Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Sälja grävmaskin privat

24 inlägg • Sida 2 av 2
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

krokodilen

#16 » 17:01:16, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pengar på kontot är det som gäller och innan det lastas INTE maskinen. PUNKT!

Såja det va väl inte så svårt.

Eller ja hur vet man då att man har pengarna PÅ kontot?? Jo man kollar sitt konto via sin egen app eller internetbank.

Lathund nedan:

Finns ALLA pengarna där?

JA=Släpp iväg maskinen.
NEJ=Släpp inte iväg maskinen.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Alrik

#17 » 18:32:53, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
BM425 skrev:När jag köpte min grävmaskin för 15 år sedan använde jag mig av postväxel, det finns inte längre.

Swish ska gå att använda upp till 100 000 kr för en dag enligt Swedbank. Då måste man själv också se till att man får bekräftelse för den överföringen. Det ska finnas bedrägeri appar som avsändare använder sig av.

Internetöverföring på plats är inte säkert då det kan stoppas efteråt.

Senast jag köpte bil av en firma ville de har betalt med kort, inte banköverföring.

Vad finns det för andra godtagbara betalningssätt idag?


Bankväxel finns och är ett alternativ om man vill göra upp affären på bankkontor men har olika banker och vill få in pengarna direkt. Annars kan man göra en överföring och få pengarna efter en viss tid eller nästa bankdag beroende på när överföringen görs. Bankväxelns äkthet måste kollas upp hos utställande kontor vilket gör att om du tänker ta emot den där affären görs upp måste bankkontoret ha öppet och då kan ni lika gärna själva vara på banken.

Swish har olika gränser på olika banker och självklart kollar man att pengarna landat på sitt konto.

Internetöverföring mellan samma bank går på sekunden och ska inte kunna stoppas. Fråga din bank om du är osäker. Mellan olika banker går att stoppa, det är korrekt, däremot inte överföring som görs på ett bankkontor.

Jag har aldrig hört talas om en firma som vill ha betalt med kort då deras kortavgifter blir skyhöga, det är procent på beloppet. Bilfirmor har ett par företag som heter i stil med "handlarfinans" osv och dom har konton i varenda svensk bank vilket gör att man för över från sitt konto till ett annat konto i samma bank och då har bilhandlaren dina pengar på sekunden.


Köpte bil med kort för några år sedan, fick dra kortet två gånger för de fanns någon gräns på 100k kr per betalning.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Robert T

#18 » 20:50:25, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha jag kan inte ens betala med kort på cykelbutiken här i kvarteret pga kortavgifterna. Swish eller kontant är det som gäller... Märklig handlare som hatar att tjäna pengar.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ähee

#19 » 21:09:18, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sålt mycket saker, detta var till en vad jag skulle kalla helt vanlig Svensson men det visade sig vara en svin svenne. Så härdanefter så kommer jag tyvärr inte lita på någon. Det var en dyr läxa. En skåning var det.
När man märker att man blivit lurad och maskinen inte står kvar och personen inte längre kan nås så då är det lätt att vara efterklok och tänka så skulle jag inte gjort.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Panda66 (trådstartaren)

#20 » 21:27:20, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog hittat en köpare som verkar seriös här på maskinisten, hoppas vi får till en affär som passar oss båda :thumme:

7 personer gillar det här inlägget.
Panda66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:37, 18-04-2017
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 55

Bygert

#21 » 10:59:41, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller Klaravik mfl, de ser till att säljaren får betalt och att köparen får det han betalt för. Det är inte så dåligt det. Men utöver det så får man en bra marknadsföring som kan nå rätt målgrupp och om det går som man hoppas så kan man få några intresserade köpare som bjuder över varann. Visst tar de betalt de där auktionsfirmorna men det kan ibland vara värt det, det där att kunna se att någon annan vill betala lika mycket kan vara guld värt för säljaren.

I övrigt, det här har blivit rätt ensidigt. Visst vill säljaren ha betalt. Men man får faktiskt kosta på sig att ha två tankar i huvudet samtidigt, det är inte bara det utan det är också så att köparen vill kunna vara säker på att få det man betalat för också. Skicka pengar i förskott är inte alltid en bra strategi då, precis som det finns skumma köpare finns det också gott om skumma säljare.

Kreditupplysning och skriftligt kontrakt kan ju vara bra för bägge. Ta in referenser skadar inte. Att betala på banken garderar ju säljaren men hur blir det för köparen? För en fastighet eller ett registrerat fordon kan man ju skriva överlåtelsen i samband med betalningen men såna möjligheter finns ju inte för en typ grävmaskin. Säljaren kan i värsta fall dra iväg personligen, med maskinen och med pengarna och då är man blåst.

