Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Klimat bluffen.

1363 inlägg • Sida 25 av 91
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

micke-wes

#361 » 01:33:29, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

visserligen gamla nyheter men visar lite hur noga IPCC är med sin information från forskare och vilka man väljer att lyssna på för dom kan väll inte bara ha pratat med en.
https://svenska.yle.fi/artikel/2010/01/ ... -var-bluff
https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/27 ... m-himalaya

1 person gillar det här inlägget.
micke-wes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:57, 29-01-2014
Ort: fränsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm24



JD400

#362 » 08:37:21, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är självklart väldigt olyckligt att fel inträffar. Men granskar man tusentals rapporter och artiklar är det klart att det kan inträffa. Sedan dess har man ändrat sina rutiner. Hur IPCC jobbar kan man läsa om här t.ex: https://www.naturvardsverket.se/IPCC-ol ... r-om-ipcc/
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mats i Myrhult

#363 » 10:07:57, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Det är självklart väldigt olyckligt att fel inträffar. Men granskar man tusentals rapporter och artiklar är det klart att det kan inträffa. Sedan dess har man ändrat sina rutiner. Hur IPCC jobbar kan man läsa om här t.ex: https://www.naturvardsverket.se/IPCC-ol ... r-om-ipcc/

Det är mycket värre när fel begås avsiktligt, som är fallet med IPCC!
Redan 1995 avslöjade kanadensiskan Elaine Dewar de gröna lögnerna i boken Cloak of Green
https://www.amazon.com/Cloak-Green-Envi ... -1-catcorr
År 2011 avslöjade hennes landsmaninna Donna Laframboise detaljerna i IPCCs lögner i boken The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the World's Top Climate Expert.
https://www.amazon.com/Delinquent-Teena ... B005UEVB8Q
Ingen av dem är vad jag vet översatta till svenska, förstås.

Efter det borde det vara nedläggning av IPCC och "case closed". Men de alarmistiska krafterna är för välorganiserade och mäktiga för att låta det ske.

James Delingpole har skrivit flera böcker som beskriver den röda totalitära rörelsen i grön kostym.
https://www.amazon.com/s?k=james+deling ... b_ss_i_7_8
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Göran Ekman

#364 » 10:14:21, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller språk kan jag hjälpligt hacka mig fram på engelska. Därifrån att läsa en fack text på engelska och kunna ta till mig olika nyanser, är steget stort. .
När någon säger att 98% av värdens forskare är överens, är väldigt nära påståendet att miljarder flugor kan inte ha fel ät skit. Med de sista orden vill jag mena, att jag köper inte alla förenklingar rakt av.
Att försöka få koll på hur det egentligen är, är inte lätt .
Det blir inget lättare av att det tydligen är OK att det från publicservic håll blandas miljö, väder och klimat.
Jag har möjlighet att i ett väldigt kort tidsperspektiv (sedan slutet av -50 talet när min far började som bonde på gården jag brukar idag) konstatera att åren är olika . Torra år blöta år vädret har varierat sedan åtminstone slutet av -50 talet .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mats i Myrhult

#365 » 10:27:11, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du har upplevt Göran, och förmodligen alla vi andra också, är det som kallas för årsmån. Detta uttryck är öppet så tillivida att ingen enhetlig eller officiell definition finns. Alla variationer kan inrymmas i begreppet, men somliga vill att det ska reserveras för temperatur och nederbörd, eller annan begränsning.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult

#366 » 10:57:45, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan Westerholm, socialdemokrat med en egen nättidskrift analyserar idag klimathotet utifrån svenska kyrkans och equmeniakyrkans diakon Anna Ardins agerande. Jo, det var hon som hade sex ett antal gånger med Julian Assange och sedan anmälde honom för våldtäkt.
https://ledarsidorna.se/2019/10/svenska ... agssekter/
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#367 » 11:46:33, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3: JA blev straffad av GUD direkt å ser äldre ut än sin farsa! Den rörelse som lierar sej med Gretas gäng är inte lätt att ta på men man kan gissa å då blir de politik och ska man döma hundarna efter håren så har de haft en pers. som var klok men ville inte leka längre resten har å är bluff när de inte lever efter sina uppgifter! Minns nötet som körde i fyllen å klarade sej 2 ggr. MEN 3dje ggn. gillt! Vi klara oss så bra utan dylika representanter men komma fram till vem som finansierar kan bli svårare? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#368 » 11:48:50, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag har lite svårt med är, när det i den allmänna debatten blandas väder klimat och miljö. Det finns årsmåns variationer. Vilket jag som bonde lägger märke till.
Det jag försöker få fram är att det är inte lätt att få något grepp om vad som är sant om det ens finns en sanning
Men vi lever i ett samhälle där det har bestämts vilken sanning vi ska förhålla oss till. I Sverige och Europa.
En liten fundering om jag inte har missförstått allt.
Kan det vara så att väldigt många forskare är relativt överens om att klimatet förändras , men är oense om människans betydelse för förändringen .
För några dagar sedan var det något om vad Putin sagt om Greta , tror till och med det vart en post i den här tråden om det . Någon dag senare kom det på SR P1 en dementi på vad Putin skulle ha tyckt om Greta.
Min konsumtion av nyheter går oftast igenom mina hörlurar när jag jobbar. Då oftast SR P1, tror att det kan ha varit Ekot igår var det ett inslag om plastsortering kan ha varit med någon på Stockholm Vatten o avlopp då vart det väldigt blandat miljö och klimat, då är det inte lätt för någon som mig som saknar eftergymnasial utbildning att bena ut skillnaden vad som är vad.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mats i Myrhult

#369 » 12:06:27, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Göran
Ja! I stort sett alla forskare är ense om att klimatet förändras och att den stora oenigheten gäller just människans del i den förändringen.
Av de som inte erkänner att en klimatförändring pågår verkar de flesta anse att vi sedan ett bra tag är inne i en ovanligt stabil epok i Jordens klimathistoria, så det som upplevs som klimatförändring mera är en krusning på ytan i detta stabila tillstånd.

