Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

skotork, shoe dryer, Minuett, BHA001, Minuett 941-016

41 inlägg • Sida 2 av 3
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 17:02:09, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Feed-back:
- botaniserade bland Biltemas runda luftfilter idag (Veddesta).
Det fanns inga användbara runda filter på hyllan hos dem :-(

Planen var för runda filter...
120mm inre diameter = passar precis till det hår som torken har.

Någon som har andra leverantörer?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Bengt Erik Eriksson

#17 » 18:21:39, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp filter på metervara och klipp till själv. Finns ju lite olika material att välja på. Vitt "nonwowen" liknande matta. Eller svart "öppen cell skumgummi" som man nästan ser igenom. Sitter väl i vissa torktumlare osv.
Fastsättning med vacker silvertape kanske eller en ram av passabelt material förslagsvis..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Stridis2

#18 » 19:32:48, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med BEE angående filter. Har arbetat en hel del med vit luddig matta. Jag uppfattar den som att den inte hindrar luftflödet speciellt mycket men ändå är duktig på att fånga upp damm.

Du har helt rätt i att tråden är viktig för att påvisa vikten av underhåll på värmeutrustning med öppna värmetrådar (har någon tittat in i damernas hårtorkar?).
Däremot är du ute på Monarken när det gäller torkning. Man torkar ut genom att tillföra torrare luft. Ett enkelt sätt är att värma upp luften så sänks relativa luftfuktigheten. Ett annat är att använda luftavfuktare.
Läs ATH så står det mycket intressant om detta.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 19:51:34, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jo... så är det, men om luftfuktigheten är i princip den samma så kommer värmen i sig inte att ha tillnärmelse så god torkande effekt som strömmande luft (pumpar man in varm luft i ett slutet rum vars omgivning är kallare än det slutna rummet blir, så skapar man en isolerande luftkudde).

Tanken är att fläkte skall tryck luften med sådan kraft att den pressas ut och drar med sig fukten ut ur skon.
Jag har noterat att det luftflödet är på tok för lågt för att torka ur med hjälp av att "dra med sig" fukten ut; man torkar ut skorna/handskarna snarare genom upphettning och därmed avdunstning och som pris ut torkning (förstör läder och gummi).

Blev kanske lite hårklyveri om detta... o jag hoppade över många led i förenklingen... :vissla:
Vet att du kan detta utan och innan - vi talar om exakt samma sak ;-)

Fukten måste kunna vandra/transporteras.
- kondensering
- förångning
- transport (blåst/vind/drag = luft som förflyttas)

Kondensering är fel sätt i detta fall; o i princip så är ju svetten redan "kondenserad" i sko/handske; varför det som återstår är:
Förångning är det som man använder sig av i första hand.
Transport är mera av att man hoppas på att den varma luften skall ta med sig på vägen ut ut sko/handske...

Med en större luftvolym som pressas ned i och sedan låtes strömma ut ur, så borde det ha bättre torkande effekt på sko/handske med mindre negativ effekt (ut torkande ss värmen blir).

Nog om det.
:back_to:
Filter.
Runt filter = enklast att montera.
4-kantigt filter = knepigare montage.
OBS! Jag har inte räknat på luftgenomströmning! Filtren måste klara av att leverera rätt mängd luft! Minskas flödet kan det i sig få... effekter... på värmeelementet... (det kan göra Solstickan sällskap...).

Utveckla gärna "vit luddig matta".
...tips om var att finna står högt på nyfikenhetslistan ;-)

Självklart skall det tas fram ett par-tre lösningar på detta problem!

Hårtork - jo, jag har plockat med sådana (från 50-60:talen). De har oftast bara ett tunt fint lager med stoff. Inget hår. Inget damm.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#20 » 20:45:53, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då missförstod jag dig gällande torkning. Måste dock säga att jag tycker den torken jag har fungerar förvånansvärt bra. Min är också en Menuette, men artikelnummer 941-018

Filtret jag pratade om är troligen samma sort som BEE nämnde. Jag har fått några spillbitar så jag har aldrig köpt själv. En snabb googling gav bl.a. denna träff.

Jag hade placerat filtret över själva luftintaget, det stora hålet man ser bredvid din ratt. Precis som BEE föreslår, tejpa fast det för ett enkelt prov.

Bild på min filterduk:
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 20:51:23, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Luftfilter duk på metervara!
Då är jag med dig!
Tror banne mig jag har sånt i en låda på armslängds avstånd från mig... har ett vagt minne av att jag köpte det på Clas Ohlsson i höstas... var säkert en dammsugare som jag plockade med vars motorfilter var kört...

