Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Vätgas-tråden

27 inlägg • Sida 1 av 2
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Viktorputts (trådstartaren)

#1 » 20:33:04, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätgas energitunt?
Är det inte 33kWh/kg?

Åkte förbi en vätgasmack i Mariestad för några dagar sedan, där har dom en solcellspark och tillverkar vätgas till personbilar. 2 bilar tankade medan jag själv tankade energi på BurgerKing :coffee:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850



akkamaan

#2 » 21:01:29, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Vätgas energitunt?
Är det inte 33kWh/kg?

Åkte förbi en vätgasmack i Mariestad för några dagar sedan, där har dom en solcellspark och tillverkar vätgas till personbilar. 2 bilar tankade medan jag själv tankade energi på BurgerKing :coffee:

Fantastiskt, det där är nåt som jag har hävdat ett tag som den optimala lösningen för vätgas. Vet att det forskats på småskalig vätgas utvinning med elektrolys men visste inte att det finns live i Sverige. Har du möjligen några länkar till info om den här småskaliga anläggningen?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Viktorputts (trådstartaren)

#3 » 21:24:54, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är något kommunalt projekt. En bil som tankade var det kommunlogga på.
Vätgas för bilar var väl ett projekt på 80talet i Härnösand?
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Ivar Risslén

#4 » 21:29:10, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mats i Myrhult

#5 » 21:58:51, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde också på vätgas för länge sedan. Men så läste jag en rapport från USA där de provat vätgasdrift av transitbussar på LAX, runt millenieskiftet om jag minns rätt. De konstaterade att det var dyrt och opålitligt.
Men de har tydligen fortsatt, för det har kommit nya rapporter från DOE från pågående försök varje år Den senaste från 2018 här,
https://www.nrel.gov/docs/fy19osti/72208.pdf
De konstaterar att tekniken inte ännu är mogen för kommersiell användning, TRL Technology Ready Level 7 mot TRL 9 för CNG.
Förbrukningen ligger som bäst på 2,9 liter dieselekvivalenter per mil.

På 00-talet konstaterade man också att tekniken med bränselceller är olämplig i klimat med risk för frost, eftersom vätgasen lämnar kondenserad vattenånga, alltså vatten, efter sig i bränslecellen. Detta vatten måste torkas ur elektriskt om inte bränslecellen ska frysa sönder. Det drar för mycket energi för att vara lämpligt.
Även uppstarten av bränsleceller är svår i frusna klimat.

Av vad jag hört har de flesta utvecklare tappat intresset för tekniken för personbilar. Det är väl egentligen endast försöken i USA som fortsätter seriöst. Men de får ju sin omkostnader täckta av DOE för att någon gång lyckas. De beskriver varje år som en liten framgång.

Kanske inte ska såga det helt ännu. Men det som låter så enkelt utifrån kunskaper från lektionerna i fysik och kemi har visat sig vara svårare än så.

PS. EUs revisorsgrupps särskilda rapport om biobränslen var inte nådig i sin kritik av genomföranden och redovisningar.
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocu ... ELS_SV.pdf
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan

#6 » 22:16:42, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Av vad jag hört har de flesta utvecklare tappat intresset för tekniken för personbilar. Det är väl egentligen endast försöken i USA som fortsätter seriöst. Men de får ju sin omkostnader täckta av DOE för att någon gång lyckas. De beskriver varje år som en liten framgång

Millenieskiftet var för 20 år sedan.
Läs på lite om Japans och Toyotas vätgas planer inför OS i Tokyo nästa sommar....
Till och med tyska biltillverkaren har återupptagit utveckling av vätgas och bränsle cell bilar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Viktorputts (trådstartaren)

#7 » 22:18:37, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite och den lilla biltillverkaren Toyota jobbar med vätgasdriven personbil, Mirai heter den. Serietillverkad och verkar finns att köpa i Sverige.

Bäst att MiM informerar dom om fysik och kemi för Toyota killgissade nog bara när dom tog fram den modellen.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Mats i Myrhult

#8 » 22:26:25, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japanska staten subventionerar produktionen av Mirai, så en helt färdig kommersiell produkt verkar den inte vara. Den finns dessutom endast på ett fåtal marknader trots introduktion 2015.
Man får nog betrakta även den som experimentbil eller ett försök.
2017 återkallades samtliga då levererade fordon.

Lyckas de är det bara att gratulera.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ivar Risslén

#9 » 22:45:53, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog verkar det finnas de som tror på vätgas annars så skulle det nog inte finnas så många vätgasstationer. Se den globala kartan. https://www.netinform.de/h2/h2stations/ ... ationID=-1
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

akkamaan

#10 » 01:17:05, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en mycket intressant pdf från US DoE, Department of Energy
Några exempel från 39 sidor av utveckling och visioner
Bild
Bild
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

skogsgurra

#11 » 06:33:34, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Kanske inte ska såga det helt ännu. Men det som låter så enkelt utifrån kunskaper från lektionerna i fysik och kemi har visat sig vara svårare än så.


