Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

PLC-styrt vattenverk

60 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera teknik här

Stridis2

#16 » 21:11:07, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal högtryckstvätt. Iofs trefas, men man ska ju inte vara kräsen... :mrgreen:
Kan kolla i morgon om den har mässingshus. Osäker om det är lackerad mässing eller något annat när jag tittar på bilderna.
Stridis2 @ Stridis säljes-tråd
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



davidof

#17 » 22:01:43, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Så nu har det hänt lite mer saker intagsslang har lagt ut och även all utrustning har körts ut och får numera bo i en befintlig sjöbod då strandskyddet gjorde att en egen byggnad skulle leda till mer bekymmer och kostnader för fastigheten än vad det var värt.

Jag har även konstaterat att salthalten är för hög i detta område för de tänkta membranen så blir att tänka om här...Kommer att behöva bli ett redigt saltvattenmembran då bräcktvattenmembranen i stort sett slutar att leverera renat vatten vid 7 promille salthalt och salthalten i området är enligt uppgift 6-7 promille.

Så nu letar jag efter en högtryckspump som kan leverera runt 70 bar, en mindre enfast högtryckstvätt som t.ex. kränzels instegsmodell 10/122 med mässingshus skulle ju vara perfekt för att trycka genom vattnet genom membranet. Någon som har en över som behöver ett nytt hem?

Tills jag hittar en mer lämlig ersättare så får gamla Kärcher 570 få tjänstgöra som högtryckspump för att se att systemet fungerar som tänkt. Jag hoppas jag klarar mig på de 3x10A som finns tillgängligt nere i sjöboden, har tidigare gått bra på 10A säkring , nu är det ju inte mässingshus på denna maskinen men kommer först gå med saltvatten när det produceras vatten för att sedan sköljas med avsaltat vatten när man samtidigt sköljer RO-membranet med avsaltat vatten.

Nya delar som jag behöver bita i det sura äpplet är ett nytt tryckhus som jag inte lär komma över begagnat och även ny typ av RO-membran. Lite tillbaka till ritningsbordet men alltid lär man sig något. Pulsationsdämpare som klarar runt 70 bar saltvatten, har hittar man detta månne? Se om ni kan få lite bilder på oredan efter helgen :D
Har en hd 9-80 med lite driftstid.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210525/09e61c45c3991cfc0180e54bb2dac3e2.jpg

1 person gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

nimrod_pro (trådstartaren)

#18 » 01:31:10, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

davidof skrev:
nimrod_pro skrev:Så nu har det hänt lite mer saker intagsslang har lagt ut och även all utrustning har körts ut och får numera bo i en befintlig sjöbod då strandskyddet gjorde att en egen byggnad skulle leda till mer bekymmer och kostnader för fastigheten än vad det var värt.

Jag har även konstaterat att salthalten är för hög i detta område för de tänkta membranen så blir att tänka om här...Kommer att behöva bli ett redigt saltvattenmembran då bräcktvattenmembranen i stort sett slutar att leverera renat vatten vid 7 promille salthalt och salthalten i området är enligt uppgift 6-7 promille.

Så nu letar jag efter en högtryckspump som kan leverera runt 70 bar, en mindre enfast högtryckstvätt som t.ex. kränzels instegsmodell 10/122 med mässingshus skulle ju vara perfekt för att trycka genom vattnet genom membranet. Någon som har en över som behöver ett nytt hem?

Tills jag hittar en mer lämlig ersättare så får gamla Kärcher 570 få tjänstgöra som högtryckspump för att se att systemet fungerar som tänkt. Jag hoppas jag klarar mig på de 3x10A som finns tillgängligt nere i sjöboden, har tidigare gått bra på 10A säkring , nu är det ju inte mässingshus på denna maskinen men kommer först gå med saltvatten när det produceras vatten för att sedan sköljas med avsaltat vatten när man samtidigt sköljer RO-membranet med avsaltat vatten.

Nya delar som jag behöver bita i det sura äpplet är ett nytt tryckhus som jag inte lär komma över begagnat och även ny typ av RO-membran. Lite tillbaka till ritningsbordet men alltid lär man sig något. Pulsationsdämpare som klarar runt 70 bar saltvatten, har hittar man detta månne? Se om ni kan få lite bilder på oredan efter helgen :D
Har en hd 9-80 med lite driftstid.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210525/09e61c45c3991cfc0180e54bb2dac3e2.jpg


Helt klart intressant davidof. Skicka gärna ett PM med ett prisförslag och var den finns i landet.