Tänk vad inskränkt ens egen tankeförmåga är!
:ohnej:
:shake_hands: :buga:

Problem som ter sig svåra kan ha de enklast lösningar :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#22 » 21:37:40, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill ha ett runt veckat filter i ungefär rätt storlek, så borde ju filtret till någon grovdammsugare kunna passa.

Men annars håller jag med om att filtervadd är ett utmärkt alternativ, om det inte bromsar luftflödet för mycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 09:33:35, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 - att de fungerar, och gör det mycket bra; det har aldrig varit en fråga ;-)
Men, som du allt för väl vet, så tycker läder och gummi -inte- om värme/varmluft... syntetmaterial verkar inte bry sig mycket.

Skotorkarna kom väl mest för att hjälpa till att "snabb torka" gummistövlar, som tar "evigheter" att torka...
MC-stövlar (kör ju i alla väder) är likt gummistövlar "ovilliga att torka"... MC-stövlar, i mitt fall, är Lindstrands och det är läder o de är inga billiga "skor"...
Därmed hamnade jag på handskar... trädgårdshandskar och mc-handskar är gjorda av läder (om de ska duga till något), och fungerar som svampar... hänger man dem på ett element, och låter dess värme torka dem... då blir de till "plåt bitar"... skotorken är då snällare, det blir bara till blyplåtar... Låter man dem torka i rumstempratur blir de inte alls så hårda när de torkat. Boven är den "höga" värmen.

Allt har ett pris. Vill man att det skall torka fort... Solstickan! Då blir det torrt!...till ett pris...

Gummistövlar som får "självtorka", det håller "i evigheter". Men gummistövlar som torkas av skotork eller ställs på värmeelement, osv, de har en kraftigt reducerad livslängd...

Visst fungerar skotorkarna - till ett pris ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#24 » 19:09:53, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är bara en timer och inte någon gradinställning på torken hade jag övervägt att koppla ur värmeelementet och kört bara blås/fläktfunktionen då det ska torkas dyra mc-kläder. Just för att spara på materialet..
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

nimrod_pro

#25 » 00:30:24, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Nu använder jag skotorken i badrummet som primärt sett hjälp-värme ;)


Ni vet jag ju inte hur ofta du kör din skotork som hjälpvärme. Men man får ju i åtanke att saker och ting skapas för olika saker. Om man kollar ett konvektorelement med en skotork så ser de lite olika ut för att de har olika användningsområden. Varken konvektorelement eller skotorkar är några höjdare gällande brandsäkerhet. Men det samma gäller torktumlare som kan fatta eld om de inte rengörs. Dessa saker lämnar jag aldrig obevakade under längre tid när de är i drift. Saker och ting måste underhållas och göras rena efter en viss tid i drift. Sitter apparaten i en skitig miljö får man naturligtvis minska intervallet på underhållet. Sedan måste man ju såklart vara medveten om att underhållet måste utföras. I de flesta fallen så blockeras luftflödet så pass att mycket att bimetallsäkringen bryter strömmen till apparaten men det är ju ingen garanti igentligen.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

braha

#26 » 09:57:17, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högtalarlådor har ofta skumgummifront. Kan sitta med kardborre e bara påpressade på stift.
Borde funka, (men om dom är riktigt gamla kan dom smulas sönder bara av att ta i dom).
Tror inte dom är för glesa, men man kan ju sätta flera efter varandra.

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 11:04:11, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro, det är så sant så sant.
Men... i de exempel du tar upp så är konsumentkravet inte i parietet med produktkvalitén... liksom...

Skotorkar använder jag för att torka skor, handskar och ge snabbare uppvärmning av badrummet vid behov.
De är tajmer (timer) styrda. Mekaniska tajmrar!
Överhettningsrisken finns alltid, med allt som avger värme (se bara på HSB i månaden...). Det är alltid kalkylerade risker - därav blir händelsen i Norge synnerligen allvarlig! Vi har inte fått reda på -hur- torken fick för sig att brinna, men (!), titta tillbaka på bilderna på torken (se ovan). Det har brunnit i området för el-anslutningen (=kortslutning) och inte alls överhuvudtaget ens i närheten av värmeelementet!
Frågan blir då, hur kommer det sig att fläkten kortslöts, varför kortslöts den samt, varför löste inte säkringen ut (proppskåpet)?
Bortser vi från det, och återfokuserar på orsaken till varför jag startade tråden - damm samlandet inne i apparaten (och det söndervridna vredet på tajmern); så kvarstår dock allvaret i att damm + protein (spindlar, kackelackor, löss och annat kravlande krypander obehagligt) är en formidalet "tändenhet" (potentiell brandbomb)!

