Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Klimat bluffen.

1363 inlägg • Sida 26 av 91
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

skogsgurra

#376 » 15:29:18, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farligt det där CB, akta dig så vi inte får in #metoo också! :huh:
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Mats i Myrhult

#377 » 16:43:50, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Sedan kan man undra vad Anna Ardin har med klimatet att göra?
Ovesäntligt vetande och rent kärringskvaller (även om det kanske är sant).


Eftersom svenska kyrkan trots allt är en stor maktfaktor i Sverige och Ardin utbildar kyrkfolket om klimatet, kan det vara på sin plats att orientera sig om vad hon påstår och vilka ställningstaganden kyrkan tar utifrån bland annat denna utbildning.
Ardin har ju bland annat utnämnt Greta till vår tids största profet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan

#378 » 17:49:02, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Sedan kan man undra vad Anna Ardin har med klimatet att göra?
Ovesäntligt vetande och rent kärringskvaller (även om det kanske är sant).

Ur Ledarsidornas artikel om svenska-kyrkan-och-equmeniakyrkan-allt-mer-lika-domedagssekter

Några citat ur artikeln...
Den andra stora stötestenen är huruvida diakoni skall vara politisk eller inte. Så som bland annat Anna Ardin utnyttjat sin plattform som diakon så präglas den av en domedagsretorik där Greta Thunberg-rörelsen mer eller mindre påstår att mänskligheten kommer brinna upp inom en tio-årsperiod. Att den enda lösningen är en form av andlig och ekologisk diktatur som tar världen tillbaka till förindustriell tid. Styrd av en ekologisk despot.


Samtidigt säger Ardin att kyrkan inte skall vara politisk men menar att kyrkan skall kunna ta ställning i kontroversiella frågor. Det är två påståenden som inte kan rymmas i samma uttalande. Och absolut inte så länge Ardin är kvar som förbundsstyrelseledamot i Socialdemokrater för Tro och Solidaritet. En roll hon i olika sammanhang blandar med sin roll som diakon. En diakon med ett domedagsprofetiskt budskap.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ivar Risslén

#379 » 17:51:50, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer nog att Greta är en profet. Med en stor genomslagskraft på massorna. Hu r det blir i framtiden vet vi inte. Man kan jämföra med Kristi läror och hur många som följer dom utan att ha egna tolkningar. Mammon verkar ha fått en stor genomslagskraft i klimatdebatten hos vissa grupper.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

akkamaan

#380 » 18:08:51, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det stämmer nog att Greta är en profet. Med en stor genomslagskraft på massorna. Hu r det blir i framtiden vet vi inte. Man kan jämföra med Kristi läror och hur många som följer dom utan att ha egna tolkningar. Mammon verkar ha fått en stor genomslagskraft i klimatdebatten hos vissa grupper.

Greta började nog inte sin "bana" med målet att bli en profet. Det är allt påhejande i media och från en stor dela av allmänheten som valt den vägen åt henne. Jag tycker inte Greta har rätt i sin "domedags-profetsia". Däremot tror jag det är bra för ungdomar och de yngre väljarna vilka hon påverkar "en masses" att få insikten att man kan påverka inom politiken. Tyvärr så är det bara SD som varit framgångsrika med yngre väljare inom politiken. Jag tror Greta-rörelsen kan bringa mera allmän balans på politiska frågor genom att aktivera flera ungdomar politiskt, oavsett åsikter...
Det är dessa yngre väljare som skall ta ansvar i framtiden...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#381 » 18:54:43, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle helst vilja starta en ny tråd om detta. Men jag hittar ingen forumkategori som passar, så jag fortsätter väl på den här "TisselTassel"-tråden.

Vi producerar idag i runda slängar 160 TWh - 170 TWh el-energi i Sverige per år. Av detta netto-exporteras ca 20 TWh. Resten förbrukas inom Sverige.
Vattenkraft och kärnkraft står för ca 50/50 av ca 125 TWh. Resten kommer mestadels från vindkraft, ca 20 TWh och en mindre andel värmekraft.
Om vi tänker oss att ladda närmare 6 miljoner el-bilar i framtiden så kommer det att ta i storleksordningen 20 TWh per år. Vilket skulle kunna täckas av av netto-exporten.
Men nu har man också planer på att avveckla kärnkraften.
Eftersom det enda sättet att ekonomiskt lagra vindkraft är att pumpa tillbaka vatten till kraftverksdammarna alternativt skapa vätgas genom elektrolys.
De 3700 vindkrafteverke står idag för samma andel som ett av kärnkraftverk. Det innebär att vi måste bygga minst ytterligare 11000-15000 nya vindkraftverk. Finns det politiskt stöd för detta i Norrlands inland samt utefter kusterna?
Skall vi dessutom avlösa transportsektorn så måste det göras med biodiesel och el i kombination.
Tänker jag rätt i och logiskt!
Körde igenom Los Angeles förra helgen och jag började fundera på hur många kärnkraftverk det skulle behövas för att fixa elbristen vi laddning av 7-8 miljoner bilar i södra Kalifornien...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ivar Risslén

