Fast dessa fusk eller helt enkelt missade bilar har alltid funnits även långt innan Dekra.
Försvarar inte Dekra mer än att de var trevligast att besikta hos sett till kundmottagning mm.
Läste på FB detta inlägg,
https://www.flashback.org/sp78136208Inlägg/citat nedan nedkortat.
"uppmätta broms- och hastighetssträckor har inte varit tillgängliga på grund av ständig omflyttning av betongsuggor och ombyggnationer på gatan. Ska vara åtgärdat.
Lämpliga provkörnings- och bromssträckor saknades. Regionchefen saknade så kallat K1-certifikat och saknade kunskap om att prov ska göras i en hastighet om 40-50 km/tim. Testerna gjordes på 30-väg där det alltså inte är tillåtet att köra 40-50 km/tim. Ska vara åtgärdat, bland annat genom att alla nya regionchefer ska genomgå rätt utbildning."
Hur många besiktningsstationer i Sverige uppfyller detta kravet idag?
Dekra Sandviken gör det inte då de bara kör på en trång innergård bakom Volvo, detta måste ha varit välkänt redan i ansökan till myndigheter så hur kunde det tillåtas från början?
Opus har heller inte tillgång till en 50km/h väg som krävs om provet ska kunna utföras korrekt.
Den 3e stationen i Sandviken har heller inte tillgång till en sådan vägsträcka.