Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Klimat bluffen.

1363 inlägg • Sida 29 av 91
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Mats i Myrhult

#421 » 10:46:18, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@QV_
Jag håller inte med om att båda sidor kör med samma knep. Det finns det helt enkelt inget belägg för. Alarmisterna är beslagna med flera fall av rent forskningsfusk och även arbetsplatsmobbning, branschmonopolism eller vad vi ska kalla det. Alltså att inom vissa forskningsfält eller på vissa institutioner finns en aktiv enkelriktning som endast tolererar ett sätt att tänka, en åsikt. Så är det inte på skeptikersidan.
För att kolla fakta bör du ju göra samma sak oavsett vem avsändaren är, läs forskningsrapporterna!

Det där med "Ökningen på 1 grad är allt, Det blir inte högre" känner jag inte igen rakt av. Har du tagit det ur sitt sammanhang? Eller är det en havsnivåhöjning på 1 mm/år du tänker på?

Det framgår inte riktigt vilket hot du ser från Kina, men att de påverkar utvecklingen på flera sätt är helt klart.

@JD400
Hos skeptikerna finns flera olika uppfattningar om hur människan påverkar sin omgivning.
Alla inser att vi påverkar närmiljön på ett påtagligt sätt. De flesta anser det nödvändigt och även bra, till och med nödvändigt.
Alla arter påverkar sin närmiljö, det gäller allt från bakterier, till termiter, bävrar och elefanter.
När det gäller klimatet så är det inte närmiljö längre.
Alla skeptiker anser att alarmisterna har fel om skalan på påverkan, vi orsakar ingen katastrof.
Alla skaptiker inser att vi i någon mening påverkar klimatet, men eftersom det är så lite att det inte ens är mätbart, det drunknar i brus, osäkerheter och variationer, så blir det en filosofisk fråga, inte en naturvetenskaplig och inte heller en rimlig politisk fråga.

Alla, både skeptiker och (nästan alla) alarmister är ense om att solinstrålningen är den viktigaste faktorn för planetens temperatur.

Alla alarmister hävdar att koldioxid i atmosfären är den regulator som styr klimatet direkt eller indirekt via sin inneboende växthuseffekt och denna effekt kan hänföras till reglering av värmestrålning ut från ytan.

Alla skeptiker tillbakavisar den direkta kopplingen.
Bland skeptikerna finns minst tre olika synsätt på växthuseffekten.
Vissa anser att den som mekanism existerar ungefär så som alarmisterna påstår, men är väsentligt mindre dramatisk.
Vissa anser att det endast (eller till så stor del att annat är försumbart) är vattenångan i atmosfären som gör skillnad.
Vissa anser att växthuseffekten inte finns, att det som finns är en atmosfärseffekt som beror av atmosfärens massa i kombination med planetens gravitation, enligt de allmänna gaslagarna. Atmosfärens sammansättning av gaser spelar ingen roll.

När det gäller sekundära effekter, som glaciärer och havsnivåer, säger klimatteorierna egentligen inget om det. Allt sådant är spekulationer i nästa steg så att säga.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



JD400

#422 » 14:29:56, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att CO2 är en växthusgas förutspådde den svenske forskaren Svante Arrhenius redan i slutet av 1800-talet och den teorin har kunnat förfinats en hel del sedan dess. Att förneka den kopplingen, det är på gränsen till galenskap med vad vi vet idag skulle jag vilja säga. (Däremot kan man tvista om i vilken grad det bidrar till temperaturökningen, där tror jag att det kanske inte finns en lika tydlig bild.) Men om det trots allt kan motbevisas så kommer såklart forskningen att röra sig ditåt över tid eftersom det är det som forskning handlar om, att hela tiden ifrågasätta det vi vet idag. Men att kategoriskt förneka den bästa samlade kunskapen i dagsläget, det är nåt helt annat. Hade någon kunnat lägga fram övertygande bevis som motstrider dessa kunskaper (falsifierar) så hade självklart forskningen rört sig i den riktningen. Jag tror alla människor innerst inne vill att allt ska vara frid och fröjd och att vi bara kan köra på som vi alltid gjort. Men dagens samlade kunnande väger mot (just nu) vad jag vet att så tyvärr inte är fallet.

Sen finns det alltid forskare som är mot strömmen av olika anledningar. Det är lite som en demokrati, alla önskemål kan inte tillgodoses. Det bästa vi människor då har kommit på är att gå på majoritetens önskemål, på gott och ont.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#423 » 14:36:25, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vi är så duktiga i Sveriget. Scheele hittade syre och det var ju bra. Men såå märkvärdigt var det väl inte. Det låg ju i luften. Som man säger när nåt väntat inträffar.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Ivar Risslén

#424 » 14:45:54, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger ni om att permafrosten tinar upp och av ger metan till atmosfären?
Är inte det en på verkan av klimatet?
Lokalt så har det en stark påverkan på miljön men hur är det med påverkan av det globala klimatet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mats i Myrhult

#425 » 15:22:50, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Att CO2 är en växthusgas förutspådde den svenske forskaren Svante Arrhenius redan i slutet av 1800-talet och den teorin har kunnat förfinats en hel del sedan dess. Att förneka den kopplingen, det är på gränsen till galenskap med vad vi vet idag skulle jag vilja säga.


