Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Okänd pryl, Manus VP 14

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

Mattias Petterson

#16 » 22:47:07, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är ju bra att tömma luftmadrasser med ..
Eller förstora mums mums med.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



igelkottar

#17 » 11:58:22, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygga ett vacuumbord?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Lateralus (trådstartaren)

#18 » 11:30:31, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner att allt mer frågor väcks i samband med att jag funderar på vad jag kan ha den till :myzsko: ( :mrgreen: )

Hur mycket undertryck kan man förvänta sig att den ger?

Vilken olja bör man hälla i? Och hur mycket?

Det är kanske någon som har erfarenhet av en dylik pump? Jag öppnade oljepåfyllningspluggen och kollade, där fanns lite olja på botten... Men ingen sticka eller något som gjorde att jag kunde gissa vad en lämplig nivå skulle kunna vara.

Vilket varvtal bör den drivas med? Vilken rotationsriktning? (Jag äger ingen traktor, men hoppas på att det ska gå att bygga en lämplig adapter till en Agria 1700 :vissla: )
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#19 » 15:08:28, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas "kompressorolja" anses vara utmärkt för vakuumpumpar som används i kyltekniksammanhang, framför allt för att den har ovanligt lågt ångtryck.
Vad verkar det vara för slags olja, det lilla som finns i den? Luktar och känns den som en vanlig mineralolja?
Att döma av bilderna så verkar det finnas två separata utrymmen med olja, ett för kuggväxeln och ett för själva pumpen?
För kuggväxeln bör lämplig nivå vara upp till strax under den undre axeln.
Om det inte finns några stickor eller synglas så kanske det finns någon nivåplugg på sidan?

I och med att den är avsedd att drivas från kraftuttagtraktor, så kan man väl misstänka att lämpligt varvtal är 540 r/min. Om det inte finns någon pil som anger rotationsriktning så torde den vara lätt att avgöra genom att provköra pumpen som hastigast och kolla vid vilken riktning den pumpar åt rätt håll.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#20 » 16:09:39, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska lukta och känna på oljan vid när jag passerar verkstaden nästa gång :thumme:

Jo, jag tror att det var ett separat utrymme till växeln. Här borde väl vanlig motorolja funka okej?

Vad det gäller pumpdelen så letade jag efter en nivåplugg, men såg ingen. Ska kolla lite noggrannare!

Blir det något projekt av den så provkör jag innan jag bygger adapter! Borde ju gå att köra på en skruvdragare eller dylikt för testets skull.

Vad det gäller kompressorolja så lånar jag min egen tråd lite. Är det någon som har erfarenhet av att hälla kompressorolja från Biltema eller dylikt i sin kompressor? Såg att Swedol säljer "Kompressorolja 68 Starta", är denna likvärdig tro? Skulle behöva byta olja i min kompressor, och den vill ha typ 3,5 liter. Literpriset på Swedols olja är ju lite bättre på stor förpackning.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#21 » 17:32:23, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vakuumpumpen bör köras med vakuumpumpolja, helst DeLavals eller motsvarande. Agrols VP-olja kan klumpa sig och bör undvikas. En klaffpump bör inte utsättas för högre mottryck än 5kPa, annars kan den bli överhettad. Den är gjord för att jobba med -50kPa undertryck, men klarar något lägre nivåer om det krävs. Svårt att se på bilderna om den har inbyggd regulator. Modellbeteckningen kan möjligen syfta till att den klarar ett luftflöde om 140 l/minut vid -50kPa, ungefär vad som krävs att mjölka med två organ.
Manus, ett svenskt företag som tillverkade mjölkmaskiner och köptes upp av Alfa-Laval 1964. Manus och Alfa-Laval hade sannolikt ungefär lika stora marknadsandelar, men Manus hade en egen serviceorganisation. Märket levde vidare i andra länder utanför Sverige länge, framförallt i Frankrike och Nederländerna där de var nästan lika stora som dåvarande Alfa-Laval Agri (nu DeLaval). De fortsatte också existera i Norge. Huvudkontoret låg kvar i Tumba fram tills 1997 eller däromkring, då det flyttades till Frankrike. Märket slutade sälja delar några år senare och organisationen sammanslogs helt med DeLaval.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bonnen513

#22 » 20:24:39, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer det verkligen att dom inte kan ge tryck? Har ju en sån fast större modell på vaccumtunnan och den ger ju 1 bar tryck och kanske -0,6 vaccum..
Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på att använda en gammal vaccumpump för att trycka i luft i motorn på en traktor
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

PeterR

#23 » 22:41:10, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En klaffpump för vakuum (för mjölkning) skall inte ha för högt mottryck. Jag är osäker på vilka max mottryck som gäller lob-pumpar. Din vakuumtunna arbetar alltså vid -60kPa undertryck?
Tror nog att en traditionell turbo eller en kompressor passar Dina behov bättre?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se