Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Klimat bluffen.

1363 inlägg • Sida 30 av 91
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Mats i Myrhult

#436 » 17:48:34, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Jag skrev inte konsensus och jag menade det inte heller. Det är nåt annat enligt min mening. Men var kan du hänvisa till vetenskapen som grundligt tillbakavisar IPCC:s slutsatser? Jag vet att du i tråden lyft exempel på vissa forskare (en handfull) som tycker annorlunda. Men det är enligt mig inte tillräckligt att grunda något på när panelen består av ca 1300 forskare som enats om att lyfta fram något annat i sina slutsatser där de i underlaget -också- granskat dessa kritiska forskares arbeten.

Jag ska moderera mig lite. Du förstår att vetenskapen utvecklas och rättar sig själv, bra! Men jag har också påpekat att satt på sin spets så gäller "the majority of one". Det räcker med en ny upptäckt för att kullkasta de gamla "sanningarna".
IPCC skall uttolkas Intergovernmental Panel on Climate Change. Alltså den mellanstatliga panelen om klimatförändring. Mellanstatlig som i att regeringar styr och bestämmer, inte forskare!
IPCC består inte alls av 1300 forskare. IPCC är administrativt och byråkratiskt konstruerat så att det sitter ett fåtal personer centralt placerade av politiker via FN och bestämmer vilka forskare vars forskning ska beaktas. Redan där är urvalet sådant att endast de som bejakar klimatalarmismen blir utvalda. Sedan sitter en blandad arbetsgrupp och sammanfattar detta. Under tiden den politiska styrgruppen bestämt vad man vill att nästa rapport ska säga.
Slutligen tar den helt politiska styrgruppen och stryker allt som arbetsgrupperna tagit fram och som inte passar in i det alarmistiska narrativet. Så presenterar man sin summering för politiker, SPM, där inget behöver ha stöd i forskning. Det är "fria fantasier" som ska förmå politikerna att fortsätta skyffla pengar till IPCC.

Det alarmistiska budskap som IPCC sprider är redan avvisat dels på grund av deras fusk med forskningen och deras anslutna forskares avslöjade fusk, men också av andra och fristående forskares resultat.
Jag förstår att det är svårt att acceptera att världen kan vara utsatt för ett så omfattande bedrägeri. Men det är så det är. Bevisen är överväldigande, men man måste titta bakom trollkarlens draperi och själv genomskåda tricken.

Det enda vi behöver oroa oss för är klimatpolitiken. Den riskerar göra oss fattiga och förslavade!

Jag kan bara tipsa om bra litteratur där du själv kan läsa och begrunda.
En komplett genomgång av hur ovetenskaplig IPCCs process är:
The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the World's Top Climate Expert, av Donna Laframboise, endast på engelska. Denna bok är cirka tio år gammal, men fortfarande i högsta grad aktuell.

Falskt Alarm, av Gösta Pettersson, rent vetenskaplig genomgång av flera frågor, på svenska, gratis nedladdningsbar PDF. https://falsktalarm.se/

Klimatkarusellen, av Elsa Widding, på svenska, en alldels nyutgiven bok som både ställer saken i perspektiv, men också återger hur klimathotsfalsariet ser ut. Hon har på slutet även några kapitel skrivna av andra som på ett förtjänstfullt sätt kompletterar det hela.

Rockefeller - En Klimatsmart Historia, Jacob Nordangårds genomgång av finansiering och påverkan.
Dessa böcerk på svenska har samtliga kommit ut i år.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



JD400

#437 » 18:14:20, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag får väl plöja dessa källor för att bilda mig en uppfattning då. Om det nu skulle vara så som du säger att man är styrd i vad man ska komma fram till är det ju självklart inte bra, eller rättare sagt förjävligt. Med det sagt, även de källor du hänvisar till kan ha en dold agenda och måste ifrågasättas. Sen är det ju också så att inget vi människor sätter samman är väl nånsin helt fritt från korruption, svågerpolitik och misstag. Därav att man måste ha en kontrollmekanism och jobba med att hitta och rätta till oegentligheter och att vara transparent. Gör man det på ett trovärdigt sätt är jag beredd att ha överseende med vissa saker som t.ex. att man vid nåt tillfälle släppt igenom forskning utan tillräcklig granskning.

Återkommer om ett halvår när jag läst allt.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#438 » 18:25:44, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goda intentioner. Men räcker ett halvår?

Om det skulle vara så illa som flätslängan säger så skulle jag istället satsa på att göra roliga grejer. Inte hänga med näsan över böcker och artiklar av tvivelaktig sanningshalt.

