Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Varför blir vit plast gul

23 inlägg • Sida 2 av 2
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

processengine

#16 » 00:58:18, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade i vattenkraftverk under 80-talet. De vita EKLK-kablarna gulnade på ett par månader. Även grå mångledarkabel fick en en gul ton. I källaren på 80-talshyreshuset där mina föräldrar bodde under 90-talet noterade jag samma fenomen. Både kraftverken och källaren i hyreshuset hade samma svårdefinierade, lite skarpa doft. Alltid undrat över orsaken och om doften hade med det att göra. Det är alltså inte bara UV som gör att det gulnar.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



Jac

#17 » 07:37:18, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en variant på hur man får plast vit:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#18 » 09:19:43, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Jobbade i vattenkraftverk under 80-talet. De vita EKLK-kablarna gulnade på ett par månader. Även grå mångledarkabel fick en en gul ton. I källaren på 80-talshyreshuset där mina föräldrar bodde under 90-talet noterade jag samma fenomen. Både kraftverken och källaren i hyreshuset hade samma svårdefinierade, lite skarpa doft. Alltid undrat över orsaken och om doften hade med det att göra. Det är alltså inte bara UV som gör att det gulnar.


Plast (i synnerhet PVC) kan också gulna om den kommer i kontakt med mineraloljor. Och i vattenkraftverk är det ofta ständig oljedimma i luften. Speciellt om det är frågan om äldre kaplanturbiner med en otät svivelkoppling längst upp på axeln för hydraulolja till löphjulsnavet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#19 » 09:57:01, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ytterligare en variant på hur man får plast vit:


Tveksam till om det där är en person som har koll på läget. Det framgår inte vad det är för uv källa, UVA, UVB? Det sägs inte heller något om vad det är för burk. Vanligt glas släpper igenom UVA men spärrar UVB. Många plaster har tillsatser som spärrar mot att uv ska tränga in och bryta ner plasten. Utan att ha undersökt saken närmare har man alltså inte en aning om de där LED som han sätter på burken överhuvudtaget gör nån nytta. Att det blir blått visar bara att blått ljus passerar, det säger inget om vilket man får in uv. Tveksamt alltså om det där krånglet med LED gör nån skillnad, det skulle kunna bli samma sak med bara väteperoxid.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

doc2

#20 » 10:13:23, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte samma sak. Kanske värmen gör någon nytta i alla fall.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

processengine

#21 » 12:52:19, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
processengine skrev:Jobbade i vattenkraftverk under 80-talet. De vita EKLK-kablarna gulnade på ett par månader. Även grå mångledarkabel fick en en gul ton. I källaren på 80-talshyreshuset där mina föräldrar bodde under 90-talet noterade jag samma fenomen. Både kraftverken och källaren i hyreshuset hade samma svårdefinierade, lite skarpa doft. Alltid undrat över orsaken och om doften hade med det att göra. Det är alltså inte bara UV som gör att det gulnar.


Plast (i synnerhet PVC) kan också gulna om den kommer i kontakt med mineraloljor. Och i vattenkraftverk är det ofta ständig oljedimma i luften. Speciellt om det är frågan om äldre kaplanturbiner med en otät svivelkoppling längst upp på axeln för hydraulolja till löphjulsnavet.


Jo, det kan kanske tänkas, men samtidigt har man grejat kring stora hydraulaggregat och inte lagt märke till att kablaget fått den där pissgula färgen som i kraftverket och föräldrarnas källare. Och framför allt inte på så kort tid. Kan radon eller nån naturligt förekommande gas orsaka gulnandet kanske?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

PeterA

#22 » 19:16:24, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag lärt mig är att trämjöl används som fyllmedel i plasten, och det gulnar med tiden.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

Murre o2

#23 » 18:34:47, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterA skrev:Det jag lärt mig är att trämjöl används som fyllmedel i plasten, och det gulnar med tiden.

Trämjöl? Jag har bara stött på det i "plastträ" som en del möbler görs av. Men jag har bara jobbat med att utveckla kabel material o 20 år :smile: Men sol och värmebeständighet är ett problem, sot som andväns till svarta kabel material är bäst! Men övriga färger är svårare, Kadmium användes till gul kablar till för en 25 år sedan, det förbjöds för sin giftighet. Tillsatserna mot nedbrytningen ät upp med tiden och tar slut. Som tillsatserna i kylarvätska för bilar, med skillnaden att det inte går att byta ut dem. På labbet körde vi ju tester för att ha koll på hållbarheten men man vet inte förrän efter ett antal år i verkligheten hur det stämmer. Mins att vi hade problem med ett kabel material när de hängde de färdiga kablarna på husfasader i , kabel isoleringen blev spröd av värmen och nytt additiv paket fick tas fram.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se