Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Svaga däcksidor på radialdäck.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 09:43:48, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första till Holger: Hittade ingen bra rubrik för denna fråga som avser däck allmänt.
Jag har lite problem med däck till traktorn. Michelin agribib är ett rent lantbruksdäck, men när jag tar denna traktorn till skogen så blir det nästan alltid resultatet att montera av ett däck och lägga i en kappa för att jag skadat däcksidan med en stubbe eller sten. När detta är gjort så finns fortfarande en bula på utsidan av däcket även om det inte är luftfyllt. Är det instängd luft mellan lagningen och yttergummit eller vad beror detta på. Stabiliteten i sidan på däcket blir ju bättre efter lagningen än innan men bulan sitter kvar. Kan man sticka hål på yttergummit och få ut ev instängd luft utan att skada däcket igen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



63an

#2 » 09:48:40, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skaffa Diagonaldäck så har du ett problem mindre! Lite hårdare gång men håller bra :thumme: Du verkar ha osis med dina däck, tänker på Mersans lågprofil å buller :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stefan1972

#3 » 11:00:28, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det ska inte bli nån luft inne i lagren iallafall. Det är inte så att det bara är skadan i sig som buktar utåt för att däcket är som svagast där? Normalt när man lagar däck så får man ju dimensionera kappan efter skadan och ett större däck som får en skada kräver oftast en rejält stor kappa som brukar dra iväg rejält i pris med montering. Därför "snålar" många och kör en liten som bara lagar skadan men det återställer inte däckets styrka på långa vägar.
Ytterlagret på ett däck är inte lufttätt på något sätt så det ska i praktiken inte kunna samlas nån luft nånstans utan läcker innerlinern så brukar det kallas smygpunka.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se