Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Lite vadslagning om klimatet?

86 inlägg • Sida 6 av 6
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Michael Meier

#76 » 19:50:27, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, vi ska inte bestämma vad någon annan skriver här på maskinisten, det är en inskränkning på den personliga planet..

Eller hur är det nu igen? är det fritt fram för varje enskilt tyckande å tänkande att skriva precis det man vill här på maskinisten.net?

Har vi inte en policy att förhålla oss till? och en stämning att försöka vidmakthålla?
Kanske det finns en ansvarig utgivare också :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Mats i Myrhult

#77 » 21:42:48, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Michael M
Eftersom tråden efterlyser tankar om klimatet är det väl det vi får försöka förhållla oss till.
Plast, hur angeläget det än må vara av andra skäl hör då liksom inte hit.

Höga tankar om mig själv? Jag tror självfallet att jag har något så när rätt, vet vad jag talar om och så. Annars skulle jag inte påstå det jag påstår.
Har du lägre tankar om dig själv? Det låter inte så.

Det där med att kalla saker och ting konspirationsteorier, det får de göra som vill smutskasta andra men inget har att komma med.
Konspirationer har förekommit i alla tider, från den Trojanska hästen, till morden på Julius Caesar, Gustav III, Abraham Lincoln, John Kennedy och Olof Palme. Det är därför ytterst sannolikt att det finns konspirationer även i vår tid. Det svåra är att få syn på dem och förstå vilka de egentligen är, i tid dessutom.

Att det finns intressen (pengar och makt är väl de två vanligaste drivkrafterna) som styr bakom vissa storskaliga företeelser där man understödjer propaganda för att alla ska tycka och tänka likadant, är nog inte mer än rimligt att anta. Är de för den skull konspirationer?
Jag vet inte det. Det mesta av vår tids sådant tycks ju ske rätt öppet och återges i olika mediakanaler beroende på vad dessa kanaler vill ska komma fram.
Lätt att sortera är det inte.

Även på ett forum som Maskinisten tycker jag vi kan ha utrymme för trådar som inte handlar om just maskiner och teknik. Vi är trots allt människor i ett samhälle också. Men jag tycker det är rimligt vi låter sådant förekomma i det lilla utrymme som inte är Maskinistens breda utrymme. Den som inte tål detta behöver inte läsa dessa trådar.
Så tycker jag, alla behöver inte tycka så.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

e_pettersson

#78 » 10:39:28, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det blir som med covid. Hux flux en j*vla hysteri och allt ska stannas till vilket pris som, en hög döda blir det också, ett helgon ska utlysas som expert att styra folket, sen ska hela befolkningen stå på kö för att få en pinne upp i näsan och vispa runt hjärnsubstansen, när tillräckligt många blivit vispade kommer man konstatera att nu är det över.
Och nu kommer alla slå sig för bröstet för vi varit så duktiga och hade vi inte gjort såhär hade alla varit döda.
Den utlösande faktorn och när kan man nog fundera länge på.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

3 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Viktorputts

#79 » 12:52:17, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan har vi ju de helt klarsynta som ser alla samband, konspirationer och orsaker i vilken fråga som helst och dom brukar aldrig missa att hänvisa till märklig statistik och diagram.
Dessa sanningssägare är aldrig hysteriska :vissla: :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Michael Meier

#80 » 13:06:44, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev: .... Eftersom tråden efterlyser tankar om klimatet är det väl det vi får försöka förhållla oss till.
Plast, hur angeläget det än må vara av andra skäl hör då liksom inte hit ....


Jo, det har du rätt i, å andra sidan måste vi ha något som nästintill alla engagerar sei i, någon form av riktning som vi ska försöka följa, något som vi håller oss sysselsatta med.

Lägga pengar på hög känns off om många ska pyssla med det (det kommer alltid ett sedelbyte)

miljöfrågorna får många sysselsatta, vi lever ändå i våra luftslott som faller ihop när vi dör, Mats, om du tittar på miljöhysterin från en annan vinkel, vad ser du då ?

Vissa ritar svarta streck på asfalt med sina bilar dag efter dag, helt utan att tänka på att andra blir avundsjuka, och så kan man ha dekaler med sinnrika ord på bakrutan, som kanaliserar en grupp människor (dock inte någon betydande mängd)

Till och med vi lägger ned vår dyrbara tid om att käfta om vad denna hysteri innebär, kan vi då inte finna vårt egen linje att följa, typ sätta potatis i blomurnor i samhällen eller krama en röten alm någonstans.

Finns ju jättemånga mål med livet?!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

e_pettersson

#81 » 14:04:05, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Sedan har vi ju de helt klarsynta som ser alla samband, konspirationer och orsaker i vilken fråga som helst och dom brukar aldrig missa att hänvisa till märklig statistik och diagram.
Dessa sanningssägare är aldrig hysteriska :vissla: :vissla:


Själv tar jag inte åt mig. Vild gissning från min sida och jag kan säkert ha fel, det har jag lite nu och då och kanske en aning ironisk i mina inlägg ibland.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#82 » 22:17:15, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:miljöfrågorna får många sysselsatta, vi lever ändå i våra luftslott som faller ihop när vi dör, Mats, om du tittar på miljöhysterin från en annan vinkel, vad ser du då ?
...
Finns ju jättemånga mål med livet?!


Alltså, jag tillhör dem som anser det lämpligt att skilja på miljöfrågor och klimatfrågan. Miljöfrågor är nästan utan undantag lokala, klimatfrågan global. De två rör dessutom helt olika ämnen.

Oavsett vilket ogillar jag hysteri, för hysteri skapar panik och beslut i panik blir sällan lyckat.

