Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Bygga en 1 takts otto motor 500cc=2 liters motor i teorin

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera teknik här

wille_89_ (trådstartaren)

#46 » 18:26:29, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

trodde de var pdf format:)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Bygert

#47 » 18:52:37, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:trodde de var pdf format:)


Ok, men det finns faktiskt analoga böcker också och särskilt när det är gammalt kan det ju vara så. Visst är det ibland lite överspelat det där i de gamla böckerna - men det har sina poänger att ha sånt också. Det är ju inte så sällan jag ser nån ny fantastisk metod beskriven och kan plocka fram nån gammal bok och se att det där prövade man för trettio år sen och det gick åt skogen då så det gör det antagligen nu också. Ganska vanligt när det gäller akvarier t ex, allt ska återanvändas. Men det händer också att man kan lösa ett nytt problem när man ser att det inte alls är nytt utan svaret finns i nån dammig lunta. Internet är bra men ibland är böcker bättre. Hökerbergs t ex, den är ju allt annat än aktuell men har sitt intresse ändå.

5 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#48 » 20:01:03, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå dubbelverkande tvåtaktare och kolvkylning...

Bild
Bild
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#49 » 20:42:34, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det föreligger många tankevurpor här. En takts ångmaskin borde det inte heta. Först måste man elda en stund och det är ju förbränningstakten, sen så kommer arbetstakten, det är då ångan fylls på och trycker ner kolven, sedan kommer utblåstakten, det är då, ja ni vet osv. Sen att det inte blir några tvär krafter på kolven, det blir det ju inte med denna 2 till 3 gånger längre/högre motor. Men problemet är faktiskt bara flyttat lite längre ner. Normalt sett är det kolven och kolvbulten som tar sidkraften, nu måste det till en extra led som måste vara dimensionerad och välsmord. Om detta nu vore modellen så hade varenda bil haft denna motor. Evolutionen har ratat alla missfoster och sen förfinat våran ottomotor/dieselmotor för att den är helt enkelt bäst totalt sett. Kostnad att tillverka, kostnad att driva, tillförlitlighet, avgasvärden, storlek/effekt, tystgång. Ja listan kan göras väldigt lång... Om du nu Wille vill förändra världen så börja med läs på dom fundamentala kunskaperna typ vridmoment, tillverkningssätt, fysik, kemi, matematik. och få sen en förståelse till hur allting hänger ihop, för det gör det!!! Om man har denna kännedom så kan man på ett tidigt stadium "räkna ut" om en idé är värd att spinna vidare på. Vad jag förstår (detta är min egen tanke/mitt eget tyckande) så saknar du denna kunskap. Nu skriver väl jag för döva öron men varför inte börja läsa lite böcker om detta, och läs nu inte bara det som "passar dig" utan läs vidare så du får en helhet. Man kan med fördel välja lite äldre böcker om bilar, jordbruksmaskiner, båtar mm så får man en väldigt bra grundkunskap om både mekanik och el, i vissa fall även elektronik. (Biblioteket har nog alla hemma rakt av, så du behöver inte köpa dom...)

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#50 » 12:36:35, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vill lära mig om teknisk utvekling, materiallära, värmelära, motorlära allt sånt, min dröm har alltid vart att bli teknisk ingengör som min morbror som uppfann de jetmotorer som bl a används i dagens flygplan. han sålde patentet för ingeting 50 000 när han hade kunnat få miljoner, ba för att köpa alkohol :(

kan ni länka eller skicka lite pdf böcker osv, vill så gärna lära mig. min ångmotor kmr jag bygga oavsett o satsa allt på denna ångmotorn och ångbilen o även ånglastbil, för att sen öppna åkeri o köra mer eller mindre gratis, med upptill 74 ton gods, behöver dock C E för de vilket ja ska ta :) först beh ja spara ihop lite pengar genom att köra lastbil
har nämligen nu gått en YKB kurs och tatt lastbilskort, o kmr köra lastbil o vill öppna åkeri, har grundläggande utb hur man öppnar åkeri, men beh sjklart massor mer erfarenhet o ekonomi för göra de.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#51 » 21:37:12, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du absolut inte vill befatta dig med böcker i pappersform, så är ett tips att du fördjupar dig i siten runeberg.org. I synnerhet kan du hitta det mesta du behöver bland de inscannade årgångar av Teknisk Tidskrift som finns där.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#52 » 22:01:40, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med en grund att stå på med grundläggande fysik och matematik. För kraft och energi vare sig den är mekanisk, elektrisk eller kemisk hänger ihop. Hur det hänger ihop förklarar man med matematik.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se