Öppet sinne är bra. Och jag var stor bränslecellsentusiast i början av seklet. Samtidigt var jag inblandad i höghastighetsmotordrift där vi körde knytnävsstora motorer upp till 120 000 RPM och fick ut ungefär 40 kW ur motorn. De hade neodymmagneter och en förspänd kolfiberhylsa som höll magneterna på plats. Det var ganska dramatiska tester med motorn i en tjockväggig stålcylinder som stod i en "bunker" omgiven av sandsäckar i ett gammalt mejeri.

Detta ledde till att jag tillfälligt hamnade i GM:s utvecklingsccenter för bränsleceller i Rochester, NY där vi körde luftsystem för bränsleceller men nu med beskedligare varvtal, cirka 30 000 RPM.

Det blev en hel del diskussioner kring vätgas och de problem den medförde. Att utvecklingen skulle fortsätta mot bättre system var alla övertygade om men problemet då var att det inte fanns några vätgasmackar. Det var ett större problem än teknologin. Att den skulle fortsätta att utvecklas "från det primitiva via det komplexa till avancerat komplexa system för att slutligen bli praktiskt användbar" [St Exupery] var alla som jobbade inom branschen övertygade om. På samma sätt som skett med LED-lampor och mobiltelefoner. I det senare fallet var situationen ungefär densamma. Genomslag för tekniken krävde bra täckning och utbyggnad av mobilnätet men för att detta skulle ske krävdes att ett tillräckligt antal "pionjärer" använde nätet.

I en avslutade sammanfattning sade ansvarig för just den delen av tekniken (luftsystemen), John Bonkoski, att "Actually, this is the only possible solution". Men medan gräset växte dog kon. Utvecklingen har ändå fortsatt och det vi ser nu är långt från hur det såg ut vid millenniumskiftet.

Men det är farliga grejer och vi kommer nog att se en del spektakulära olyckor innan alla problem har lösts. Alfred Nobel hade samma problem. Han sprängde en hel del fabriker och människor i luften innan dynamiten blev användbar.

På sikt tror jag att H2 kommer att vinna. Orsaken är att energin för att framställa gasen är alldeles gratis och vid storskalig användning blir den "ännu mera gratis" och förlusterna (kompression av gasen, transporter etcetera) kommer att räknas in i kostnaden, vilket gör att de blir osynliga. Produktionen kommer troligen att ske i områden runt ekvatorn, kanske i obemannade flytande anläggningar, och vindkraften kommer att dö ut. Biogas kräver tillgång till saker att omvandla till gas och där är tillgången inte obegränsad. Solen kommer, om allt fortsätter som det gjort i miljoner år, att skicka ny energi till Jorden varje dygn.

Det kommer troligen att dyka upp nya miljöproblem. Kanske syrebrist nära stora omvandlarststioner (H2 -> el) eller något annat som "ingen tänkte på". Så panik och oöverlagda botemedel kommer säkert att fortsätta frodas. Vi människor verkar behöva något att bekymra oss för. Ibland är det prästernas Helvete och ibland är det "Vad ska grannarna säga?"

Hannes Alfvéns fusionsreaktorer kanske blir aktuella igen? Ryssarnas Tokamak var ett steg på vägen.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mats i Myrhult

#12 » 08:16:11, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Neodym är väl lite av en bristvara. Det vill säga att visst finns det, men det skitar ner miljön att ta fram det.

:back_to:

Nå, nu gällde det ju frågan om våra utsläpp av CO2 utgör ett hot mot klimatet, mot jordklotet. En hysterisk teori, men än så länge inga bevis. Kan vi fortsätta köra på olja tills vätgastekniken är tillräckligt bra om 25-50 år, så finns det inget att oroa sig för.
Det är ett mycket bättre budskap att ge till de ångestfyllda ungdomarna.

Sedan har vi den pikanta detaljen att vattenånga beskrivs som den mest potenta växthusgasen och egentligen den enda man behöver räkna med. Vad händer med klimatet om vi börjar tillverka vattenförångare i stor skala?
Senast redigerad av Mats i Myrhult 08:26:13, 06-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#13 » 08:22:09, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt inlägg Gurra :thumme: Kollade nån timme på ett program som handlade om Mystiken med svarta hål... å här är de som vanligt problem med småsaker som co2?
Lutar åt att denna kampanj har något annat syfte som kommer att visa sig i sinom tid! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

88ecr

#14 » 13:32:30, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte new holland också vätgas traktor proto?

Ang, klimat protester, såg på cnn nyheter, trumpens fina ider, då när våran president Sauli var på besök, Iraks protester, Honkong osv..

Kokar lite under ytan lite här som var, kanske månen och stjärnorna styr

eller borde dom gå kanske lite tidigare och sova iställe för skärm tittning.......
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Mikkel

#15 » 20:39:11, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Appropå traktorer med bränsleceller så hade Allis Chalmers en i drift redan 1959
hur det var med sikten framåt kan man ju undra
Bild

finns mer att läsa här https://www.google.se/search?q=allis+ch ... FwvM7neKhM:
Senast redigerad av Mikkel 23:30:04, 06-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Andreas Johansson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se