Membranen jag kollar på nu klarar av ett flöde på max 22liter/min när man kör 69 bar så där är det lugnt.

Men sedan måste jag ta hänsyn till ett minstaflöde med. Detta verkar ligga på 1gpm dvs. 3,8l/min för filtren jag kollar på.

Så om pumpen lämnar 9 liter vid 80 bar, vad lämnar den då vid 69 bar?

Går detta räkna ut utan att veta pumpens pumpkurva?
Finns ju flertalet som kan detta med hydraulik här på forumet så släng in en kommentar, jag tänker att hydraulpumpar liksom denna är kolvpumpar i grund och botten.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#19 » 01:43:41, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ägnat en liten stund idag att leta filterhus för 2540 eller 2521 membran. Verkar vara vanligast med 2540 membran i membrantillverkarnas kataloger när man kommer till saltvatten som råvatten.

Verkar vara svårt att hitta en lämplig återförsäljare i Sverige/Europa då detta inte är en massprodukt för vanlig konsument därmed varierar priserna även en del. Så får leta lite till annars blir det en beställning från Kina där säkerligen det mesta som säljs ändå tillverkas.

Själva filterhuset är förenklat sagt en grov glasfibertub för att tåla de 70 bar som det handlar om. Som tur är så är ju inte vatten komprimerbart så ett ev tubhaveri kommer inte behöva bli så dramatiskt.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#20 » 14:49:42, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan meddela att pump är löst tack vare davidof och ett generöst erbjudande som gjort att barncancerfonden fått ett bidrag i sin kamp mot barncancer som jag hoppas kommer dem till nytta.
Passa på att ge en gåva du med, det går att Swisha direkt till deras 90-nummer: 90 20 900
Bild
Senast redigerad av nimrod_pro 14:51:47, 28-05-2021, redigerad totalt 1 gång.
Christoffer

6 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#21 » 14:51:28, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jakten fortsätter efter en nålventil, två manometrar och ett 2540 filterhus som klarar 1000psi.

Nålventil och manometrar till bra pris kanske går att få tag i här i Sverige?
Har för mig att när man väljer manometer så ska normalt arbetstryck vara en tredjedel av skalan, eller är det något jag har drömt?

Membranet lutar åt att det kommer att bli ett Vontron, CSM eller Oltremare i 2540 storlek dvs 2,5" x 40" kostar något mer men verkar vanligare än den mindre 2521. Jag vill ju att anläggningen ska vara servicebar ett antal år.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#22 » 15:30:22, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar väl sägas att normalt arbetstryck ska vara max 2/3 av fullt utslag om inte manometern är specialbeställd för något annat. Det brukar finnas en svart triangel som markerar max rekommenderat kontinuerligt tryck på skalan.
Jag skulle kunna tänka mig att det är lämpligt att kosta på rostfria manometrar i detta fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro (trådstartaren)

#23 » 15:44:44, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det brukar väl sägas att normalt arbetstryck ska vara max 2/3 av fullt utslag om inte manometern är specialbeställd för något annat. Det brukar finnas en svart triangel som markerar max rekommenderat kontinuerligt tryck på skalan.
Jag skulle kunna tänka mig att det är lämpligt att kosta på rostfria manometrar i detta fall.


Ja då var jag inte helt ute och cyklade. Ja rostfria är tanken att det får bli. Detsamma gäller nålventilen.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#24 » 11:07:23, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu har sakerna ställts upp.

Bild
Här blir det en ny konsol för högtryckspumpen.

Bild
Hydroforen som står för råvattnet.

Har även beställt två nya elektriska kulventiler som ska sköta om spolningen av systemet efter avslutad produktionscykel så att det bara finns renat vatten stående i filter och membran.

Har lagt ut lite krokar gällande högtryckshus till membranet, får se om jag få något napp.

Nu fick jag även avisering att jag har ett paket med pump att hämta.

Fortsättning följer...
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#25 » 12:16:15, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju även skriva att jag tänkte provköra råvattenpumpen men styrsystemet ville inte slå på kontaktorn...Kommer då på att jag tidigare satt tillbaka minnespluggen istället för dataöverföringskabeln med följd att PLC:t läste in det som var på minnet, dvs I1=Q1 och inget mer. Tänkte men det är ju lugnt jag laddar bara upp programmet igen, nästa problem, kabeln finns på plats men RS232->USB övergången har jag inte tagit med. Så provkörning av råvatten får bli nästa helg.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#26 » 10:21:20, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leverans av pump som visade ha lite föråldrade packningar efter att stått stilla många år annars inget att klaga på. DHL tyckte jag skulle pussla lite med så de skicka med en fot löst, se om man kan få tillbaka den där den ska vara :D

Bild
Isärplockad för inspektion och rengöring. Blir en tysklandsorder när allt har passerat rengöring.


