Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Klimat bluffen.

1363 inlägg • Sida 90 av 91
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

JD400

#1336 » 22:29:25, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, speciellt Skogsgurra som tidigare i tråden visat sig lättstött när han själv blivit kallad saker. Men att göra detsamma mot andra verkar visst helt okej.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



dc_lindberg

#1337 » 23:03:40, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugna ned er alla nu - eller så...

Bild

...fast... det där blir nog ... stötta av, att jämföras med...

Åter till tråden!
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mats i Myrhult

#1338 » 23:22:52, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är klimatfrågan en höger vänsterfråga? Ja, mycket tyder på det. Nästan inga vänstermänniskor jag träffat på kan ens tänka sig att ifrågasätta AGW. Däremot finner jag vid privata möten och även en del större samlingar att höger, eller borgerliga människor till mer än 50% öppet deklarerar att de inte tror på agw.

Jordan B. Peterson kan ha en del av svaret på varför.


Vissa ser även andra politiska frågor sammankopplade med klimatfrågan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#1339 » 00:26:11, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

skogsgurra

#1340 » 00:58:21, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Das habe ich in Bayern erlebt. Aber nunmehr benutze ich ein Handi :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Bengt Erik Eriksson

#1341 » 07:01:41, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Är klimatfrågan en höger vänsterfråga?


Njä. Det är en vetenspaplig fråga. Men hysterin runt det är väl mycket vänster-flockbeteende. Därför det också är så viktigt med "koncensus"..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

kullagard

#1342 » 09:38:22, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mim Du pratar om att du känner så många forskare,och det gör du troligen. Men säkert inte ett tvärsnitt av alla forskare med olika åsikter.
Jag lyssnade på Godmorgon Världen Söndagar P1) i slutet av ,-19 och då tog man upp att numer kan man inte längre lita på forskningen. Då alltså i allmänhet Har blivit ett stort bekymmer..Forskare
Får numer oftast fram de resultat som styrker sin egen uppfattning.Den forskningen är tämligen värdelös,!!!
För att man idag ska lita på forskningen ska resultatet repeteras av flera forskare och vara publicerad i erkända skrifter typ Science eller Nature.
Problemet med klimatskeptikerna är att ytterst få fyller de kraven medan alla vi andra som tror på mänsklig påverkan har det mesta publicerat på trovärdigt sätt.


Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

Mats i Myrhult

#1343 » 11:42:53, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag är väl medveten om problemet med vem man kan lita på.
Men problemet är större än du tror. Man exempelvis inte lita på Science och Nature heller.
Detta av flera anledningar. En chefredaktör för Nature fick avgå för att ha tagit in milt skeptisk litteratur. Båda tidskrifterna favoriserar alarmistiska rapporter. Båda tidskrifter utestänger skeptiska.
Bonnier, Schibstedt och hela svenska MSM har bestämt sig för att IPCC har hela sanningen och inget annat än sanningen. Granskningsnämnden för Radio och TV har ett standardsvar på alla anmälningar om felaktig uppgifter om klimatet. De konstaterar kort de har låtit IPCC ska en fördom (prejudikat) hos GRN om sådant som går emot IPCC inte ska delges folket.

De forskare jag har kontakt med tillhör i mänga fall de bästa inom sitt område. Men politiskt på fel område. För de söker sanningen, istället för att bekräfta politiken.

Det hela är egentligen politiskt mycket minerat. För svensk del finns en icke obetydlig del av svaret i sossarnas försvar av Palmes hybris med 12 kärnkraftverk i Lenins anda. Palmes tenniskompis Bert Bohlin och tillika IPCCs första ordförande var den som redan till Stockholmskonferensen 1972 ryckte ut till hans försvar.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#1344 » 12:00:33, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kullagard.
Jag lade in en länk ovan som helt oväntat slår hål på det logiska resonemang som du advokerar.

Du liksom alla andra följare i tråden har uppmanats >3ggr nu att titta på programmet, och först därefter återuppta inlägg i denna tråd; eftersom det som presenteras kullkastar allas teorier och uppfattningar (inkl mina egna!).
Frågan är... kommer du att förstå vad som presenteras i programmet och vidden av det?...

Av dina trådar drar jag slutsatsen att du inte är akademiker och inte har en aning om hur forskning finansieras. Dina trådar cirkulerar enbart kring problem med din lastbil. Forskning är som uppdragsgivare till dig som lastbilschaufför... det finns de som kräver saker av dig som är etiskt, moraliskt och juridiskt förkastligt - men om du nekar så får du inte jobbet... gör du jobbet seriöst och följer lagarna så kan de sparka dig, dra in utbetalning, förtala dig inom branchen, -kvadda ditt liv- !...
Det är samma ... inom alla yrken...
Av detta skäl har jag tidigare också påpekat:
"Kejsarens Nya Kläder" syndromet.
Det gäller åt båda hållen! Gällande klimat fråga så är det helt uppenbart att förmåga att kommunicera är likvärdig med Nord-Irland... snudd på samma form av argumentationsteknik dessutom... lite PLO arrafatatatatatat... över det hela...

Titta nu på programmet!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#1345 » 13:57:44, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc! Skulle titta på din länk men förstår just nu inte vilken det var...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

tortap

#1346 » 14:23:57, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Jag beundrar ditt tålamod, Mats. Och tror att jag också förstår din frustration när du försöker få neandertalare att inse att det finns starka fakta som stöder det du säger.