Miljöfrågor måste vi bli bättre på ju fler vi blir. Samtidigt används miljöargument för att kollektivisera alla, konfiskera privat mark och låta en idé, en byråkrati styra och sköta allt efter en och samma modell. En fortsatt utveckling i den riktningen är den sämsta miljöpolitik man kan föra. Liksom det också är förödande för frihet och demokrati.
Om mångfald i miljön är av godo, då måste man även inse att mångfald i skötseln av natur och miljö är den enda garanten för framgång i miljöarbetet.

Pandemin har polariserat. Dels på grund av paniken som bland annat dödsfall bland äldre skapade, som även propagandan gav stöd för. Dels för att andra kunnat visa på att varken folk eller politiker och myndigheter agerat helt rationellt. Dels för att smittan drabbat individer så olika. Dels för att vaccinet skapat splittring kring både dess framtagning och dess effekt på viruset och om dess biverkningar. Dels för nedstängningar och obligatorier splittrar.

De som litar blint på staten, dess auktoritet och experter vill ha skarpa krav som tvingar alla. För det är lugnast så. De behöver inte tänka själva.
Men vetenskap avgörs inte av auktoritet, det avgörs av observation, försök, teoribyggen och nya försök och observationer. Precis det som de så kallade foliehattarna, plattjordingarna, antivaxxarna, förnekarna och vad det nu kan vara för tillmälen som slungas ut vill se mer av. Dessa människor blir inte lugnade auktoritära och totalitära beslut i staten.

På det viset kommer splittringen föras över till klimatfrån nu när pandemin lugnar sig. Å ena sidan den ännu så länge majoritet som vill ha kraftffulla auktoritära beslut, så de kan slippa eget ansvar. Dels den växande minoritet (kanske snart majoritet) som insett att staten och auktoriteter måste ifrågasättas. I synnerhet på områden där de kräver blind lydnad.

Det förefaller som om vår moderna och i västvärlden både "fredsskadade" och normalt pestbefriade värld gjort en majoritet så rädda för döden att de fått ångest inför livet.

Vi ska alla dö. Det är till och med mer garantert än skatterna. Alla religioner, alla livsåskådningar, har som en viktig komponent berättelsen om att och ofta varför vi inte kan veta exakt när vi ska dö. De brukar också innehålla en formel för hur vi ska leva för att få ut mesta möjliga av livet och inte vara rädda för döden.

Detta tycks inte ha fungerat längre. Har moderniteten gjort oss mindre religiösa? Kanske, i en del fall absolut så. Behöver vi nya religioner som ledsagar oss bättre genom livet? Kanske. Behöver vi ett mer rationellt, kunskaps- och faktabaserat förhållningssätt till livet, till samhällorganisationen? Säkerligen.
Men det måste ändå erbjuda en tro på att livet är gott och värt att leva ända fram sin sista dag.
Utan risk, ingen chans!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

magnusk750

#83 » 12:47:40, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter fint, men läser man din blogg MiM så handlar de mest om att förneka klimatomställningen, motarbeta vacciner som bevisligen räddar liv och konspirationsteorier om Capitoleumstormningen.

Också lustigt att du hela tiden påpekar att du läst på universitet, samtidigt som du konsekvent ditchar forskningsresultat från universitet.

Slutligen, för protokollet, givetvis tyckte jag INTE att det var härligt att du skiver om hur du inte har vaccinerat dig, i samma tråd som andra berättar om hur de har varit nära att dö i Covid. Trodde att ironin var så tydlig att det inte kunde feltolkas, men det gick tydligen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#84 » 13:00:11, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är du där Magnus, med beskyllningar om konspirationsteorier!
Det är bara ett sätt för dig att försöka blanda bort korten och inte ägna dig åt sakfrågorna.

I en tråd om hur vi drabbats av covid tyckte jag det var på sin plats att berätta även hur lite jag och min familj, vänner och bekanta drabbats. Detta för att det inte skulle bli en allmäm klagotråd utan balans.
Vaccinerna är mycket starkt ifrågsatta av både statistik och läkare och forskare som tillhör de främsta i världen på sina områden. Ett slutiltigt omdöme om hanteringen av covid ligger sannolikt flera år fram i tiden.
Under tiden är viktigt att all betydelsefull data och erfarenheter kommer fram och redovisas.

Alla forskningsresultat från universitet är inte bra. Sådan är verkligheten. De forskare jag hänvisar till och har lyssnat på är mycket goda och välrenommerade sådana. Att politiken och media idag har valt att inte lyssna på dem är beklämmande av den anledningen att politiker och media därigenom inte sköter sina jobb. De tar inte in alla fakta, förmedlar inte neutralt.

Kapitoleum den 6 januari ska vi kanske inte tala om här. Det är väldigt laddat. Dessutom laddat med felaktigheter och det är dessutom inte avslutat eftersom utredningar och domstolsförfaranden fortfarande pågår.
Utan risk, ingen chans!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#85 » 15:38:14, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du har helt rätt i att vi ska hålla oss till trådtiteln, Mats.

Efter denna djupdykning .. så gör vi något ovanligt och väntar med bokstäver till orden passar temat.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult

#86 » 16:31:53, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst igenom tråden igen och kollat på Gurras alternativ, så är mitt vad att:
Så kallat kraftfulla åtgärder kommer att sättas in de närmaste åren. Men efter 2027 som var hans bortre gräns kommer klimathotet att avskrivas.
Jag tror iofs att det kommer att dröja till någon gång efter 2030, när man sett att FNs Agenda 2030 mål inte gjorde någon skillnad.
Men de kommer säkert med nya idéer om hur de ska styra världen innan dess.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se