Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Vill vi göra något för befolkningen i Ukraina ?

51 inlägg • Sida 1 av 4
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

marcusw (trådstartaren)

#1 » 02:03:24, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen har missat eländet i Ukraina.

Jag har funderat lite och satte in några hundralappar på Rädda Barnen som är på plats i Ukraina och är 90-kontrollerat, dvs. deras redovisning granskas och minst 85% skall gå till hjälp.
I första hand hjälp på plats ser jag som mer realistiskt jämfört med de sista årens invandring här i Sverige där ett litet land inte kan "rädda hela världen".

Kommer sätta in mer och då till UNHCR eftersom Akelius Foundation dubblar alla pengar som kommer in i Mars* , gubben Akelius börja bli gammal och inser kanske att man inget kan ta med sig på sista resan......

Har Du haft liknande tankar ?
Vad är vettigt/rimligt att, om alls, bidra med ?

Om någon allmänt vill flejma så skapa gärna en egen tråd, här tänkte jag vi som vill kunde föra en konstruktiv diskussion om hur man kan/vill bidra på något sätt.


(*Gubben Akelius dubblade UNHCR´s pengar Nov-Dec 2019, från 32 till 64 miljoner sek, så han gör det på riktigt och det är inte enbart ett PR-trick.)
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Mattias Petterson

#2 » 07:58:26, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som är rimligt bestämer ju ens förutsättningar, från 100 till 1000000+
Men de som blivit så rika brukar även vara extremt gnidna. ... ( kanske därför de blivit rika..)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Alexn72

#3 » 08:21:53, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många sätt att bidra som egentligen inte kostar något.
Känner man någon som bor i Ryssland så kan man börja med att fråga om de faktiskt vet vad som händer. Annars upplysa dem om vad som faktiskt händer.

Är elpriset högt så behövs elen på något annat ställe. I förlängningen innebär det att rysk gas används så kan man dra ner på sin förbrukning när elpriset är högt så stödjer det med en pytteliten del sanktionerna mot Ryssland.

Fordonsbränsle tror jag talar för sig själv...
Även om man inte köper rysk så innebär varje sparad liter att mindre köps in och i förlängningen mindre rysk.

Inte bunkra, ironiskt nog skulle detta vara gjort.
Bunkrar man nu, dvs köper alla vitabönorkonserver så får vi en situation liknande toapapper. Ingen egentlig brist men trots de är hyllorna tomma.
Fundera då hellre hur man kan producera mat hemma.
Odlat man inget "idag" så kan en potatis i kruka göra stor skillnad om alla gör det.
Eller en tomatplanta...

Fundera igenom hur vardagen blir om elen skulle försvinna, i de långa loppet är detta negativt för putte...
Senast redigerad av Alexn72 09:04:47, 06-03-2022, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

magloman

#4 » 08:30:42, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skickat pengar i omgångar

De boende i ryssland vet bara vad de nu tillåtna tv kanalerna tillåts visa.
Ungdomar och högutbildade som vet mer vill inte ha detta.

Finns en instagramkanal som visar vad som händer

https://instagram.com/withukraine?utm_medium=copy_link
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marcusw (trådstartaren)

#5 » 12:09:46, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Det finns många sätt att bidra som egentligen inte kostar något.
Känner man någon som bor i Ryssland så kan man börja med att fråga om de faktiskt vet vad som händer. Annars upplysa dem om vad som faktiskt händer.


Jag hade hoppats att reaktionerna i Ryssland skulle vara större, men de flesta har säkert nog med sina egna liv och de verkar få mer och mer censur för varje dag som går.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Nickebonne

#6 » 12:51:25, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka via UNICEF så dubblar Roger Akelius era gåvor.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Jac

#7 » 13:56:32, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigt att inte dra igång nåt rysshat, det är i utgångspunkt bara en snubbe det är fel på men han har absolut oinskränkt makt över Ryssland. Börjar man hata ryss så får dom bara bekräftelse på att det som hans propagandamaskin spyr ut är sant. Dvs då jobbar man i princip för hans propagandamaskin…

9 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

robert.k

#8 » 14:53:56, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:
Alexn72 skrev:Det finns många sätt att bidra som egentligen inte kostar något.
Känner man någon som bor i Ryssland så kan man börja med att fråga om de faktiskt vet vad som händer. Annars upplysa dem om vad som faktiskt händer.


Jag hade hoppats att reaktionerna i Ryssland skulle vara större, men de flesta har säkert nog med sina egna liv och de verkar få mer och mer censur för varje dag som går.


