Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Vägsalt, Karlstadslake, Karlstad Blandningen

26 inlägg • Sida 1 av 2
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 09:02:16, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyheten lät intressant, men så föll den som Västgötaklimax...

Man vill ju veta receptet ju!

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmla ... e-ger-pris

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6554268

https://www.johansen.se/blog/2016/12/23 ... e-vagsalt/


Saxat ur länkarna ovan:
Bild
Tomas Stomberg. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.

Karlstadslake håller på att bli ett begrepp bland landets halkbekämpare. Det som började som experiment i uppfinnaren Tomas Stombergs frys är nu en del av vinterns halkbekämpning.

– Normal, traditionell saltblandning klarar halkbekämning ner till minus sex-sju grader. Med vår spetsade blandning klarar man ner till minus femton grader. Den klarar också att ta halka på ytor där det inte är så mycket trafik, säger Tomas Stomberg, transportledare på Karlstads kommun och den som tagit fram receptet på Karlstadslaken.

Men det var svårare än Tomas Stomberg trott att hitta den rätta blandningen mellan natriumklorid och kalciumklorid:
- Receptet är 4/5 natriumkloridlösning, som förr, men nu spetsat med 1/5 kalciumklorid-lösning


Det är det där lilla ordet "lösning" som ställer till det...
Ett salt, är aldrig en lösning... så NaCl-lösning, och CaCl-lösning... vaddå lösning?
Är det två salter som blandas väl, eller är det två lösningar (vätskor) som ska blandas?...



Det där Tö-saltet som man kan köpa på Coop, Swedol, osv, tycker jag inte alls är effektivt... o det är odrygt värre!...
Har bättre anti-halt effekt med sågspån och såg-damm som jag får från ett lokalt snickeri, o det ger heller inget städarbete på våren/sommaren, skadar inte golven inne (lätt att dammsuga upp, torka bort) - men behöver i alla fall tina bort en del is...
Har även testat aska, o det ger ett riktigt fint grepp det med! ...men... kladdigt och skitar ned någ'e grön :djaevul: så sågspånsdammet fick jag vackert använda för att bättre binda askan... (prövar man inte så vet man inte... eller som Anglosaxerna säger: "Curisosity killed the cat!" )

Har någon ett bra anti-is coctail recept att bjuda på?
http://vagsalt.se/
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Åsa-Nisse

#2 » 10:29:53, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta Kalstadsreceptet är inget nytt. Vägverket experimenterade med denna blandning redan på 70-80-talet när saltning började komma på modet. Kalciumklorid förbjöds efter ett par år när man insett konsekvenserna på alla betongkonstruktioner. De vittrade sönder med ljusets hastighet. Kalciunklorid används nästan bara till dammbindning av grusvägar på sommaren.
Beträffande lösningsfrågan så är det så att man löser upp saltet i vatten så mycket det går. Minnet säger mig att nacl²-lösning är 780 liter vatten och 360 kg salt till 1m³ lösning.
Karlstadsmodellen är då att man tar 290kg Natriumsalt och 70 kg kalciumsalt och löser upp i vatten och tror att det ska funka bättre. Vad som blir bättre är att vägar med låg trafik smälter av snabbare för kalciumsaltet genererar värme i sin reaktion med is. Varaktigheten är ganska kort med lösningsmodellen för saltet drar till sig fukt från luften och späds då ut tillsammans med den utspädning som blir av den smälta isen. Att man använder lösning beror på att det är det som smälter is. Flingor som slängs ut måste först hämta fukt från snö, is eller luftfuktigheten innan det funkar. Då är det stor risk att en del blåst i diket på vägarna innan det hinner göra nytta.
Något bra halkbekämpningsrecept som varar länge är svårt att hitta. Är det snöyta ska det vara makadam 2-4 ( 4-8) är det glansis så gäller fin sand eller aska. ( potatismjöl) På rimfrost är det nog bara salt och då natriumsalt som funkar skapligt. Det funkar ned till -18 utan problem om man bara är med hela vägen och ökar koncentrationen allt efter köldmängden. Att smälta is vid -10 är svårt med Natirum, men att hålla ytan halkfri genom att dutta på lite till när det kallnar går bra. Året med all time high största saltförbrukningen genom tiderna 1994-95 hade vi saltskitiga vägar ned vid -22 grader. Fick stanna varannan mil och torka av rutan för att se något. Grejen med saltning är att det ska smälta av frostytan och sedan torka upp så det blir rena fina vägar. Då gäller det att lägga rätt mängd vid rätt tillfälle, vilket det inte är många som kan idag.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

igelkottar

#3 » 12:56:00, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte i Alaska,Canada och Norra USA som de använde en blandning av socker och saltlösning?
Tror det vara någon melass och saltlösning de blandade ihop när det var svårt med bara salt.

