Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Europa runt vid 80

8 inlägg • Sida 1 av 1
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 14:27:42, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag varskodde i "120 i stället för 70".

Nu är det dags. Drar om en halvtimme och stänger datorn nu.

Vi får se vad det blir av detta. Holland säger "ja" trots att det är helg.

Om det finns något jag borde veta så går det att hitta mitt telefonnummer på nätet och SMS:a. Jag har redan betalt för telefonsnack på Autobahn. Och tycker att det räcker med den sortens utgifter.

Hoppas kunna få kontakt med nätet någon gång/dag.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

9 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



mimeck

#2 » 15:34:19, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du framme än??

Hoppas det blir lite bilder och sånt från resan!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#3 » 15:41:30, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagerdiagnostik :eat:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bigswede

#4 » 13:53:41, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns plats att parkera hos mig i norra Tyskland om det behövs.

Hälsningar Markus
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige

JD400

#5 » 14:43:03, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen, jag avundas dina utflykter måste jag säga. Låter kul att dra ut på roadtrip! Ta det försiktigt bara med alla baciller som härjar! :cool: :grin:

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Göran Ekman

#6 » 16:02:16, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är roligt att göra resor.
Själv har jag varit till Enköping idag. Letar man sig på lite mindre vägar är det riktigt kul att göra resor i hemtrakten också , var blandannat förbi Ytterkvarnsbro, där ser det inte ut som att man är i Uppland.
Så jag önskar dig en trevlig resa, och för oss som inte har möjlighet att följa med rent kroppsligt hoppas jag du har lust att dela din resa här på maskinisten. Och ser du något kul eller vackert efter vägen, så föreviga det.
Och framför allt kör vackert.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

skogsgurra (trådstartaren)

#7 » 15:58:56, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom hem klockan 06:22 idag. Ganska färdig. Måste vila ett tag.
Komplikation: I Holland tillstötte ett "Svårt och omöjligt" problem. Så nu har jag fått en massa papper på motorer, kompressorer och totalt felaktiga registreringar. Verkar bli en tur till om en månad. Så NV400 får vara påställd ett tag till. Och det ordnade sig med körkortet.

Dåligt med tillgång till internet. Men massor med episoder som ibland överträffar vad man kan fantisera ihop i sina mest inspirerande stunder. Det handlade om att flytta alldeles nya möbler mellan två identiska bilar med brygga/fällbar bakläm och att den ena bilen backade mot den andra så att de nerfällbara baklämmarna låg i våg. Dom verkade lite ovana och så hade den ena lämmen kilat fast sig i den andra. Den satt rejält fast.
När de hade fått ordning på detta började omlastningen. Det var lite problem så ett par soffor dumpades i backen för att man skulle fixa de lätthanterliga prylarna först.

Det hela skedde i mörkret på en LKW-parkering med massor av långtradare för dygnsvila. Och de kunde inte avstå att hjälpa till. Alla språk talades, men mest teckenspråk. Som mest var åtta man inblandade men en österrikare gav upp rätt snart. Resten var kvar och alla var experter på att flytta möbler mellan två bilar med påbyggda skåp och fällbara baklämmar. Bland ett antal intressanta händelser kan nämnas att alla plötsligt var överens om att det inte skulle gå. Nytt försök. Men det gick inte heller bra. Trots att bilarna var lika så verkade skåpet man lastade in i vara kortare än skåpet man lastade ur. Det var då, när påskåpet var tömt igen, som man hittade en cykel längst in. Den drogs ut, men den var i vägen på lämmarna också och skickades ner på backen. Där snubblade folk på den i det tilltagande mörkret och en av de tillströmmade hjälparna skickade den vidare in under bryggan. Så där höll det på. Och ett stort skåp, typ klädskåp, som man lirkade loss ur avskåpet lyckades man slå sönder taklampan i påskåpet med. Så det blev lite jobbigt, kan man nog säga.
Till slut hade man lyckats knö in allt i påskåpet och den grabben drog. Den andre hoppade in i sin bil och backade i läge för att komma ut från parkeringen. Det lät rejält när han körde över cykeln. Hur det gick med däcket vet jag inte. Men den cykeln är det nog ingen idé att försöka rikta.

Jag hade tänkt mig en dag-för-dag tråd. Men alla ställen där jag kunde få kontakt med nätet var knökfulla med ungdummar och jag ville inte gärna dra på mig något virus. Så det får bli en skvättvis redovisning i efterhand. Bilder finns. Men inte från den här omlastningen. Kanske kan locka ut några läsliga bilder ur Samsungen. I så fall kommer dom också.

Tack för erbjudanden om parkering och annat. Men Holland fick plötsligt hög prioritet och jag har inte alls hunnit med de kontakter jag tänkte mig. Trött var jag också. Och ville hem. Som det står på väggen i Hofbrauhaus: "Durst ist schlimmer als Heimweh". Och eftersom jag aldrig var törstig så var det hemlängtan som fick styra.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

15 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mats i Myrhult

#8 » 17:05:41, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som gjort en resa har alltid något att berätta!
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se