Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Vådan med att ge sig på reparationer

14 inlägg • Sida 1 av 1
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 14:51:39, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en 200kr uttjänt skottkärra av en granne efter grannen konstaterat att... de lämpar sig inte att köra betong med...
Jag fick mig ett gott skratt den gången!
...igår fick grannen sig ett gott skratt, om samma skottkärra (många år senare..."hut hittar hem"...)

Eftersom jag hade kärran liggandes som regnskydd över den där traktorsiten (se avyttringar), pga att slangen exploderade och sköt sönder däcket (är också x-antal år sedan) så... kom inspirationen att trots bättre vetande och sunt förnuft (...om det kan man fundera iof...) att montera nytt däck och slang.
Nu finns det inga billiga däck o slangar till den... man måste köpa komplett hjul och flytta däck och slang... (160kr ngt och ny kärra kostar 239kr på Biltema). Med enbart MC som fungerande transportredskap... och ett visst behov av att skottkärran skall fungera... surt äpple!...

Skicket på skottkärran?
- hej kom o hjälp mig + gravrost.

När jag kikade på de två fälgarna som jag har att välja mellan... "fälgfärg!" - snygga till den i sämst skick. Lite kladd på ytan, ser bättre ut :-)
Så skulle jag ha loss vagnsbultarna... de hade rostat fast... Sifverts mini-gas-brännare räckte :-)
Bultarna släppte från muttrarna!
...men... skicket... => Swebolt! Blev ett gäng nya vagnsbultar (30mm istället för originalets 40mm - man gör sig -alltid- illa på utstickande saker!), brickor, fjäderbrickor och muttrar.

Så fick min "värk mästare" knacka plåt åt mig - baljan var ju deformerad och de fyrkantiga hålen för vagnsbultarna var inte alls rikigt fyrkantiga...
Väl utbankad insåg jag att det fanns 2 sprickor i fronten på baljan.
Tänkte: "lätt fixat med pinne, 1.6mm´s från Bauhaus"
Monterade skalmarna först, innan jag gav mig på sprickorna.
Då insåg jag att ena skalmen spruckit också, den delen som vilar mot backen, på den ena sidan och lite små hål i den andra.
Tänkte: "äh! Lätt fixat!"

Om vi nu bortser från jobbet fram till denna tidspunkt...
Nu var planen:
- tar väl ca 5min att sy ihop det där... tänkte jag o hämtade svets och pinnar...

4-5 timmar senare... skiftade till 2.5mm OK48...
Orsak?
Vilket junk Bauhaus pinnarna visad sig vara!!! ...eller var det möjligen som så att plåten var för tunn, hårt galvad och valsad?...
Är såååååååååå mycket slagg i "svetsarna" nu att det är slaggen som håller ihop't!...

Vid 21 ngt, 7 timmar efter jag tog ut svetsen, "gav jag upp" (= nu får det duga!).
Torkade av med acteon. Tog fram en gammal Moto-ngt fälgfärg (säker mer än 25 år gammal). Sprayade över skalmar, vilka också var väl patinerade av järnbakterierna, och svetsfogarna. Lät stå över natten.

Idag skulle montera det nylackade hjulet... någon... "är så att ha små barn hemma!" hade repat ena sidan av fälgen/lackeringen!
Humöret på topp! La på nytt lager, Biltema fälgfärg. => hyfsat.
Gjorde ren hjulaxel, fettade in axeldelarna, och letade reda på 10mm's brickor, 2 fjäder och två platta (stöd för nav-röret, och skydd för/mot skalm (felkonstruerat från fabrik; saknas i original; och låsande för hjulaxeln/M10 bulten).

Vände på "eländet" och torkade av baljan med acteon. Gjorde slut på den gamla fälgfärgen och fick "putsa"/"bättra" lite med biltema fälgfärg.

Jag tänkte -ju- bara montera nytt däck ju...
Tänkte -ju- bara snygga till fälgen ju...
Skulle -ju- "bara" sy ihop 3 sprickor och lite små rosthål; 5 min's jobb...
...jo tjena!...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


:ohnej:
Jag skulle -ju- bara -ju-...
Senast redigerad av dc_lindberg 20:42:26, 15-08-2021, redigerad totalt 8 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mattias Petterson

#2 » 14:59:47, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ha dålig timdebitering på ditt jobb om det där ska gå ihop...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ivar Risslén

#3 » 15:02:47, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men den blev ju som ny!
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 20:33:47, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte tråden som ventil för alla stackars maskinister som, likt jag, fått för sig att göra något som i startögonblicket klassas som "äh! det där fixar man i en handvändning/på en kafferast"... bara för att som mig, många timmar senare, inse vidden av det ödesdigra beslutet... "jag skulle ju bara, ju..."