Vad var detta och vilken effekt är/får det?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

PTT

#4 » 13:12:22, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En effekt torde väl bli gott om kreatur på vägbanan som suktar efter en sockerkick.

1 person gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101
 
Födelsedag

Åsa-Nisse

#5 » 18:11:58, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Socker/saltblandning har dom ( Vägverket/Trafikverket) experimenterat med i Dalarna runt Borlänge. Vet inte vad som blev resultatet men inget extremt bra resultat eftersom det dött ut och inget hörs. Det började för ca 10 år sedan.
Grejen var väl att det sänkte fryspunkten ytterligare några grader utan att vara aggresivt mot betong.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Galne

#6 » 18:51:06, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Grejen med saltning är att det ska smälta av frostytan och sedan torka upp så det blir rena fina vägar. Då gäller det att lägga rätt mängd vid rätt tillfälle, vilket det inte är många som kan idag.


Ujuj, torka upp säger du? Tycker saltet generellt gör att vi har blöta slabbiga vägar jämt istället för när de borde vara torra rent naturligt. Saltsmutsen binder ju vatten i mängder!


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 19:12:38, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hm... kanske därför min gamla entre-trappa rämnat nu då... isen krävde åtgärd... jag saltade... hm... (ja ja - jag visste det var riskabelt; trappan gjöts 1956).

Värmeslingor under klinkersen är kanske bättre alternativ när man väl får göra om trappan?

Mao, slipdammet/sågspånen och askan är kanske det mest optimala halkbekämpningsmedlet för mig inne på tomten i alla fall då (bortsett från den is som måste tinas bort)?

Att tina is med gasolbrännare (ogräsbrännare) - ens värt att fundera över?

...glykol?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PerJohansson

#8 » 20:10:55, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, glykol låter ju som en bra idé för halkbekämpning utomhus om man vill plåga ihjäl frigående djur...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

maggen

#9 » 23:10:11, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på vanligt vinterväglag? Utan salt. Men kanske lägga till en väghyvel istället.

4 personer gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 03:42:29, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PJ och M.
Ni svarar utifrån allmän väg, jag frågade utifrån att tina is på oönskad plats (var otydlig, men det står, entré trappa och underförstått lite av trädgårdsgångar...)

Gällande att plåga ihjäl.
Grannens katt fan finner outsägligt stort nöje att dra runt på min tomt nattetid och på pin tji aktivera röresledetektorerna = falsk larma.
Grannen är inte mottaglig för tillsägelse om att "håll katt fan inlåst om nätterna!"
"O va gulliga katter är" - visst, tills någon blir svårt sjuk av kattskiten när de leker i sandlåda... stanken av rivirmarkeringar matchas knappt av kombinationen hund piss och hund skit som väller upp mot min fastighet mot mitt staket från ansvarslösa hundägare! Nej, det är inte hundens fel var den skiter o pissar, det är hundägaren som tillåter, uppmanar, den att bete sig så - jag är uppvuxen med hund, och katt. Dagens djurägare i tätbebyggda områden beter sig som svin och borde fråntas sina "älsklingar" utifrån gällande lagstiftning om djurplågeri!
Är katt fan inne på min tomt o slickar i sig något, så får den vacker stämma sina ägare för att inte ha uppfostrat dem att inte springa på andras tomter, att inte äta och dricka från annat än vad husse och matte bjuder! Å är hunddjävlarna inne på min tomt - så vet de inte vad som träffade dem! (notera att det är synnerligen vanligt i tätbebyggda områden med lösspringande hundar vars ägare är infantila nog att tro att de har kontroll på jyckarna och att dessa dessutom skulle lyda blint).
Så, visst F bjuder jag dem på en drink!
Det som avhåller mig från att öppna "baren" är att vi har god lokal nytta av kråkor och skator ( ja jag vet de kan utgöra stora problem inom lantbruk och skogsbruk). Björktrastarna och duvorna är det skottpengar på däremot! Björktrastarna har gott minne! I flera generationer minns de att de är "lovligt" byte å flyr så fort de ser mig - tjattrandes värre än ett kafferep hysteriska ... Men så har jag träffat några med jordkockor också ;-)

Så, nej, inte avsett för att förgifta djur, avsett för att tina bort is där den blir till fara för mig själv - ss i trappor, vissa områden på tomten där det helt enkelt blir för farligt att gå när det är blöt blank-is.
Aska och slipdamm/sågspång ger ett gott grepp, men tar inte bort isen.

