Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Onödigt dyrt!

85 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera teknik här

Towil

#61 » 14:11:37, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika social markörer fyller även en viss funktion. Så kallade ”förutfattade” meningar av att döma efter det visuella hjälper till i det normala umgänget eftersom det oftare har rätt än fel. Att börja från noll hela tiden när man möter någon är ju det rätta man det tar tid.

För att ta ett praktiskt exempel, fågelskådare.
Hur avgör man snabbt om det troligen är en skådare man möter på stigen eller bara en normalt naturintresserad.
Jo, man kollar på vilken handkikare den har. Denna markör gör att man mera direkt kan börja en konversation lättare.
Den vanligaste frasen är ”Sett något?”. För en icke skådare så ter sig frågan konstig, för en skådare självklar.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Ivar Risslén

#62 » 14:40:23, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir hädd som man är klädd.
Gammalt ordspråk som gäller fortfarande.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvot24 (trådstartaren)

#63 » 18:55:09, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Biljävul för 300 000, som efter ett år kommit ned till sitt rätta värde 159 000 kr.

Samma med min båt. Bubblan sprack för 10 år sedan.
Gav 250 000 då, med hopp om värdeökning.
Nu är den värd 100 000 kr.

Men å andra sidan har jag övernattat ca 750 nätter på den.
Nyttjandedagar blir betydligt fler.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

PeterR

#64 » 20:08:39, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buteljerat vatten tar nog i alla fall förstapriset, tätt följt av läskedrycker.
Hur man överhuvudtaget kan sälja vatten på flaska i ett land där vattnet i närmaste tappkran normalt håller lika hög kvalité och smaklighet. Lite som att sälja sand i Sahara..?
Sen har vi läskedrycker: sockrat vatten med syntetiska färgämnen och smakextrakt, ibland inte ens riktigt socker!
Socker, en billig importprodukt (oftast) som sannolikt är en av de största hoten mot folkhälsan med nuvarande överkonsumtion. Märkligt att regering och riksdag har missat ett tillfälle att punktbeskatta..
:back_to:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Volvot24 (trådstartaren)

#65 » 07:24:29, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Sodastream med hemlagad vinbärssaft, eller oftast utan :mrgreen:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1

#66 » 07:39:53, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boendet i Sverige har blivit riktigt onödigt dyrt och då tänker jag på lägenheter. Det borde väl gå att bygga billigare om någon orkar planera/samköpa? I våran håla av Sverige kostar det inte mest på något sätt men 5-7 år kö för att få flytta hemifrån och man måste vara över 18 innan man får ställa sig i kön... Och eftersom det finns för lite bostäder blir dom onödigt dyra. Hemma vid har dom byggt nya hyresbostäder men dom blir så dyra att dom inte ens blir uthyrda för ingen har råd, jo men dom som har råd köper ett eget ställe alla dar i veckan istället, det blir totalt sett billigare och dessutom får man pengarna på husköpet tillbaka plus oftast mera. Att hyra ger inget tillbaka vid flytt.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#67 » 08:56:49, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och för 20 år sedan rev man hyreshus för att man tyckte att det var för många lägenheter som stod tomma.
Jag börjar för min del mer och mer tro att enda sättet att få ner byggkostnaderna här i landet är att försämra villkoren för bolån kraftigt. När det är så lätt att låna alldeles för mycket pengar till en bostad som idag, så får den oerfarne som ska sätta bo för första gången aldrig någon chans att få klart för sig vad pengarna egentligen är, eller borde vara, värda. Och byggfirmor och fastighetsbolag skär guld med täljkniv.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#68 » 10:08:22, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samt att ta bort "Rotbidraget". Det har drivit upp priserna på byggmaterial och villor samt bostadsrätter.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

igelkottar

#69 » 10:19:30, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte tillåta arkitekterna gå ifrån standardiserade mått och material om det ska vara bostadshus
till folk som ska ha råd att bo där. Alla mått som är anpassade till varandra är ju billigare än de som ska specialtillverkas.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Simnil

#70 » 06:34:36, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva idén med ett hyreshus måste väl ändå vara att det per kvadratmeter bostadsyta ska vara billigare att bygga än en villa. Men så är inte fallet, långt ifrån!