Jag säger nog emot ovanstående och säger att maskinen ska lastas innan man betalar om man vill vara garderad. Dock då naturligtvis inte på köparens fordon utan på något som hör till oberoende betrott åkeri. Maskinen lastas av t ex Friskens åkeri, köparen betalar, säljaren ger ok till att maskinen får lastas av hos köparen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

treaser2

#22 » 11:12:38, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att det är ett fåtal personer som ställer till ett stort antal problem. Därav finns det muntliga listor häromkring med vilka man inte gör affärer med. Sen gör man INTE affärer med folk som inte hade vantar när de var små eller har tagna efternamn och rullar in på gården med en mercedes full med släktingar.
Jag kanske är för hård mot dyslektiker men kan de inte skriva normalt vid första kontakten så blir det ingen mer kontakt.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

krokodilen

#23 » 13:58:26, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Vad gäller Klaravik mfl, de ser till att säljaren får betalt och att köparen får det han betalt för. Det är inte så dåligt det. Men utöver det så får man en bra marknadsföring som kan nå rätt målgrupp och om det går som man hoppas så kan man få några intresserade köpare som bjuder över varann. Visst tar de betalt de där auktionsfirmorna men det kan ibland vara värt det, det där att kunna se att någon annan vill betala lika mycket kan vara guld värt för säljaren.

I övrigt, det här har blivit rätt ensidigt. Visst vill säljaren ha betalt. Men man får faktiskt kosta på sig att ha två tankar i huvudet samtidigt, det är inte bara det utan det är också så att köparen vill kunna vara säker på att få det man betalat för också. Skicka pengar i förskott är inte alltid en bra strategi då, precis som det finns skumma köpare finns det också gott om skumma säljare.

Kreditupplysning och skriftligt kontrakt kan ju vara bra för bägge. Ta in referenser skadar inte. Att betala på banken garderar ju säljaren men hur blir det för köparen? För en fastighet eller ett registrerat fordon kan man ju skriva överlåtelsen i samband med betalningen men såna möjligheter finns ju inte för en typ grävmaskin. Säljaren kan i värsta fall dra iväg personligen, med maskinen och med pengarna och då är man blåst.

Jag säger nog emot ovanstående och säger att maskinen ska lastas innan man betalar om man vill vara garderad. Dock då naturligtvis inte på köparens fordon utan på något som hör till oberoende betrott åkeri. Maskinen lastas av t ex Friskens åkeri, köparen betalar, säljaren ger ok till att maskinen får lastas av hos köparen.


Klaravik och övriga tar inget som helst ansvar utan förmedlar enbart produkten och säljaren kan gömma sig bakom att affären/fakturan kommer från Klaravik (eller annan auktionsaktör) Auktionssidorna kan EVENTUELLT vara bra för säljaren om folk överbjuder vilket är ganska vanligt i alla auktioner ner till hederliga sommarauktioner innehållande diverse krimskrams, en auktionseffekt infinner sig helt enkelt. Som köpare på dessa sajter måste man vara medveten och ha självkontroll om det ska gå att göra bra affärer.

Gällande att ha två tankar i huvudet samtidigt så är ju det totalt livsfarligt som säljare! Dvs att tänka "Jo men jag måste ju se till att köparen känner sig trygg också!" Jo tjenna det är så man blir blåst. Det är köparens ansvar att se om sitt eget och hålla sig trygg. Just denna tråd handlar om att SÄLJA

I övrigt när det gäller att köpa så åker man och kollar på objektet i fråga och är det för långt för att hinna dit i tid så är det så bara. Vänta till det dyker upp närmre eller skicka nån du litar på för att kika om det är långt. Krävs handpenning för att låsa affären efter att man fått objektet inspekterat lägger man aldrig mera än vad man har råd att förlora, summan ska inte vara för hög. Nån tusenlapp typ 2-5 täcker annonskostnad och ger säljaren betalt för tid och strul om köparen hoppar av vilket sker mer frekvent än många tror.

Sedan skickar man skickar en betrodd speditör som meddelar att allt avtalat finns på plats, klart att lastas eller redan lastat.
Har man nu kommit så här långt ja då har förmodligen också nån form av tillit utvecklats mellan parterna också vilket underlättar.

Det ÄR många steg för att göra en säker affär och är man inte beredd att göra dessa steg så gamblar man med pengarna och risken att bli blåst finns omedelbart där.

Är det för bra för att vara sant så är det alltid det, i alla fall om det är en annonserad vara. Jag har hittat "för bra för att vara sant" flera ggr men då inte på Blocket direkt utan i en lada eller bakom den.

Man har fan sagt upp rätten att gnälla om man låter sig bli blåst, mycket pga hur lättillgänglig infon är hur man undviker just att bli blåst.

Nån moderator för väl flytta mitt köpsnack till annan tråd om så önskas.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#24 » 15:06:13, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagarna för auktioner mm är rakt inte skrivna för dagens verklighet. Men huvudregeln - för den händelse man inte uttryckligen avtalat om annat - är ändå att om något går galet så ska man rikta anspråk mot auktionsfirman. Man får inte kräva direkt av säljaren (om man inte är konsument). Detta hittar man i kommissionslagen 24§.

Det finns nog minst lika många köpare som säljare på den här sidan. Men även om man bara kör ett strikt säljarperspektiv så är det faktiskt inte så begåvat att inte ägna en enda tanke åt köparens perspektiv. Visst, man kan kräva förskott punkt slut och vägra diskutera andra lösningar, Risken då är ju att man tappar en bra, seriös och betalningsvillig köpare som gärna gjort affär bara man sett lite till dennes intresse. En bra affär är en där båda parter är nöjda. Tänker man då som säljare, hur skulle jag som köpare vilja göra den här affären och hur kan jag möta det? Så har man en bra grund för en förhandling där det kan bli affär och båda är nöjda. Samma gäller givetvis en köpare, om jag skulle sälja den där, hur skulle jag vilja ha det då?

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Tissel Tassel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se