5min blev 9 timmar?!
:ohnej:
:skratta3:

Alla har vi sådan där historier. Min var verkligen i "häst väg"!
Gick ju inte att avbryta mitt i heller! När svetsen åt upp plåten vart det ju tvunget att söka "täppa till hålen", ju... (o ja jag vet - gas!, men nu tog jag pinne då det ju vara bara 3 småsprickor och några små hål, ju...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BM425

#5 » 20:50:15, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett stort problem jag har är att om jag köpt eller fått något så.....
Måste skruva isär o se att det funkar riktigt, går liksom inte att bara köra o prova. Köpte en vedkap förra året, har blivit ombyggd. Mina traktorer får sig en omgång då o då, ska bara... sen spårar det ur.

Fick en kompressor 20 år gammal, ska byta olja o kolla rost i tanken.

Jag är nog inte ensam om dessa problem på forumet :mrgreen:

Finns en sak till, varför köpa något som man kan bygga själv?!!! :vissla:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

4 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Mikkel

#6 » 21:50:54, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den blev ju kanonfin!!! och nu kan du ställa den så att solen reflekterar mot grannen så han verkligen ser hur fint du gjort. :thumme:
Men nu skämmer ju de där bleka handtagen :vissla: :lmao:

Själv har vi 5 st likadana och vi konverterar dom vartefter det blir punka till solida däck (ej luftgummidäck).
Vi kör mest lättare laster.
Men jag retar mig på att skaklarna borde vara 10-20 cm längre, funderar på att förlänga en för mig i alla fall.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bygert

#7 » 21:58:40, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med de där "bara" projekten är att få frun att begripa varför man försvinner i fem timmar när man ska hjälpa henne med något som i sig tar fem minuter.

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 22:37:51, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var jag där igen... jag skulle ju bara...
Idag var det att plocka dän det jag har bakom friggeboden, byta ut konsollerna så jag kan lägga upp fars räls (av trä) till byggnadsställningen.
Plocka bort det mesta tog väl en timme, se'n,... glasen...(fönsterglas)...
Far tyckte, kan du inte ställa dem på fönsterglaspallen med det gamla fönstret?
Jo... (grrr... massor av jobb...) o jag började plocka med det... visade sig att det gamla fönstret fortfarande mår ok (fast det står utomhus på en pall med regnskydd sedan... 14-16 år eller nått sånt), men pallen... röta... => blev att olja in pallen och fönstret (som är målat med linoljefärg)... å så var det undersidan på "pallen" som behövde repareras. Ett par 2"-4 eller nått sånt plockade jag ur "bra att ha lagret". Bytte ut pallningen under pallen från betong och tegel till betongplattor med gatsten på. Ny plast (Byggmax byggplast), och en ny pressening (Clas Ohlsson 200gr 2.85 x 3.80 eller nått sånt), o så var klockan 20... med moms...
De där konsollerna?...hans inte med alls... o inte heller kom det som stog bakom friggeboden (uttraget tak) tillbaka under tak... hans inte med (mörk ute nu o mat-shopping behövde göras innan butiken stängde 22)

Skulle -bara- byta konsoller... tar... kanske ett par timmar max... 9 timmar senare, inte ett dugg närmare konsollbytet, o de konsoller som sitter där, blev iof åter fyllda med det som låg på dem i morse... -det- är väderskyddat även om resten är bara under presenning nu...

Skulle bara... Begriper inte att allt ska ta sådan tid! ...eller rättare sagt... om man petar i något så skapar man en dominoeffekt av händelser... och tiden tycks vara förknippad med domino...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#9 » 23:09:57, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

..när man gör det som man för stunden har mest lust att göra, då räknas varken tid eller pengar.
Trivsel, det är bortom sådana begrepp.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Johnj-e

#10 » 01:06:24, 22-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:

Skulle bara... Begriper inte att allt ska ta sådan tid! ...eller rättare sagt... om man petar i något så skapar man en dominoeffekt av händelser... och tiden tycks vara förknippad med domino...