Gällande hundarna och kattorna så är det fri jaktsäsong på dem!
Staten har dock en annan syn på de skadedjuren, o hussar o mattar är fridlysta av staten vilket jag beklagar.

Gällande frågan om socker.
På någon av de hemsidor jag refererade till så tas detta upp. Gäller i dalarna. Ja, det var/är ett problem med ff.a. älgar stog det. Stog något om granbarr och att det skulle ha en avskräckande effekt (?!?). Lät inte rimligt... nått hade de testat med hyfsat resultat. MEN, sockret hade tydligen en negativ effekt på betong - ökade på vittringen grovt, om jag såg rätt.

Gällande väglag.
Personligen vill jag inte veta av saltet på vägarna! Tyvärr bor jag i ett land med trafikanter vilka saknar förmågan att anpassa körsätt till väglag, i en tid och en epok där fordon byggs på sådant sätt att förararen inte kan känna hur väg greppet är förrän den ligger på taket i dikt... Fick se den här vinter en som borde veta bättre än att kör med sommardäck på hårdpackad snö (snöfallet i november), och som dessutom blev extrem aggressiv när jag fräste ifrån om däckvalet. Klev ur bilen (la inte i handbromsen, gatan lutar...), o han hade minsann riktiga vinter däck, det hade han kvitto på dessutom, osv etc... med riktiga vinterdäck -har- man grepp på hårdpackad snö... hans däck spann, bilen kanade i sidled, inga bromsar... han hade sommardäck! o vredesutbrottet slutade bara i att andra trafikanter höll på att damma in i hans förardörr, som han lämnade fullt öppen, att han själv höll på att bli överbackad av sin egen bil.
...så, njae, med den sortens människor bakom ratten så sitter vi nog fast med saltade vägar istället för riktiga vintervägar... synd... för det är riktigt roligt att köra avatarmoppen på fina riktiga vintervägar! (går fortare på vintern än sommaren... ;-) ! )

Så, hur var det nu med bra recept på att tina isen?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busholle

#11 » 09:17:07, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc: kör på propylenglykol så blir de inte förgiftade, möjligen lite fulla.

På förra jobbet användes BASF De-icer som är färdigblandad propylenglykol och vatten till avisning av flak där det transporterades material till betongtillverkning. De hade nämligen totalförbud mot salt eftersom kloriderna inte går så bra ihop med cementen.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

PerJohansson

#12 » 09:47:40, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:PJ och M.
Ni svarar utifrån allmän väg, jag frågade utifrån att tina is på oönskad plats (var otydlig, men det står, entré trappa och underförstått lite av trädgårdsgångar...)



Jag svarade utifrån utomhusmiljö där djur kan passera, oavsett om det är innanför ditt staket eller inte. (Etylen)glykol är ett giftigt ämne som vid storskalig tillverkning baseras på petroleum, känns väl sådär att sprida i mark och dessutom dödar det effektivt växtlighet.
Senast redigerad av Holger 15:10:39, 19-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Onödig kommentar borttagen
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

JD400

#13 » 10:56:45, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om det olämpliga i att sprida glykol och andra gifter omkring sig även om det råkar vara på ens egna tomt. Gammal hederlig sandning i kombination med ett par broddar av god kvalitet kanske? Finns ju även dubbade dojor att köpa typ IceBug
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

igelkottar

#14 » 13:56:47, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Åsa-Nisse

#15 » 20:14:32, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den artiklen från Canada stämmer sånär som på en punkt. Saltlösning med ren Nacl² arbetar ned till -18 och fryser vid -22. Det gäller bara att vara med när det kallnar för att tina en frusen yta vid - 10 -15 är väldigt saltkrävande. Det åtgår tre gånger så mycket salt att tina en frusen yta mot att hålla den frostfri.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se