Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

bygga kylrum

3 inlägg • Sida 1 av 1
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

valberga (trådstartaren)

#1 » 21:28:17, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske helt fel forum att ta upp här bland maskinfolk men :cool:
Jag har skaffat ett stort vanligt kylskåp som jag skall hänga vilt, i första hand rådjur. Jag tänkte :klia: Tänkte göra ett hål nedtill o ett upptill o skaffa en liten fläkt som stilla o lugnt blåser in luft i skåpet. Tror att kylkompressorn kan trycka ned temperaturen tillräckligt. Skåpet skall stå i uteförråd o det blir ju jagat på vintern. Kan ju snarare bli för kallt. Men sånt problem går att ordna. Fukt är ju en annan historia. Har någon här gjort något sånt här. Jag skjuter så lite så nått seriösare än så här blir det inte. Förslag :insomnia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



torbjorn_forsman

#2 » 22:38:28, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se upp om kylskåpet har det moderna kylmediet R600. Vissa sådana har problem med att få kompressorsmörjningen att fungera vid låga omgivningstemperaturer, så de stänger av helt och hållet för att undvika haveri då rumstemperaturen sjunker under t ex +12 grader.
De modeller som löper störst risk för sådana problem är de som har kompressorn längst ned och stor höjdskillnad upp till översta punkten i kylmediekretsen. Halvhöga kylskåp och frysboxar kan väntas gå bättre i kyla än ett fullhögt kylskåp, i synnerhet om det har frysfack så att förångaren är placerad allra högst upp i skåpet.
Det äldre kylmediet R134 har inte detta problem. Skulle man träffa på ett skåp som är så gammalt att det har R12 så är det knappast värt att engagera sig i, bättre att skicka det direkt till återvinning i så fall.

Om det är ett äldre skåp (90- eller 00-tal) med kompressor av märke Danfoss, så bör man vara medveten om att de i många år använde startreläer som inte tålde fukt och som kunde orsaka brand i värsta fall (särskilt vanligt i kyl och frys som t ex stod i sommarstugor och inte var igång alls under vintern). För ca 10 år sedan hade Danfoss en stor kampanj där de skickade ut nya förbättrade startreläer gratis, men det finns nog fortfarande många äldre kvar. Man känner igen dem på att de äldre startreläerna har kåpa av svart plast, de nyare är vita. Man måste öppna kompressorns kopplingsdosa för att se det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#3 » 22:57:06, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avser du att "hänga djuret" i flått å urtaget skick? Eller ? Kan skriva att efter okulär besiktning så har jag bara paketerat å in i frysen på stört när jag var i Uppland! Hänga litet djur är gammalmodigt :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se