Just SR P1 tillhör väl de mest inskränkta och alarmsitiska journalister vi har. Jag vet inte, för jag har inte lyssnat på SR P1 på många år och knappt på radio alls de senaste 20-30 åren. Inte sedan klockradion gick sönder.
Men jag läste nyligen om andra journalister som pekade ut SR P1 som Sveriges mest V, S, MP -vänliga kanal. De hade till och med räknat och konstaterat att Göran Greider är den vanligaste rösten bland gästerna.

Eftersom hela klimathotet är uppbyggt på antagandet att antropogena (mänskliga) utsläpp av koldioxid hotar klimatet så är det enbart sådant som rör koldioxid eller det de i en märklig utökning kallar för koldioxidekvivalenter som handlar om klimatvetenskap.
Visserligen förekommer en mängd scenarios om vad hur ett förändrat klimat kan se ut, men det är spekulationer och hör mer hemma i sagans värld, önsketänkande och politik, inte vetenskap.

All annan påverkan är miljö. Men all miljö är inte hotad och all påverkan är inte negativ, som det brukar låta som.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

treaser2

#370 » 12:14:57, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Göran
Om engelska känns tungt så kan jag rekomendera flera youtube kanaler som tolkar nyheter på andra språk om du vill, källkritik får man naturligtvis använda men man får bra hjälp då de seriösa alltid hänvisar till sina källor.
Min erfarenhet är att ju mer jag lyssnar till varierad utländsk media så förstår jag hur skev vår egen media oftast är.
Men låt inte mig övertyga dig utan utforska på egen hand och kom med egna slutsatser.
Mvh
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

skogsgurra

#371 » 12:59:13, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag reser runt i världen en del. Första gången var Norge 1950 sedan blev det länderna runt Östersjön/Bottenviken och Nordsjön. Tvångsplacerades i Paris av ASEA i början av sextiotalet och senare i Tyskland i slutet av sextiotalet. Som självständig har jag jobbat på alla kontinenter utom Australien och Sydamerika.
Detta, plus en viss receptiv läggning och oförmåga att hålla käften, har lett till direktkontakt med "normalbefolkningen" i ett stort antal länder och då har jag så gott som alltid känt att vi i Sverige betraktas som blåögda och lättlurade idealister. Visserligen med höga ideal men utan verklighetsuppfattning. Det är nog så. Att vi inte tog ställning i WW II och försökte vara kompisar med alla betraktas av de äldre människor jag möter med stor skepsis. Vårt behov av konsensus i alla lägen är en annan sak som inte heller imponerar. De två orden "ombudsman" och "smorgasbord" är väl de enda som slagit igenom riktigt ordentligt internationellt. De två orden innebär att man dels slipper ta ställning själv (ombudsmannens mandat - det som givits honom i handen, bokstavligen) respektive erbjuder ett fritt val från sillen till osten och den som sett ett smörgårdsbord skövlas får en ganska otäck bild av svenskens oförmåga att ta ställning och välja på ett medvetet sätt. Man vräker allt på tallriken eller tar av "det dyraste". Ingen smickrande bild.

Tyskarna har sin bild klar (die dummen Schweden) och att fransmännen har samma ord för kålrot och svensk kanske inte bara är en tillfällighet?

Okunnighet och ovilja att avvika från den allmänna opinionen är karaktäristiska nationella drag. Plus naivitet och tro på auktoriteter.

Ta gärna illa upp - men försök också förstå att vårt sätt att vara betraktas med visst löje av omvärlden.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

5 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Ivar Risslén

#372 » 13:30:54, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till skogsgurra. Vet du när uttrycket "Die dummen Schweden" kom till och var ? Är det efter WW2 eller var det tidigare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JPEG

#373 » 13:45:41, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

skogsgurra

#374 » 14:51:31, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:En fråga till skogsgurra. Vet du när uttrycket "Die dummen Schweden" kom till och var ? Är det efter WW2 eller var det tidigare.


En utredning som knappast lämnar något att önska gavs ovan.

Eftersom suède (kålrot) inte förklaras ovan så kan det läggas till det anses ha med vikingarnas ensidiga kosthåll att göra. Fransoserna hade större krav på födan och varierade grönsakerna redan på den tiden. Det italienska inflytandet, när det blev lite vanligare med offentliga restauranger, lyfte det franska köket ytterligare och det är sällan man går besviken från ett franskt bord.

Vikingarnas inflytande på engelska språket är omfattande. Och det för oss lite mera acceptabla Swedish Turnip kommer antingen direkt från dem eller spreds från Frankrike. Normandiet och delar av England hade av förklarliga skäl täta kontakter. Samma gäller Skottland. Froissart skriver en hel del om detta. Läsvärd även i övrigt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

CountyBruff

#375 » 15:06:52, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan kan man undra vad Anna Ardin har med klimatet att göra?
Ovesäntligt vetande och rent kärringskvaller (även om det kanske är sant).

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se