Jag skulle ta med mig ett schysst gäng och uppleva en del av världen - innan den och vi försvinner. Och om det inte alls är så illa, vilket jag är övertygad om, så skulle jag göra samma sak.

Välkommen på oplanerad spontanresa. Läs om den på min tråd om Europatur.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

JD400

#439 » 18:27:41, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men sen är det ju så att även om IPCC skulle göra fel så behöver inte det förminska klimatproblemet i sig. Jag sätter väldigt mycket tillit till att alla de forskare som är inblandade från massa olika länder faktiskt inte alla är korrupta och att de har en grundläggande forskaretik som de håller sig till och att de skulle blåsa i visslan om inte saker gick rätt till. Det är liksom en del i att jag själv som privatperson inte ska behöva vara expert inom alla områden. Jag måste ha en tillit till samhället i stort. Och jag tror inte som du verkar tro, att alla politiker, forskare och media är korrupta och köpta av någon miljöorganisation. Det ser jag som en orealistisk konspirationsteori.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#440 » 18:32:48, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsgurra: ja, det låter ju trevligt. Att ge upp allt och dra ut på en sista road-trip. Eller så kan man ju försöka jobba lite och göra världen till en bättre plats. Kanske för att man har en positiv grundsyn och tror att vi kan göra skillnad tillsammans. Inte bara för ens egen skull utan kommande generationer oxå.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mats i Myrhult

#441 » 18:33:28, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@JD400
Det räcker med att läsa en av de böckerna för att tappa tron på forskaretiken, framför allt inom klimatforskningen. Men lägger du till exempelvis medicinsk forskning får du samma tveksamheter om forskningsetiken att fundera på.

Vill du korta ner det till bara en enda bok, skulle jag rekommendera Widding eller Pettersson.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

QV_

#442 » 18:35:25, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MIM

Angående källan om en grad.

Nu har jag inte kollat igen men detta stod längst ner på hans sida som en sammanfattning.
Tror han slutade skriva för 2 år sedan. Det skulle ges ut en bok så all vidare info skulle komma där.

QV_ skrev:Det tog en stund innan jag hittade något namn som skriver på klimathotet.com
Men vet inte hur mycket tilltro jag har från en lärare i religion som samlar tidningsutklipp.

Hittade i alla fall denna
Bild

Det är bara att hoppas att hans koppling till religionen ger han rätt att
Det inte blir varmare än ökningen till år 2000
Att de extremväder vi har bara kommer att vara "för stunden"

Om inte så får vi återgå att skylla på dom andra.


När det gäller "pro fossil" så var ju den diskussionen uppe redan i min ungdom, alltså på 70-80 talet. Att de skulle ha upphört att påverka vetenskapen med de pengarna som den industrin genererar är inte troligt. Det gäller förövrigt för alla typer av inkomstbringande industrier. Olja, vapen, läkemedel osv.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

skogsgurra

#443 » 19:13:50, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betr. JD400 och hans försök att misstänkliggöra min VERKLIGT POSITIVA syn på livet så vore det bra om man läste hela det korta inlägget #438. Där täcker jag in båda sidorna:

"Om det skulle vara så illa som flätslängan säger så skulle jag istället satsa på att göra roliga grejer. Inte hänga med näsan över böcker och artiklar av tvivelaktig sanningshalt.
Jag skulle ta med mig ett schysst gäng och uppleva en del av världen - innan den och vi försvinner. Och om det inte alls är så illa, vilket jag är övertygad om, så skulle jag göra samma sak"

Du är, som sagt, välkommen att hänga med.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mats i Myrhult

#444 » 20:31:06, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ QV_
Man behöver inte vara religionslärare för att inse att en temperaturökning med en grad, från en låg punkt (efter lilla istiden) på hundra år, inte är något allvarligt.
Att den avstannande uppvärmning som nu varat i 20 år, trots fortsatt ökande CO2-utsläpp visar på en låg klimatkänslighet för koldioxid, är också en korrekt iakttgelse.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

