Jag tror det föreligger många tankevurpor här. En takts ångmaskin borde det inte heta. Först måste man elda en stund och det är ju förbränningstakten, sen så kommer arbetstakten, det är då ångan fylls på och trycker ner kolven, sedan kommer utblåstakten, det är då, ja ni vet osv. Sen att det inte blir några tvär krafter på kolven, det blir det ju inte med denna 2 till 3 gånger längre/högre motor. Men problemet är faktiskt bara flyttat lite längre ner. Normalt sett är det kolven och kolvbulten som tar sidkraften, nu måste det till en extra led som måste vara dimensionerad och välsmord. Om detta nu vore modellen så hade varenda bil haft denna motor. Evolutionen har ratat alla missfoster och sen förfinat våran ottomotor/dieselmotor för att den är helt enkelt bäst totalt sett. Kostnad att tillverka, kostnad att driva, tillförlitlighet, avgasvärden, storlek/effekt, tystgång. Ja listan kan göras väldigt lång... Om du nu Wille vill förändra världen så börja med läs på dom fundamentala kunskaperna typ vridmoment, tillverkningssätt, fysik, kemi, matematik. och få sen en förståelse till hur allting hänger ihop, för det gör det!!! Om man har denna kännedom så kan man på ett tidigt stadium "räkna ut" om en idé är värd att spinna vidare på. Vad jag förstår (detta är min egen tanke/mitt eget tyckande) så
saknar du denna kunskap. Nu skriver väl jag för döva öron men varför inte börja läsa lite böcker om detta, och läs nu inte bara det som "passar dig" utan läs vidare så du får en helhet. Man kan med fördel välja lite äldre böcker om bilar, jordbruksmaskiner, båtar mm så får man en väldigt bra grundkunskap om både mekanik och el, i vissa fall även elektronik. (Biblioteket har nog alla hemma rakt av, så du behöver inte köpa dom...)