Med tanke på att man riskerar 15 års fängelse om man sprider "falsk" information om kriget som inte får kallas för krig så är jag imponerad av att någon överhuvudtaget törs göra något, jag skulle nog tyvärr ha varit tyst i deras ställe.
Desto fegare att Göteborgsoperan behövde så mycket tid och ursäkter på sig för att göra ett fördömande!
robert.k
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:37, 31-12-2009
Ort: luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW 230b

Holger

#9 » 15:39:16, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härifrån startar regelbundet mindre lastbilar med torrmat, medicin och annat som behövs. Obs: leksaker och kläder behövs ej!
De åker genom Polen till gränsen och sedan försöker de ta sig vidare på spontana rutter. Mycket farlig mission de är ute på. Jag är mycket imponerad av deras mod.

Vi har köpt en hel kasse Paracetamol och en massa mat och skickat med i en av lastbilarna.
Detta kommer vi att upprepa då och då.
Hoppas hoppas hoppas att de kommer fram och välbehållna tillbaka!

Vi har vänner i Ryssland, dottern studerar här i Tyskland. Dottern förstår vad som händer men kan INTE övertyga familjen i Ryssland. Man tror inte det är på riktigt! Många ryssar tror att vi blir lika hjärntvättade här som vi tror att de blir där. Det blir liksom moment femtielva!
Pratade med dem senast igår och vi håller samtalen neutrala, för man vill ju inte att de ska få problem på grund av vad de säger.

En reporter i Ukraina var med när en dotter ringde upp modern i Moskva, det smällde och dånade utanför och dottern berättade att de blev anfallna. Modern trodde henne inte ...
Jag VET att man måste ta dessa reportage med en nypa salt och vara försiktig eftersom allt görs till propaganda, från bägge sidor.

Tills för några dagar sedan kunde man kringgå censuren genom att skriva recensioner av ryska restauranger eller hotell i Google Maps som ej var blockerat då.
https://www.n-tv.de/panorama/Anonymous- ... 64118.html
Läste en massa varningar där, ofta med bilder från kriget.
Det verkar dock vara rensat nu.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

marcusw (trådstartaren)

#10 » 23:17:28, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

robert.k skrev:
marcusw skrev:
Alexn72 skrev:Det finns många sätt att bidra som egentligen inte kostar något.
Känner man någon som bor i Ryssland så kan man börja med att fråga om de faktiskt vet vad som händer. Annars upplysa dem om vad som faktiskt händer.


Jag hade hoppats att reaktionerna i Ryssland skulle vara större, men de flesta har säkert nog med sina egna liv och de verkar få mer och mer censur för varje dag som går.


Med tanke på att man riskerar 15 års fängelse om man sprider "falsk" information om kriget som inte får kallas för krig så är jag imponerad av att någon överhuvudtaget törs göra något, jag skulle nog tyvärr ha varit tyst i deras ställe.
Desto fegare att Göteborgsoperan behövde så mycket tid och ursäkter på sig för att göra ett fördömande!


Mjo..... Jag får dock känslan av att medelryssen har fullt upp med sitt och är relativt ointresserad om de inte själva drabbas, känns overkligt om statskontrollerad media skulle vara så dominerande att ingen ocensurerad information kan komma igenom till den som vill.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

e_pettersson

#11 » 23:38:10, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skickat en rejäl sudd med mitt sätt att mäta. Mer säger jag inte.
Min erfarenhet är att ryssar är inte djur. Tvärtom trevliga och rejäla människor som dock levt under dåliga förhållanden för länge. Vist är väll alla udda på sitt vis även där men många hatar nog deras "ledare" mer än någon just nu, tro det eller ej.
Att sprida falsk information om "fritagningsoperationen" eller vara allmänt Rysslands fientlig fick jag senast under eftermiddagen höra ger straff på obestämd tid. Dom får helt orimligt mycket stryk vid gripandet. Men många vet vad som faktist sker. Källa direkt från Ryssland. Det är ingen lätt sak att vara rysk medborgare idag häller.
Finns mycket folk därborta och jag har iofs aubsolut ingen helhetsbild.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

5 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marcusw (trådstartaren)

#12 » 23:55:23, 06-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan väl aldrig varit lätt att vara Rysk medborgare i Ryssland, har väl mest varit elände så länge någon minns. Tror inte det var för gött ens under kommunismen för vanliga medborgare, Jag får känslan av att utbildningsnivån är låg och att det finns en utbredd fattigdom både i stad och på landsbygd, detta baserat på samhällsprogram/dokumentärer och vad folk som jobbar tidvis i Ryssland berättar och vad de visar för bilder när de är hemma, därav min känsla att medelryssen än så länge är relativt ointresserad, kanske helt enkelt saknar "intellektuellt kapital" för att se igenom censuren.
Självklart har Ryssland också en stor rik överklass.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

e_pettersson

#13 » 10:01:28, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Senast redigerad av e_pettersson 10:18:26, 07-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#14 » 10:12:16, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Henrik_N

#15 » 20:55:23, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl det som bidrar till att det är så tragiskt, både Ukrainare och Ryssar i gemen är bra människor, dom är som vi, som folk är mest.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

4 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se