torbjorn_forsman skrev:Ett problem med att lagra elenergi i vätgas är ju den dåliga verkningsgraden hos elektrolyscellerna.
Vet inte hur "dålig" du menar att verkningsgraden är men enligt den här artikeln så har man nått runt 80% idag
"
This amount of electricity in an 80% efficient electrolyser will generate about 800 kWh of energy value of hydrogen."
Sen har vi ju vissa förluster i bränslecellen också som skall konvertera tillbaka till användbar elektrisk energi. Där är verkningsgraden
40-60% till 80% beroende på vilka (opålitliga) källor man läser.
Det blir mycket
värme där.
Värme är ju en bristvara under viss tid av året. Varmvatten behövs dock alltid i boenden, och värme från bränslecellen passar ju bra in i fordon under den kalla vintern vilket är ett problem som minskar räckvidden för batteribilar.
Och ett annat problem är ju de sedvanliga riskerna med att lagra energi i form av brännbar gas under tryck.
Riskanalys och erforderlig teknik kan säkert överkomma det problemet. Jämför med bensin som lägger sig på marken vid
läckage så har vätgasen fördelen att direkt stiga upp i atmosfären vid läckage. Vad som eventuellt känns "ovant" är de 700 bar's lagringstryck man använder.
Men vi får väl se, just nu känns det ju som om batteritekniken (t ex li-ion) har sprungit förbi vätgastekniken,
Så du menar att vätgastekniken en gång låg före batteritekniken? Tror snarare att vätgastekniken alltid legat efter men att batteridriftens försprång minskar fast långsamt. När det kommer till energidensitet vid lagring, vätgas, behållare plus bränslecellen så sägs batteritekniken ha nått
1 kWh per kg. Komprimerad vätgas innehåller ca 33 kWh/kg. Tesla har 0.25kWh/kg-0.33kWh/kg på sina batterier. Vätgastekniken har en "fast kostnad" i
bränsle cellen. Storleken på bränslecellen avgör bilens max effekt. Men vätgastanken som avgör räckvidden på bilen är valbar. Man kan till och med tänka sig en 100kg "reservdunk" i bagagen som dubblar (eller mera) bilens räckvid. Så när det gäller fordonsvikt så kommer alltid vätgasbilen att utklassa batteribilen ju mera vi ökar på bilens räckvidd. Speciellt i uppförsbackarna....
En vätgastank väger bara 7%-12% av motsvarande batteri.. Sen skall vi lägga till vikten av en lämpligt stor bränslecell. [ur=https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell#Portable_power_systemsl]Enligt dessa uppgifter så är energidensiteten hos vätgassystem inkl bränslecell mer än 10 gånger så hög som batterisystem (gäller för bärbara system för soldat-power[/url]
Helt klart dock att vi inte kan förvänta oss att vätgasbilar kommer att kunna utklassa en "Tesla" i ett "gatu-race".
men om flaskhalsarna i form av brist på råvaror till batterier, miljöproblem vid produktionen, svårigheter vid återvinning mm blir värre så kanske det blir vätgas som gäller, åtminstone inom vissa nischer. Om man kommer till den situationen att det då och då finns överskott på elenergi i nätet, så är det ju alltid lönsamt att lagra överskottet även om verkningsgraden är dålig, huvudsaken är att lagringen är billig.
Brist på råvaror och miljö-ovänlighet för batterier är ju redan "på tapeten"
Om den "stationära" lagringen sedan ska ske med vätgas, pumpkraftverk, batterier, upphissade lod, spända fjädrar eller någon annan lösning får framtiden utvisa.
Pumpkraftverk är ju redan bevisats vara ett både enkelt och hyggligt lönsamt sätt att lagra/återanvända energi från vindkraft och solpanel-anläggningar.Tror inte det är aktuellt att fantisera om andra lagringssätt som utnyttjar jordgravitationen. Vattenkraftverken kan ju redan enkelt byggas ut till pumpkraftverk.