Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

"Frankensteina" ihop en pallyft till en boxsäcksställning ?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Bildhuggare (trådstartaren)

#1 » 15:31:15, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Ja jag tvekar ju som bekant inte för skumma frågor- så trenden fortsätter här:

Jag såg för länge sen sett någon som använt en pallyft/kranpall (se bild, av liknande typ som denna) till att bygga en boxningsställning åt ungarna och jag tänkte helt sonika börja spana efter liknande för att gräva ned en bit ovanför gafflarna (ev. med lite sten ovanpå) och sedan svetsa eller bulta fast en lagom liten ?swivel? med krok som man antingen kan hänga en rejäl boxningsäck eller liten gunga i.

Min fråga: om jag inte minns fel så hade killen som byggt den ställningen jag såg hittat en ställning där själva lyftarmen på gaffeln hade ett slags mekaniskt utskjut, så att man kunde reglera hur långt armen skjuter ut i luften med åtminstone någon meter hit eller dit.
Finns det något särskilt namn för denna typ av pallyftar ? eller finns det något annat redskap av den här typen på beg.marknaden som ni kommer på som skulle kunna tjäna samma syfte ?

Tack på förhand
Jörgen

Bild
Originalets URL: https://framapic.org/QUMc7mOic0B8/np9B6QDBkvtj.jpg
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



dc_lindberg

#2 » 20:27:00, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är frågan:
- vad kan vara lämpligt material för att bygga en ställning för boxningssäcken åt ungarna?

eller är fråga "bara":
- vad heter den här makapären?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bildhuggare (trådstartaren)

#3 » 20:50:35, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Lindberg.

Sorry om jag formulerar mig spretigt. Näe- att mackapären heter pallyft är jag rätt så klar över. Frågan är istället; finns det något särskilt namn för
pallyftar av den typ som syns på bilden - men där själva lyftarmen, ovandelen, har ett mekaniskt utskjut ?
Dvs så att den kan dras ut på längden och ökar höjden på en ev.upphängd boxningssäck ?

Finns sådant ens - eller har jag inbillat mig detta ?

Att det är lite overkill att använda en modifierad pallyft för att hålla en boxningssäck är jag klar över :-).
Men jag ser att gamla, tillbucklade pallyftar kan man ibland hitta på blocket för en tusenlapp eller två, och då slår det såklart alla hemmagjorda
träställningar med hästlängder; håller för väder och vind och går inte att överbelasta :-).

Att det sen är ett tungt as att gräva ned och få på plats är jag såklart beredd på !

Om någon här på forumet; åkare, maskinist eller mekare, kommer på något alternativ som man ev. kunde använda istället för pallyft så är det såklart också välkommet !

P.S . För dom av er som, på goda grunder, undrar om jag är onykter eller under annat rus : nej, jag är allvarlig. Men förstår att frågeställningen kan verka lustig :-)
Jag vet såklart att bl.a. Jula mfl säljer hobby-boxningsställningar för säck, men jag vet också att dessa är ren ankskit. Så jag är nu ute efter att göra något som är lite heavy duty......
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

fretchi

#4 » 21:03:57, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte billigare att bara svetsa ihop några VKR-rör till något liknande?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bildhuggare (trådstartaren)

#5 » 21:28:59, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på det också. Men - samtidigt så har jag hajat till när jag sett sådana här pallyftar, gamla och rostiga såklart, säljes för någon tusenlapp eller två. För en vanlig snubbe som måste köpa handelsstål till "konsumentpris" så får jag samma kostnad om jag ska köpa fyrkantprofiler från Tibnor mfl.. Plus att jag slipper svetsa ihop eländet.

Men såklart, ser man till vad en ny eller bättre begagnad pallyft går på så håller jag med dig. Dom är alldeles för dyra för att sabba och göra säckhängare av :-)

Har även kollat lite på nätet.

En sådan här lösning hade funkat tror jag, om metallböjen vore av riktig metall/rörprofril och inte ihopklickad aluminium




Bild


Alternativt att snickra ihop något sådant här och gjuta fast det i en nedgrävd betongfot. Nackdelen är till skillnad från pallyften att hela ställningen blir jäkligt synlig och iögonfallande.



Bild
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Bildhuggare (trådstartaren)

#6 » 21:35:13, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite som att jag spammar min egen tråd nu med off- topic. Men jag kan nämna att bommade en maskinauktion i Perstorp för något halvår sen där dom sålde en liten, defekt, Foco-kran som suttit på en pickup- som hade just ett mekaniskt utskjut som kunde bli drygt 3 meter. Jag tror att kranjäkeln gick på nån dryg tusenlapp till den som vann auktionen. Ångrar att jag inte högg till snabbare där. I min värld hade man skurit bort allt utom just pelaren och armen och sedan gjutit fast kranpelaren i en stöddig cementklump nån halvmeter under mark. Dra ut kranarmen till önskad längd när ungarna vill boxa säck. Tryck ihop skiten och gör den liten och osynlig när den inte används.