Neandertalare hade inte möjlighet att tänka i fysikaliska termer. Eller förstå dem. Men gruppledaren trodde de på. Så är det fortfarande, även om vi kanske inte kallar dagens lättledda människor för neandertalare och gruppledaren i modern tid kan heta Marx, Hitler, Mao eller IPCC. I dessa människors ögon är de auktoriteter och sådana ska inte ifrågasättas.

Jag har kommit i kontakt med Fourier på helt andra vägar, studier av elektriska signaler och deras frekvensinnehåll. Det hänvisades då till att Fourier hade utvecklat sin analysmetod för att studera värmeutbredning men att det var just för att studera jordens temperaturs beroende av olika faktorer förstod jag inte. Mycket intressant att läsa originaltexten.

På samma sätt kom jag i kontakt med Laplace och hittade hans Mécanique Celeste (i kondenserat format) på ett antikvariat. Båda arbetade med likartade problem; hur man exakt skulle hantera dynamiska förlopp på ett korrekt sätt.

Att Fouriers metoder sedan vidareutvecklats från diskret fouriertransform (DFT) till snabb fouriertransform (FFT) är inte beroende av att DFT var en dålig metod utan på att FFT (med sin butterflymekanism) var snabbare att köra på datorer. Den utvecklingen skedde under nittonhundrasextiotalet, vill jag minnas. Så Fouriers metod höll i cirka 150 år, och håller än.

De lättledda behöver förstå att de som har invändningar mot IPCC har det på väl underbyggda grunder. Men dit kommer vi nog aldrig. Då är det enklare för dem att misstänkliggöra, vidarebefordra myter och halvsanningar och - om de inte når framgång med det- köra mud-slinging och förolämpningar.

FDGA, som vi säger på svenska.


Här är en video åt dig som förklarar absorbtion.

tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

treaser2

#1347 » 14:40:27, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe det var ett rätt snurrigt inlägg Dc :grin:
Hursom kan du lägga in länken som du pratar om igen? Jag är osäker på vilken du menade.
Det är synd att politik ska styra forskning, den borde vara fri. Kanske blir det en bättre demokrati i framtiden, där man har val som idag och det finns olika grupperingar men med den stora skillnaden att ska du tex bli valbar som infrastrukturminister så måste du ha gedigen utbildning inom området. En försvarsminister borde rimligtvis ha en militär utbildning osv. Klart det blir fel när vi som idag har obildade människor med välsmorda munläder på båda sidor, nä det det borde vara kompetenskrav på politiker precis som vilket annat yrke som helst. :back_to:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

dc_lindberg

#1348 » 15:08:22, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg @ Klimat bluffen.

Det är pengarna som styr...
Ju förr, båda sidor, i denna kontroversiella historie inser detta och kan börja skala bort det förblindande "krimskramset" / "röridåerna", desto bättre för båda parter. Man måste alltid fråga sig -vem- eller -vilka- tjänar på detta, och -hur- ...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kullagard

#1349 » 15:13:16, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Jo, jag är väl medveten om problemet med vem man kan lita på.
Men problemet är större än du tror. Man exempelvis inte lita på Science och Nature heller.
Detta av flera anledningar. En chefredaktör för Nature fick avgå för att ha tagit in milt skeptisk litteratur. Båda tidskrifterna favoriserar alarmistiska rapporter. Båda tidskrifter utestänger skeptiska.
Bonnier, Schibstedt och hela svenska MSM har bestämt sig för att IPCC har hela sanningen och inget annat än sanningen. Granskningsnämnden för Radio och TV har ett standardsvar på alla anmälningar om felaktig uppgifter om klimatet. De konstaterar kort de har låtit IPCC ska en fördom (prejudikat) hos GRN om sådant som går emot IPCC inte ska delges folket.

De forskare jag har kontakt med tillhör i mänga fall de bästa inom sitt område. Men politiskt på fel område. För de söker sanningen, istället för att bekräfta politiken.

Det hela är egentligen politiskt mycket minerat. För svensk del finns en icke obetydlig del av svaret i sossarnas försvar av Palmes hybris med 12 kärnkraftverk i Lenins anda. Palmes tenniskompis Bert Bohlin och tillika IPCCs första ordförande var den som redan till Stockholmskonferensen 1972 ryckte ut till hans försvar.
Ok då kanske det är dags att du specificerar vilka medier som är godkända enligt dej!
När allt enligt dej är riggat ,så får vi nog börja i den ändan.

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

Mats i Myrhult

#1350 » 16:04:56, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Här är en video åt dig som förklarar absorbtion.


Det var inget nytt där! Jag håller med om allt utom de allra sista sekunderna!
Där hoppar de elegant över Termodynamikens 2:a huvudsats: Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur.

När ir reflekteras tillbaka mot jorden, vilket kan ske slumpvis, precis som videon visar, så går den i princip alltid från kallare temperatur till varmare. Som visas av huvudsatsen kan den därvid inte värma jorden
Detta har klimatalarmismen aldrig tagit tag i och besvarat hur deras teori om växthusgas kan värma jorden. De är fortfarande svaret skyldig.

Flera fysiker har allt sedan klimatlarmet startade hävda att CO2 inte har den förmåga att absorbera som AGW gör gällande. I videon problematiserar de inte det heller.
En forskare (fysiker) vid namn Nasif Nahle i Mexiko har nyligen presenterat en rapport där han menar att CO2-molekylen "behåller" fotonen i en tiotusendels sekund innan den spottar ut den. Molekylen värms aldrig.
Här är länken till hans arbete. http://www.biocab.org/Mean_Free_Path_Le ... otons.html
Jag kommer att skriva om det på min sida på fredag.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se