Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Mirosoft Explorer + Google = inte sant ?

26 inlägg • Sida 2 av 2
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Iznogoud

#16 » 21:06:09, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
ph7 skrev:Jag gillar Firefox, ingen stor drake bakom vad jag vet
Kan rekommendera protonmail (webmail och app) också och är väldigt nöjd. :skriva2:

Om du slänger ut windows också och kör Linux Mint istället så blir din lycka total :thumme:

Mozilla Foundation har ett mycket tungt ekonomiskt samarbete med Google ;-)
Inte förstöra min helg så dära... :aaargh:
Vad för samarbete?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



Holger

#17 » 21:15:54, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyska Wikipedia:
Die Mozilla Foundation wurde auch dafür kritisiert, dass sie für hohe finanzielle Zuwendungen von Google ihre früheren Ideale gefährde oder bereits aufgegeben habe.[125] (Siehe auch Finanzierung und Werbung)


Die Mozilla Foundation hatte 2010 Jahreseinnahmen von 123 Millionen US-Dollar, davon etwa 100 Millionen aus einem Sponsoringvertrag mit Google.[156] Im Dezember 2011 wurde der Vertrag bis zum Jahr 2014 verlängert. Festgelegt ist eine jährliche Zahlung in Höhe von etwa 300 Millionen Dollar. Im Gegenzug veröffentlicht Mozilla seine Browser mit Google als Standardsuchmaschine.[157][158] Darüber hinaus wirkten IT-Fachkräfte von Google bei der Entwicklung von Mozillas Webbrowsern mit.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

v702

#18 » 21:26:34, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bland önskar jag att kunde älvdalska men jag får reda mig ändå. :-)
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 21:30:07, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...aj då... snacka om Al Capone läge!...
Då måste man anta att Firefox samlar in data till Google, som betalning av skulden...
Det förklarar varför Mozilla liksom "upphörde" att vara just Mozilla kring 2010...
Opera gillar jag inte alls! Konstig, rörig, "opålitlig"... Open Office är... slängde ut det ur datorn! Ska installera MS office när jag kommer åt skivorna - hopplöst att inte ha professional office i datorn...

Fick ingen respons på kvack kvack knalla... vad är det skriver för något, egentligen?...
Protonmail... ja ha... så gratis var den... misstänkte det fanns hakar... börjar likna återgång till "snigel posten"!...
Inga kommentarer heller om att pop-hem e-post till sin egen dator. Windows live har jag inte lyckats spara e-posten i som i Outlook Express. Skulle behöva städa kontot genom att spara och arkivera den gamla e-posten ut och in (sänt och mottaget). I Outlook express kunde man spara hela filer "inbox" "outbox" "sent" received" - mbx filer om jag minns rätt.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#20 » 21:32:04, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Google betalar för att google är default sökmotor i USA. Innan dess var det Yahoo och innan dess google.
Enkelt att ändra till annan. Jag kör duckduckgo

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Iznogoud

#21 » 22:00:00, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Tyska Wikipedia:
Die Mozilla Foundation wurde auch dafür kritisiert, dass sie für hohe finanzielle Zuwendungen von Google ihre früheren Ideale gefährde oder bereits aufgegeben habe.[125] (Siehe auch Finanzierung und Werbung)


Die Mozilla Foundation hatte 2010 Jahreseinnahmen von 123 Millionen US-Dollar, davon etwa 100 Millionen aus einem Sponsoringvertrag mit Google.[156] Im Dezember 2011 wurde der Vertrag bis zum Jahr 2014 verlängert. Festgelegt ist eine jährliche Zahlung in Höhe von etwa 300 Millionen Dollar. Im Gegenzug veröffentlicht Mozilla seine Browser mit Google als Standardsuchmaschine.[157][158] Darüber hinaus wirkten IT-Fachkräfte von Google bei der Entwicklung von Mozillas Webbrowsern mit.