Bild
Bild
En extra pusselbit.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#27 » 00:33:35, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikväll hittade örat tillbaka till rätt plats och en spricka fixades på andra örat. Körde detta med min Stahlwerk 200A AC enfasare tillsammans med fotkontroll som är guld värd när man kör aluminium. Ni som har provat vet ju säkert vad som händer när man pumpat in en del värme i biten man svetsar utan att dra ner på strömstyrkan :) Körde med någon random aluminiumtillsats jag hade liggandes på hyllan och esabs nya SuperBlue elektrod.


Bild
Göra rent är A&O, här rengjort med roterande fil.

Bild
Fixa till en bra passning

Bild
En bra jord löser mycket huvudvärk.

Bild
Hitta en bit till som fattades.

Bild
Punkta fast, här ser man en del orenheter som kommit fram bara genom att värma ytan och balansen på AC har inte hunnit städa undan.

Bild
Helsvets 200HZ och ca 20% AC-balans. Gäller att få en bra balans bland inställningarna till förhållande till materialet.

Bild
Filade av där muttern kommer att komma, jag visst lyckats lägga på svets där med trots gaslins, dålig ljusbågkontroll och alla annan jäkelskap :D

Inte min snyggaste lagning men att svetsa gjutet aluminium är lite som lotto. Fick offra en del ljusbågskontroll till inställningar för att göra det svetsbart.
Motorhuset blev bara ljummet då jag körde i ett par svep. Motorn kommer sitta i gummidämpare så om det är så att allt inte blev på tiondelen i rätt nivå spelar ingen roll.
Christoffer

4 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#28 » 20:17:45, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvättat, bara avvakta reservdelar från Tyskland som kommer imorgon eller på tisdag förhoppningsvis.

Bild
Bild

Lyckades även läsa in programmet på nytt i PLCn och provkört råvattenpumpen. Återstår en del programmering för att få till en sköljcykel innan systemet går in i vila.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#29 » 22:40:59, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Specialverktyg för att montera de hårda läpptätningarna tillverkat i min lilla myford svarv. Aluminiumcylindern har en invändig kona som komprimerar läpptätningen till några hundradelar under måttet i pumpcylindrarna. Tryck ner läpptätningen igenom aluminiumcylindern med det för ändamålet tillverkade donet så säger det bara plopp så hamnar de på plats.

Bild
Ny konsol tillverkad utifrån bilder med tumstock som referens och titta det passa på första försöket?! Fick dock igen när jag slog huvudet i dess ena hörn :D

Bild
Plats blev det bakom för matade vatten och en tryckvakt som ska se till att pumpen aldrig går med vattenbrist på grund av täpta filter eller andra ev fel.

Har även hunnit provköra pumpen med ett rör som munstycke kom jag upp i drygt 45 bar vilket inte var helt oväntat med tanke på röret dimension. Även tryckreglering m.m. fungerar och vattnet sprutar ut på rätt ställe :)

Återstår att göra klart den utgående anslutningen från pumpen, lite svarvarbete med andra ord.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#30 » 01:30:14, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kört fram alla diametrar och tagit ett "springpass" för att kolla att jag satt i rätt kugghjul inför gängningen av M22x1,5

Bild
Efter ett par skär och syfta med gängtolken för att avgöra gängans djup i brist på något att tolka med. Jag hade iof kunna monterar ner pumphuset igen men var inte lockade. Visade sig vara lite för tight.

Bild
Rigga upp chucken igen för att ta ett justerskär på knappt en tiondel. Så nu passar den bra.

Bild
Stosen som följde med pumpen fick stå modell när jag gjorde min. Fick justera spåren för o-ringarna så att o-ringarnan jag köpt skulle passa enligt inbyggnadstabell. Det måste finnas tillräckligt utrymme för dem att bli komprimerade i loppet. Provmonterat och känns som att det är en bra passform på o-ringarna.

Är ett tempo kvar på biten och det är andra sidan som ska borras och gängas för 1/4 rörgänga och få sin nippel installerad.
Måste dock beställa mig en tapp då jag bara hade en konisk NPT1/4 hemma.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se