Det där tillhör ju den villfarelse alarmisterna ständigt upprepar trots bättre kunskap.
Redan innan Arrhenius 1896 presenterade sin teori och ekvation, men utan ett enda experiment hade man diskuterat atmosfärens del i planetens utjämnade temperatur, dels över dygnet och dels över ytan. Olika teorier fanns, varav Arrhenius bara är ytterligare en i raden. Han menade också att vi kunde elda kol för att orsaka en klimatförbättring (uppvärmning)!
Redan år 1900 påpekade Knut Ångström, en icke obekant svensk fysiker, att Arrhenius ekvation var felaktig. Så 1906 ändrade Arrhenius sin ekvation så att den gav betydligt mindre utslag för CO2-halten. Men det är det ingen alarmist som vill kännas vid!
Därefter går det direkta personliga förbindelser av typen lärare - elev från Arrhenius till Carl-Gustaf Rossby till Bert Bolin. Rossby var mycket i USA och var Rockefellers man, finansierad av Rockefeller och ledamot i ett antal styrelser där Rockefeller dominerade. Bolin blev IPCCs förste ordförande.
Så oljeintressenas kopplingar till IPCC och FN är väl belagda.
Läs hela boken om Rockefeller om du vill veta mer.

Att hänvisa till konsensus eller demokratiska beslut visar på en grundligt bristande förståelse för hur vetenskap fungerar. Det är faktiskt en rent samhällsfarlig inställning!
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

skogsgurra

#426 » 16:14:58, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Ivar

Jag har inte kollat det själv. Men det verkar väldigt osannolikt att ryssarna går omkring på tundran och tinar permafrost. Så någon direkt antropogen orsak till den effekten ser jag inte.

Annars var det ju en av de punkter som bidrog till begreppet "Tipping Point". Det som till en början var larm om ökad temperatur, Global Warning, kändes sådär. Men nu har Interplanetary Panel on Change of Causes ju bytt till Climat Change. Så nu är det tydligen bara ändring som oroar. Om upp eller ner verkar inte ha nån betydelse.

Varför kom jag att tänka på att Vända kappan efter vinden? Eller vädret.

Edit: Skulle stå Warming istf Warning. Men fan vet, kanske lika bra med Warning.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Ivar Risslén

#427 » 16:34:01, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ryssen som tinar upp permafrosten manuellt utan den ökande temperaturen på norra halvklotet. Samma temperaturökning som tinar glaciärer och havsisen så att det kommer fram nya öar m.m.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JD400

#428 » 16:35:11, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MiM: var är det jag brister i förståelse menar du? Skrev jag nånstans i inlägget om konsensus?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mats i Myrhult

#429 » 16:53:06, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@JD400
Från inlägg #422
"Men att kategoriskt förneka den bästa samlade kunskapen i dagsläget, det är nåt helt annat. Hade någon kunnat lägga fram övertygande bevis som motstrider dessa kunskaper (falsifierar) så hade självklart forskningen rört sig i den riktningen. "
Det kan jag inte tolka som annat än hänvisning till konsensus.
Du förstår tydligen inte att IPCCs tolkning av vetenskapen är grundligt tillbakavisad av vetenskapen. Det är endast propagandan som envist framhärdar i "bästa tillgängliga kunskap" fast den är avvisad. Det är därmed inget annat än en lögn och ett bedrägeri, som en majoritet av folket tydligen fortfarande tror på. Men det är på väg att svänga. Allt fler genomskådar bluffen, bland annat tack vare Greta.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

JD400

#430 » 17:07:06, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev inte konsensus och jag menade det inte heller. Det är nåt annat enligt min mening. Men var kan du hänvisa till vetenskapen som grundligt tillbakavisar IPCC:s slutsatser? Jag vet att du i tråden lyft exempel på vissa forskare (en handfull) som tycker annorlunda. Men det är enligt mig inte tillräckligt att grunda något på när panelen består av ca 1300 forskare som enats om att lyfta fram något annat i sina slutsatser där de i underlaget -också- granskat dessa kritiska forskares arbeten.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#431 » 17:10:07, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Ivar. Du borde ha förstått att jag inte menade något sådant på allvar.
Men du förstod tydligen att jag skrev Interplanetary istf Intergovernemental. Det är ju bra.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

JD400

#432 » 17:15:00, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jaja, allt lär väl ordna sig till det bästa nu då om massorna är på väg att genomskåda klimatbluffen. Det måste ju betyda att det inte finns nåt att oroa sig för! Åh va skönt! :thummar:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#433 » 17:17:14, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, verkligen. Men va ska vi prata om nu då?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

JD400

#434 » 17:23:34, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: vet inte... :klia: har du nåt förslag?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#435 » 17:34:58, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä - vi får väl fortsätta att käbbla...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se