:klia:

...hur lyder det där på ett språk som är begripligt för en gammal grinig gubbe som bara spikar svänska och lite angles :help: ?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#22 » 22:02:46, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Open Office är på väg att självdö, projektet splittrades för ett antal år sedan och de mer driftiga utvecklarna startade eget i form av Libre Office. Det fungerar utmärkt under Linux och gott och väl acceptabelt under Windows. Den enda allvarliga olägenheten jämfört med MS office är enligt min mening att det är mycket svårare att importera konstigt formaterade textfiler (kommaseparerade, CSV etc) till Libre Office Calc än till MS Excel, om man dessutom vill få resultatet att se ut som man vill. Typexempel på saker som man misslyckas med i Libre Office är att importera och få till stycklistor från CAD-program, eller att importera mätdata från någon datalogger eller liknande.
Jag parallellkör Libre Office och en gammal (2003) MS Office på mina Windowsdatorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#23 » 22:04:32, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...aj då... snacka om Al Capone läge!...
Då måste man anta att Firefox samlar in data till Google, som betalning av skulden...
Det förklarar varför Mozilla liksom "upphörde" att vara just Mozilla kring 2010...
Opera gillar jag inte alls! Konstig, rörig, "opålitlig"... Open Office är... slängde ut det ur datorn! Ska installera MS office när jag kommer åt skivorna - hopplöst att inte ha professional office i datorn...

Fick ingen respons på kvack kvack knalla... vad är det skriver för något, egentligen?...
Protonmail... ja ha... så gratis var den... misstänkte det fanns hakar... börjar likna återgång till "snigel posten"!...
Inga kommentarer heller om att pop-hem e-post till sin egen dator. Windows live har jag inte lyckats spara e-posten i som i Outlook Express. Skulle behöva städa kontot genom att spara och arkivera den gamla e-posten ut och in (sänt och mottaget). I Outlook express kunde man spara hela filer "inbox" "outbox" "sent" received" - mbx filer om jag minns rätt.

https://protonmail.com/
https://duckduckgo.com/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Duckduckgo

"Duckduckgo (marknadsförs som DuckDuckGo och förkortas DDG) är en söktjänst som fokuserar på användarnas personliga integritet och anonymitet. Potentiell personidentifierande information sägs varken lagras vid besök på webbplatsen eller associeras med söktermer,[4][5] vilket även gäller IP-adresser. Inget skickas heller till någon tredje part.

Söktjänsten är baserad i Paoli i Pennsylvania, Delawaredalen, USA. Företaget har 45 anställda (februari 2017).[6] Företagets namn kommer ursprungligen från Duck Duck Goose, en lek.[7]

Utöver traditionella sökträffar visar söktjänsten så kallade instant answers (omedelbara svar). Detta innebär att information som tros besvara sökfrågan visas direkt i Duckduckgo, vilket kan göra det lättare för användaren att hitta det han eller hon söker. Om ett omedelbart svar kan hittas, visas det i en ruta högst upp på sidan. Funktionen kan besvara sakfrågor, såsom planeten Jupiters radie eller antalet människor som för stunden befinner sig i rymden, såväl som mer allmän information, som Wikipedia-artiklar eller diverse programmeringsrelaterade hjälpmedel. Tack vare att söktjänstens instant answers bygger på öppen källkod, är många omedelbara svar användargenererade och formgivna med hjälp av det utvecklingsgränssnitt som tillhandahålls av Duckduckgo.

Den 18 september 2014 lade Apple till Duckduckgo som en valbar sökmotor i sin webbläsare Safari. Den 10 november 2014 lade Mozilla till Duckduckgo som ett sökalternativ i Firefox 33.1. Den 30 maj 2016 gjorde The Tor Project Duckduckgo till standardsökmotorn i den sekretess- och anonymitetsinriktade webbläsaren Tor Browser, då dess version 6.0 släpptes.[8][9][10] Google valde att lägga till Duckduckgo som valbar sökmotor i webbläsaren Chrome i en uppdatering 2019. [11]

Sedan 1 mars 2020 är Google också tvungen att erbjuda nya Android-kunder tre andra alternativ förutom Google sök: Info.com, Privacy Wall och DuckDuckGo. [12]

DuckDuckGo hade i mars 2020 en marknadsandel i Sverige på runt 0,49 % på alla skärmar och 0,62 % på desktop. "
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Towil

#24 » 22:11:26, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev innan det är viken sökmotor som är standard det betalt för.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Foundation

Om det vore spionkod skulle det forkas direkt. Är ju open source så de kan inte gömma något.
https://archive.mozilla.org/pub/firefox ... .1/source/

OpenOffice är forkad till LibreOffice där utvecklingen sker nu.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#25 » 10:43:06, 30-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snavade över den här sidan när jag sökte på "treatment deep tissue infektion" på Firefox via duck duck go:
https://spreadprivacy.com/how-to-remove-google/

https://duckduckgo.com/newsletter

Om tipsen håller måtten är det en bra sida :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#26 » 12:16:37, 30-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många av förslagen för att ersätta Googles tjänster är att använda Apple eller Microsofts motsvarande tjänster. Ur askan i elden.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se