#382 » 19:18:54, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vissa håll så är det starkt motstånd mot att bygga flervindkraftverk här uppe men vi har inte så mycket att säga till om för det är kapitalet som bestämmer, alltså de stora markägarna som delvis bestämmer om det ska byggas eller inte. Men nu har det kommit upp ett nytt problem med vindkraften i norr. Det finns inte nog med överföringskapacitet till där den förbrukas. För att det ska kunna lösas så måste det till minst 2 nya stamledningar genom Sverige. 2 stråk på 50 meters bredd genom landet blir många hektar. Det måste till en annan lösning med energin än att bara använda norrländsk elkraft.
Det går att bygga nya kärnkraftverk som kan gå på avfallet från de gamla. Men då måste den politiska viljan ändras. Sverige var världsledande på kärnkraftsteknik när det stoppades på början av 80-talet.
Det jag tror på är att skapa vätgas. Det behövs inte så stora ombyggnader av fordon för att de ska kunna köra på den gasen.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

skogsgurra

#383 » 19:51:18, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en kort quiz för Maskinisternas förströelse på lördagsaften. En aftonquiz - inte en aftonkvist:

Bild

Vad visar kurvan?
Vilken gradering har axlarna?
Hur trovärdig är den?
Vilket land kommer den ifrån?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mats i Myrhult

#384 » 20:13:49, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Ivar
Alla fullskaleförsök jag sett med att tillverka och lagra vätgas har visat att det är helt olönsamt. Vätgas är för energitunt, tar för stor plats. Det är komprimeringen som kostar för mycket, även mätt i energi.

@ skogsgurra
Jag gissar att siffrorna på x-axeln är årtal, men vad kan resten vara? Verkar ärligt med att utgå från noll på y-axeln.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

skogsgurra

#385 » 20:26:42, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller nära noll. Finns på nätet. Årtal är rätt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

akkamaan

#386 » 20:41:49, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Här kommer en kort quiz för Maskinisternas förströelse på lördagsaften. En aftonquiz - inte en aftonkvist:

Bild

Vad visar kurvan?
Vilken gradering har axlarna?
Hur trovärdig är den?
Vilket land kommer den ifrån?

Tittade på den kurvan för några dagar sedan....
Vet inte om jag ska säga mera just nu... :coffee:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

skogsgurra

#387 » 20:48:04, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schysst att vänta. Kanske kommer fler.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#388 » 11:01:59, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev: … Det är ett mycket bättre budskap att ge till de ångestfyllda ungdomarna ...
Sedan har vi den pikanta detaljen att vattenånga beskrivs som den mest potenta växthusgasen och egentligen den enda man behöver räkna med. Vad händer med klimatet om vi börjar tillverka vattenförångare i stor skala?


Ett bestickande resonemang, som jag tror att många tar till sig.

Men nu är det så i naturen att det finns något som heter % RH, dvs hur mättad med vattenånga som luften är i förhållande till vad den förmår ta upp. Den balansen sköts av temperatur och tryck. Vatten finns det ju i tillräcklig mängd i haven. Kanske till och med i insjöarna - än så länge. Så där är jag inte orolig. En dimmig morgon är %RH väldigt nära 100%. Det vatten vi ser som "Daggens diamanter på varenda blad och strå" är ett resultat av att vattenånga fällts ut under de kyliga nattimmarna. Just det fenomenet tror jag inte att den mest PK ångestkramare nånsin kan bli skrämd av.

Men jag håller med om att vattenångan är ett bra mycket större problem än alla ppb eller ppm av andra gaser som vi och kossorna släpper ifrån oss. Direkt eller indirekt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mats i Myrhult

#389 » 11:16:24, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske skulle ha satt dit någon emoji som visade att det var lite på skoj. Jag tror inte på allvar att det är ett problem. Men någon liten utredning kan det väl vara värt om det nu blir global lansering av vätgasbilar.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#390 » 16:13:12, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvet på spiken de är faktiskt hela universum som styr! När vi minst anar så kommer nån stenbumling å stör ut balansen å då får folk käbbla vad de vill för då är de kört! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se