I lilla kommunen där jag bor slog dom på stort och smackade upp två nya hyreshus föra året. Visst det är bostadsbrist ,men logiken att försöka hyra ut lägenheter för 6500-7500kr/mån + el i en kommun där kåkarna kostar som mest 750 000:- är knepig. Som den "stora optimist" man är så utgick jag ifrån att de flesta lägenheterna skulle bebos av folk som av ena eller andra anledningen, och på ena eller andra sättet får hyran betald av oss andra. Jag fick fel...... det är bara tre av tolv lägenheter som bebos av folk som inte betalar själv.....


Förresten på tal om hyror och onödigt dyrt. Visst fan är det jävligt korkat, och i förlängningen onödigt dyrt, att tvinga hyresgäster i lägenheter att ha var sitt elabonnemang!?!?!
Visst fan borde det väl gå att ha bara ett abonnemang per kåk i alla fall och om tvunget mäta enskild förbrukning och interndebitera hyresgästerna? Bodde i en sån lägenhet en gång, inte en gång kom själva elen ens upp i hälften av vad nätavgiften var.......
Och ska jag fortsätta på spåret idiotiska företeelser inom hyresbranschen; Kallhyra, vem fan kom på det? Det är ju bara ett sätt för den snåla byggherren att skjuta över kostnaden på hyresgästen. Dålig isolering och kass värmeanläggning spar pengar åt byggarn men kosta pengar varje månad för gästen. På dessa breddgrader borde kallhyra vara förbjudet!!

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torlin

#71 » 17:45:56, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:........och bara för att vi här i Svea rike är vana med höga skatter, momser och andra påslag så lägger både importörer och säljled på ytterligare mer så att allt blir ännu dyrare än vad det är i grannländerna med jämförbara skattesatser......

Besökte Metkomässan i Finland för ett par år sen. Då hade precis någon ny hundpejl kommit ut, möjligt det var Garmin 320. Kollegan som var med är intresserad av dylika tingestar och kikade lite, den var då ca 1000kr billigare i Finland än i Sverige. Då han frågade Garmins support i Sverige varför fick han bara svaret att "Det är en etablerad prisnivå i Sverige".........

Priserna i Finland ligger för det mesta på samma nivå som i Sverige, så det måste ha varit ett undantag.
Det enda som är lönsamt att handla där för oss som bor nära gränsen är nog röd diesel.
Och det mesta är bra mycket dyrare i Norge än i Sverige, så överlag tycker jag inte det är så illa här.
Sen kanske det finns enstaka nya varor där handlare/generalagenter kan hugga till, men det rättar nog upp sig ganska snabbt, annars är de chanslösa i konkurrensen från nätet.
Drygt 100 ton och 1500 hk

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Supertallen

#72 » 22:37:36, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det du själv som både betalar och skattar på dina 5 veckors semester. Ingen skattesubventionerad grej alls.

/Tallen

1 person gillar det här inlägget.
Supertallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:45, 03-09-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM LM 620
Agromatic 740

Simnil

#73 » 07:07:09, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Supertallen skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så är det du själv som både betalar och skattar på dina 5 veckors semester. Ingen skattesubventionerad grej alls.

/Tallen


Inte skattesubventionerat men alla förmåner ska betalas av någon, (vilket, om vi ska bli politiska, MP och Fi m.fl har svårt att förstå), och denna någon är konsumenten själv, så notan hamnar för eller senare på en prislapp nära dig.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24 (trådstartaren)

#74 » 21:19:12, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte alls med!

Visst har väl alla lagstadgad rätt att ta ut fem veckors semester om man är tillsvidareanställd och har jobbat ett helt år?

Sen om man väljer att jobba dessa veckor, är väl en annan femma.

Ersättningen i pengar är avsatta under året du jobbar.vIngår så att säga i lönen.

Vad är egentligen grunden till att man har semester?

Prislappen är väl ändå satt för att även inkludeta semesteresättning?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Lars_karlsson

#75 » 09:54:59, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är dyrt ?
Jo det när du betalar mer är nån annan !

3 personer gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se