. Samt att dom pårörande får svar på vad som skjedde med deras kjäre.
Men jag klarer inte riktig se vad som skulle vara interssant med detta om 500 år, annat en om man er nyfiken på gamla saker.
Men uppfatta nu inte detta som något negativ om ditt jobb och intersse.
Det er ju inte alle som får ha sitt interesse som jobb.
Om det inte var en viktig jobb ni hadde, så skulle den vel inte finnas. :thumme:
Se heller det posivtiva i vilken makt ni har igjenom er intersse/jobb.
Hoppas det går at ytra sig endå, själv om man er osamd.


Klart att alla har rätt till en egen åsikt! Hur skulle det annars sett ut i samhället?

När det gäller Estonia-olyckan så kan man ju hoppas på att olyckan ledde till att båtarnas bogportar började konstrueras annorlunda (jag kan inte tillräckligt om detta för att veta säkert) och om 500 år så kanske någon frågar sig varför båtarna konstrueras på ett visst sätt. Och söker de då information om detta så kommer de säkert att hitta en massa information om Estonia.

Klart att jag inte uppfattade dina kommentarer som negativa, det är bara jag som tar alla chanser till att få babbla på i det oändliga om historia... :thummar:
Embla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:27, 27-02-2010
Ort: Lund
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se