I mitt fall skulle detta arrangemang, efter målning i grön färg, stå intill ett ganska högt staket och delvis skymt av en buske.


Återigen: jag glädjer mig åt de roade medläsare i denna tråd som troligen anser att detta är den knasigaste frågeställningen hittills i år.... :-)
Senast redigerad av Bildhuggare 21:37:02, 21-05-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

magloman

#7 » 21:35:57, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

”Utskjutet” ovan är en automatisk jämnviktsfördelare. Sitter på dyrare dylika tingestar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bildhuggare (trådstartaren)

#8 » 21:38:35, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Magloman, då hänger jag med. Blir till att spana vidare på blocket eller kolla runt bland kranfirmor vad som finns på beg.hyllan.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

JD400

#9 » 21:58:32, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där bilden på ställningen med halvmåneformade delar, det ser ju ut att vara sektioner från en studsmatta. Att hitta en gammal uttjänt studsmatta borde vara rätt enkelt och billigt, kanske rent av gratis. Mattan vi har på gården är i alla fall gjord av stålrör så den borde gå att svetsa och bygga ihop nåt liknande av.

För övrigt en kul ide. Skulle vilja göra nåt liknande själv!

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400

#10 » 22:02:10, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att stödbenen på den varianten skulle vara ivägen men kanske går att gräva ned det mest störande längst ner.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Stridis2

#11 » 12:38:57, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nyligen hängt upp två stycken "Long John punch bag" från SBI Budosport. Mycket trevliga säckar om jag får säga det själv. Glöm inte svirvel till upphängningen och fjäder.
De säckarna hade inte en studsmatteställning hållit för. Jag hade letat gammalt pallställ för att ta material ifrån. Tror det hade kunnat bli en ganska enkel lösning.
Jag tror din idé med pallyften inte blir bra. Dels är inköpet förhållandevis dyrt (i alla fall de jag sett, och jag letade sådan för några år sedan), men framför allt är den både för låg och för kort utskjut.

För övrigt så blev Focokranen inte såld på första Bathso-auktionen. Den annonserades ut för 3000 har jag för mig. Däremot den andra auktionen såldes den på, dock har jag för mig den gick för lite mer än 3000 då.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bildhuggare (trådstartaren)

#12 » 12:53:37, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Stridis.

Jä xlar- det var ett bra tips ! Det kan nästan inte bli bättre. Jag har nämligen ett gäng pallställsreglar liggande hos en kompis i hans garage.
Jag tror att de är 3,60 m. Tänkte använda dem till en enkel carport i stugan, men det finns så det räcker att tjuvlåna en till detta projekt :-)

Det borde nästan hålla tycker jag. Dom är ju inte grova sett till truckgafflar m.m. - men en sådan pallregel, ex. nedgjuten i stöddig betongklump under mark, borde ju lätt hålla en säck på 50-60 kg i ena änden tycker man. Ska bara fundera ihop en smart bultning/svetsning av krok och swivel.

Tack för tipset !!! Detta var bra !

Japp- var den auktionen jag syftade på. Då önsketänkte jag nog. Hade kanske till och med huggit kranen för 3 tkr, men att sticka till Ptorp låg liksom utanför tidsschemat för mig. Brukar ju ibland vara grymt strul och väntetider med dessa maskinauktioner dessutom. Så det fick bli en no show på den .
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

dc_lindberg

#13 » 14:45:23, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
Du skall alltså ha en "säck hållare" ?

Berätta nu mer om detta projekt.
Ju mer du berättar om det desto bättre tips o råd kommer du att få.

...du letar stål på fel ställe f.ö.
Får man handla av Stena Metall ?
Bromma stål var ok att handla med. Det var transporten av stålet som drog iväg.

Gammalt rostigt stål... tänk dig för nu!...
"Dumsnålt" ?...

När vi talar säckar för att pucklas på så finns de i lite olika storlekar - det kan ha betydelse för ditt projekt.

Ska det stå under tak?
Inomhus eller utomhus?
Klimat?

Kul idé / projekt!
Kom nu ihåg att plåta flitigt :photograph: o glöm ej heller att skriva :skriva:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bildhuggare (trådstartaren)

#14 » 15:01:35, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Stridis har nog närmast löst hela problemet för mig.

Det handlar alltså om en improviserad hållare för en boxningssäck. Jag tänker nog köra på pallställsbalken med svetsad hake/krok som gjuts ned i marken nånstans i en 30-45 graders vinkel.

Säckar har jag (gammal kickboxare :-).

Bilder kommer :-)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Skru'are

#15 » 21:01:06, 11-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns massor av påkörda belysningsstolpar och sådana som rostat i foten.
Kapa av nedre delen så den övre passar. Varmförzinkad stål i bra kvalitet och btg-fundament.
Om utligget blir för litet så kan man luta stolpen. Eller välja en dubbeltopp.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se