Torktumlare orsakade många bränder när de kom på marknaden. Sedan dess (nu i 20-25 år) har pressen varit helt tyst om dem som "pyromaner".
Har de -verkligen- blivit så mycket bättre och säkrare?
...i jämförelse, på slutet av 90:talet pajade vår dåvarande tvättmaskin och jag fick tipset om att en vid Solna Torg sålde renoverade till mycket fördelaktigt pris. ...när jag öppnade den... då åkte den tillbaka!... Den var -fylld- med damm och hår! Hade stått på ett dagis... inte så underligt att sådana platser kallas, helt korrekt, för Virus Fabriker!... Fy usch vad skitig! O brandfaran som den utgjorde... skojaren skulle halstras på den!

Konvektorelementen som du nämner.
...de är så ökända för att skapa bränder att det är obegripligt att de inte stoppats av myndigheterna.


Ser man till ditt andra påpekande, regelbunden översyn och underhåll.
...om sådant finns det inga uppgifter i användarmanuler, inte ens USA:msak...
Dessutom, så är produkterna tillverkade på sådant sätt att de flesta helt enkelt inte kan göra ren produkterna, än mindre öppna dem. Detta i sig -är- en elsäkerhetsfråga och konsument fråga! Tyvärr tar inte de myndigheterna sådant på allvar... jag rapporterade att en strålkastare som såldes/utförsäljning i Sverige, fått försälningsförbud i EU av det Danska elsäkerhetsverket. Man svarade i Sverige att det svenska datasystemet kan inte tala med det danska och f.ö. så fanns det ingen rapport från EU om detta och att man inte kommer att göra något åt dumpningen av de förbjudna strålkastarna på den svenska marknaden! (så det så - o våga inte besvära oss igen!; attityd)

Det vi ser på bilden ovan på den brunna skotorken är -exakt- vad jag väntar mig av Biltemas LED belysning. När isolering saknas, öppna anslutningar och otäta höljen => då kryper spindlar in, fukt "regnar" in, och ...Solstickan kommer på besök... (busig unge!...)

Vi kan debattera detta med det egna ansvaret, men, det ändrar inte på faktum att produkterna är på marknaden och myndigheterna väljer att titta åt annat håll.
Då återstår vårt eget ansvar! Ett som vi alla inte allt ser, kan och förstår. Och det är -här- som tråden skapades, just för att lyft fram en aspekt av skotorkar som vi -kan- fixa själva! Montera luftfilter på dem så att de i vart fall inte drar i sig hår och dammtussar ;-)
:laes_detta:
Det har gett flera kreativa förslag ovan om hur att fixa luftfilter på skotork.
Nu har jag botaniserat på Bauhaus (var inne i annat ärende o råkade komma ihåg detta problem).
Skaffade plastram för ventilationsrör och luftfilterduk. Ska försöka få till det så det inte ser för anskrämligt ut :skratta3: Bilder kommer.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#28 » 11:46:07, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte så länge sen Whirlpool bestämde sig för att återkalla en mängd eldfängda torktumlare som har sålts under diverse olika märken.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ritannien/
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#29 » 13:10:49, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj TF! Det var ju "igår" ju!
Datum för beslut: 2019-07-16
...så mycket för de svenska hyhetsprogrammen Rapport, Aktuellt och Nyheterna... jädda "Skvallerkrönikor!" o inget annat!...
Då är jag lättad att jag inte har torktumlare!
...jag har 40cm's fläkt istället! (de brukar stanna efter några månader... bronslagren behöver då smörjas om, o så går de i några månader igen).
Skillnaden mellan att ha tvätten hängandes i rum med stillastående luft kontra ha en 50-60W's fläkt flåsandes på lägsta effekten på/förbi/genom tvätten är: 1-1½ dygn mot 40min (sic). (detta är också orsaken till mina åsikter ovan om att tillföra varmluft under tryck istället för att helt sonika suga ur luften och därmed skapa en luftström som -drar- ut fukten och tillför hela tiden ny torrare luft. Har provat med varmluft för att få tvätten torr fortare, o det blir den nog... kanske... även om jag inte märkt någon tidsskillnad mellan det och att bara låta rums luften "cirkulera").
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#30 » 13:32:23, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ställt torkställning framför kaminen, och det gick enormt mycket fortare att torka tvätten. :)

Du har nämnt flera gånger detta att trycka in varm luft i skorna. Jag får intrycket att din tork ger riktigt varm luft, men kan du säga ungefär hur varm? Jag tror inte min tork ger mer än 30 grader. Lite behagligt ljummet.

Jag försökte en gång torka ungarnas gummistövlar genom att stoppa i en glödlampa i varje stövel. Tror inte de var på mer än 15 W styck, men två av fyra stövlar blev kraftigt missfärgade. Det misstaget gör jag inte om. Då är skotorken mycket snällare.
:)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se