Det där känner jag igen.. håller bla annat på med en motorrenovering på en bm 600, motorn är förvisso klar sen ett år tillbaka men nu står traktorn uppallad.. råkade även se att vänster spindel var slut,, lastatens kolvar och bussningar var slut, det saknas färg och rutor, däck ska bytas, vattenpump fick renoveras, generatorn byttes ut och nya fästen byggdes till dito..mm mm

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 19:49:21, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var jag där igen... "skulle ju bara"....
Den här gången skulle jag ju bara byta de 6 vagnsbultarna på den andra skräpskottkärran...
Själva bytet av bultarna gick snabbt, men... de skaffades samtidigt med de till skottkärran ovan... "skulle ju bara byta..."
När man ändock byter bulten kan man göra lite till:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...poängen är att skottkärretypen kostade 199kr/st... å så lägger man x-timmar på att byta 6st vagnsbultar, knacka till plåten lite, dölja den begynnanden patineringen av fälgen och skalmarna?! :screwy: :ohnej: ...

Visst blev det klatschigt med handtagen?!
Tog det röda från en annan, skrotad, Jula skräp-skottkärra.

Hur lång tid det tog?...
"skulle ju bara"... o det var med början igår,... eller var det i förrgår?... :klia:

Just nu ser skottkärran lite trevligare ut :-)

Varför detta ... jobb?
Jo, original vagnsbultar är 40mm långa... o de -sticker ut- !
Har gjort mig "känslosam" på dessa :cencored: bultar! Så, => 30mm skulle de ersättas med! Den där överblivna utstickande centimetern har orsakat blodvite och textilarbete (=sönderslitna kläder). Kärrorna fyller sin funktion, och då är det värt att se till att fixa till detta "skönhetsfel".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#12 » 18:18:21, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 4 skottkärror numera, tidigare när vi hade en lokal återvinnings station och en övervakare där var bekant till mig så kunde jag inte motstå när det låg fina skottkärror med mindre fel i skrotbingen :smile: Oftast avbruten skakel. Så leta upp en passande träbit kopiera måtten från den hela delen på kärran och så såga, hyvla och slipa. Sedan bara att skruva bort den gamla och skruva dit den nya, ibland med lite nya skruvar. Tid ca 5 timmar, kostnad i delar, svårare att uppskatta men ca en hundring i trä och skruv om jag skulle behöva inhandla nytt.

Lönsamt? för mig absolut, en ny sådan skottkärra kostar idag minst 6-7 hundra. Men för mig handlar det också om återvinning, kasta en fin skottkärra bara för att en skakel gått av eller ett däck inte håller luften är resurs slöseri. Behöver jag så många kärror? Faktist behändigt, med stor trägård i flera plan kan man ha kärra lastad med ett material medan man fyller en annan och hundra meter ned på ett annat plan kan frugan använda andra kärror för andra jobb. Och i garaget står en annan färdiglatad med jord eller grus för nästa jobb.

Sedan är det tillfredsställande arr reparera något så det fungerar igen. Vår lokala återvinning togs bort för ett par år sedan och den stora centrala är det ju omöjlig att rädda något från om man inte råkar komma just när ägaren skall kasta något, jag fick lite växthusrutor på det viset, behövde verkligen dem så det var ren tur :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mikkel

#13 » 19:11:37, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det känns alltid gött att reparera något man fått eller tagit vara på i skrotbingen :thumme:

Vi har nog 4-5 st såna där Ekeby-skottkärror, främst för att vi haft två ställen att sköta som nu är ett.
Men också för att ett nytt hjul kostar lika mycket som en hel skottkärra :ohnej:
Jag har satt i innerslang på några men kvaliten på dessa är så dålig så pyspunkan kommer snart igen.

Nu har jag bytt till helgjutna hjul utan luft och de ska väl förhoppningsvis hålla lika länge som hela skottkärran.
Enda nackdelen är att de är lite stötigare när man kör på ojämn mark, men det är inget större problem.
Tiden får väl utvisa hur länge de håller.

I övrigt måste jag ge en eloge till den som uppfann skottkärran, det är en fantastisk manick som man enkelt kan gira mellan stock och sten till skillnad från en pirra (säckvagn) med tvål hjul på samma axel som genast fastnar på något. Pirran passar bäst på ett golv inomhus.

Så ett fyrfaldigt hurra för skottkärran: - 4 X Hurra :buga: :buga: :buga: :buga:

Men i snö kan även skottkärran gå bet :snow:
För snön har jag konstruerat detta tillbehör, rekommenderas starkt att ni piratkopierar :thumme:
Bredden i lådan anpassas så att gummihjulet kläms lätt när man trycker ner det i lådan.

Bild
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mattias_E

#14 » 20:53:22, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är listig som en räv, Mikkel.... :idee3: :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se