JD400

#445 » 20:40:15, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsgurra: det var inte meningen att låta så negativ som jag nu inser att jag lät. Jag menade att jag tyckte det lät trevligt, skulle gärna hänga på. Men vad jag också menade var att om det nu är illa så skulle jag försöka göra nåt åt det jag kan påverka. Vet att du skrev från båda infallsvinklarna.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#446 » 22:21:51, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, jag är inte den miljöbuse jag kan framstå som. Låg innetemperatur, ca 18 C räcker i sovrum och 20 i labbet. Duschar en gång i veckan. Inte för att det behövs utan för att det räcker bra att blaska med lite vatten morgon och kväll. Undviker plastpåsar (ja, faktiskt) och återanvänder de få som behövs för att hålla kôrven och osten i hyggligt skick i kylskåpet. Värmer med bergvärmepump och jobbar mest hemifrån - då promenerar jag några meter till arbetsplatsen. Men ibland måste jag dra iväg med en min bränslesnåla (0,75 l/10 km i snitt) Nissan och nere i Europa lägger jag mig i långtradarfilen så att jag utnyttjar suget från framförvarande bil. Då har jag kommit ner i 0,54 som lägst.

Allt det här gör jag nog mest av snålhet. Men om nån miljösnubbe blir glad av det så bjussar jag på det.

Ibland måste jag flyga, det är dåligt med bilvägar över till USA. Jag kunde ju förstås ha en liten båt i stället, som jag sett att ungar använder när de tar sig till staterna. Men tror inte att det skulle funka. Även om kajaken kanske skulle vara ett alternativ. Men det är ju ingen havskajak...

Den största skadan som alarmisterna orsakar anser jag vara att de sänker det uppväxande släktets tro på framtiden och att de kräver att något måste göras. Snart. Och detta alldeles utan hållbara argument. Ta det lugnt istället. Naturen hoppar inte och skuttar på det sätt som alarmisterna tycker sig se i data med glesa samplingintervall, oklara mätmetoder och referenser. Ibland också fejkade.

Du anser att man ska göra något. Vad tycker du att vi ska göra? Tala om för Afrika att man gott klarar sig med 1,2 l motorvolym? Att man inte behöver skämmas för att man bara har 2,4 l och definitivt inte höjer sin status för att man skaffat en bil med 3,6 l motor när man vill visa den svenska ingenjören sin aktning. Det har jag själv upplevt. Där, och i många andra länder finns det saker att ta tag i. Om det sedan påverkar det heliga klimatet eller ej är jag högst tveksam till. Låt Jorden sköta sig själv - den är bra på det och har mycket längre erfarenhet av det än vårt mycket unga släkte har.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

6 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

63an

#447 » 06:24:47, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra grabbar men förut skrev JAG om vad kommer vi få för manipulerad nota på detta! De smarta är alltid i farten om hur kan vi mjölka folk eller hur kan vi komma i läge att ta över? Man behöver inte vara nån Rockefeller för att genomskåda hur människor fungerar ! :thumme: Är faktiskt mera orolig om de här stenblocken som ungefär okontrollerat svischar runt klotet alltjämt samt alltid har gjort... :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

skogsgurra

#448 » 09:03:20, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Där har vi inte mycket att sätta emot. Men det är sånt som inte räknas.

NASA har försökt se dem i tid. Och de har nog sett några men misslyckades bara för någon månad sedan. När det var riktigt nära.

Men där görs inte heller något. Klokast så.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Glimma

#449 » 09:06:48, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hösten kom tidigare än på 40år i år, och så pratas det om global uppvärmning? :klia:
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor

Göran Ekman

#450 » 09:45:26, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Bra grabbar men förut skrev JAG om vad kommer vi få för manipulerad nota på detta! De smarta är alltid i farten om hur kan vi mjölka folk eller hur kan vi komma i läge att ta över? Man behöver inte vara nån Rockefeller för att genomskåda hur människor fungerar ! :thumme: Är faktiskt mera orolig om de här stenblocken som ungefär okontrollerat svischar runt klotet alltjämt samt alltid har gjort... :coffee:

Får vi ett sånt i skallen , lär vi bli passiva medlemmar på maskinisten. Då får vi väl hoppas att Holger avslutar våra konton här.
Något helt annat , just nu eller de senaste åren har väl en del politiker lyckats med att enas om att det stora problemet är att vi släpper ut CO2 i atmosfären och att det är ett jätte problem.
Vi har också lyckats med att människor idag känner ångest för det som kanske kommer att hända.
Och i FN stå och tala om att den nuvarande generationen med forskarnas hjälp ska lösa alla problem. Åt nästa generation.
Det som brukar hända är väl att nästa generation brukar på olika sätt få lösa de misstag som föregående generationer står för, som vi har gjort i godtro.
Det jag är lite orolig för är att vi har skapat en generation av människor med panik och ångest för klimatet,
Jag har fått för mig att människor med panik eller ångest, sällan är goda problemlösare.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se