Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Skytte Finmekanik Ladda Ammunition

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 21:00:19, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

- Visst, det finns forum förvapenintresserade, men det finns kanske folk även här som hanterar vapen?

Jag har lite funderingar kring minsta möjliga
felkällor vid mätning av Headspace. Och givetvis mycket annat.

Nu har jag inga värstingvapen, eller senaste utrustning för laddning, men älgarna trillar ändå.

- Uschiamäj, vad dyr köpeammunition blivit.
45 :- / älgpatron över disk, är inte ovanligt.

O det är inte ens avdragsgillt, för en stackars pensionär som mig. Fast vi hjälper staten och skogsägarna.

.


Gå till lösningen
Senast redigerad av Volvot24 21:10:37, 02-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Janson1

#2 » 21:09:54, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, jag har laddat skott i tusental till pistol/revolver för sisådär 20 år sedan. (Har kvar än). Vad jag minns så förutom en exakthet så krävde det att kulan var lagom intryckt i hylsan... överlag var det svårt att få ett perfekt skott och då menar jag inte repeternogrannheten utan att få till en bra grundinställning. Men det är "kul" att prova sig fram med olika kulor/vikt, olika krutsorter och mängd, t.o.m. tändhattens sort/modell hade betydelse...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24 (trådstartaren)

#3 » 21:13:27, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Prova inom vissa gränser... Lätt det blir farligt annars.
Pistolkrut i gevärspatron funkar deffinitivt inte. Då blir man några fingrar kortare, i bästa fall.
Så det lönar sig att försöka hitta vart gränserna ligger, innan man kör igång.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Blockstens trollet

#4 » 21:22:48, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenskjakt punkt se på video klipp finns en som beskriver lite i avsnitt form till vägagångs sättet med sånt.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Wizzman

#5 » 23:01:27, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite koll på handladdning, har laddat en hel del. Vad är det för kaliber?
Randpatroner (för brytvapen), raka hylsor (typ 45-70) och hylsor med magnumbälte (t ex 338 Winchester magnum) är speciella när det gäller headspace.

Men för vanliga gevärskalibrar är det enklaste att skaffa en hylsa av lämplig diameter och längd som man trär över hylshalsen, och som ställer sig på hylsbröstet och sedan sticker upp över halsen.

Sedan ser man till att inte tändhatten sticker ut i botten på hylsan och mäter totallängden.
Det funkar med en pistolhylsa i lämplig kaliber men det blir lite vingligt, kräver lite övning att få repeterbara resultat. Själv har jag svarvat lämpliga hylsor med en fasad kant som inte är längre än de behöver vara.

Mät först en hylsa som är skjuten i din vapen med en hyggligt het laddning..t ex köpe-jaktammo. Sträva sedan efter att öka headspace 5-10 hundradelar om du vill maximera antalet gånger du kan ladda om hylsan. Är det för lite headspace skruvar du ner verktyget lite till. Tar du en hylsa från en klenare laddning är det inte säkert att den är fullt expanderad i ditt patronläge vilket kan lura dig att öka headspace onödigt mycket.

Det är bra att ha koll på headspace, men är man inte ute efter maximal precision eller att kunna ladda om hylsorna så många gånger som möjligt gör det inget med lite större headspace. Det får dock inte bli så stort att man riskerar klick eller hylsseparation.

Innan du är nöjd med kalibreringsgraden så provar du att repetera i en hylsa, det ska inte kärva när du viker ner slutstycket.

Tänk på att du kan dra ut hylsan (göra den längre, dvs mindre headspace) när du ska ha ur hylsan ur kalibreringsverktyget om expandern som ska ordna rätt mått på hylshalsen kärvar.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Volvot24 (trådstartaren)

#6 » 07:31:36, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kaliber 30-06.

Har varit med om just detta:

"Tänk på att du kan dra ut hylsan (göra den längre, dvs mindre headspace) när du ska ha ur hylsan ur kalibreringsverktyget om expandern som ska ordna rätt mått på hylshalsen kärvar."


Detta inlägg har valts som lösning

Senast redigerad av Volvot24 08:36:39, 03-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 07:39:01, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
När jag mäter Headspace, så tror jag att jag kommer rätt nära sanningen med den mätmetod jag använder, som liknar den vedertagna metod man med bladmått mäter ventilspel.

Fixar runda chims av bladmått på 0.05 och 0.1 mm, som är lite mindre i diameter än hylsbotten på de patroner jag använder.

- Helkalibrerar några hylsor, med lite olika längd (märker typ en stege) .
Provar mig fram till en som går att kammra (mata in i loppet på geväret) så att slutstyckshandtaget, med lite större kraft än vad som normalt krävs att spänna fjädern till slagstiftet, går att vrida ned i skottläge.
Detta menar jag är ett HS lika med 0.00 mm.

Väljer sedan den hylsa som jag gjort marginellt längre, genom att skruva
kalibreringsverktyget nedåt i pressen ca 1/12 varv.
Blir med andra ord ett litet HS.
Frågan är hur stort?


Här slutar likheten med metoden att mäta HS med en pistolhylsa över hylsbröstet, som har fler mätfelmöjligheter än mitt sätt, som bygger på kalibrerade bladmått och inget annat mätande eller micklande o antagande.

Pistolhylsemetoden även kallad mätning med "dummy", kräver bra skjutmått eller mikrometer med stort gap, samt att pistolhylsan alltid är rak inpassad mot hylsbröstet o s v.
Kriteriet är då fortfarande att det med ska gå lätt att kammra.

Med bladmått metoden eller användande av en eller flera packtejpsrundlar på hylsbotten i stället för brickor/chims av bladmått, så får jag direkt utan mätningar och antagande, felmöjligheter e t c ett adekvat värde.
Eller som någon skrev på ett anntat forum: Du får ett mått på HS om du kammrar med
0.1mm bladmått som visar att HS är mindre än 0.1 mm.

Jo, det är sant, även vid mätning av ventilspel.
Men testar jag då därefter med 0.05 mm, och det går att kammra utan motstånd, (förutom det som krävs för att spänna slagstiftsfjädern) så vet jag helt säkert att HS ligger mellan 0.05 och 0.10 mm.

Använder jag från början 0.05 chims och kammrar enligt ovan, så kan jag konstatera att HS ligger mellan 0.00 och 0.05 mm.
Helt brukbart.
Till jaktpatroner lägger jag mig på 0.05 - 0.10 mm.


En praktisk sak är att föra in slutstycket förbi hylsutkastaren innan man lägger in shims och hylsa. Samma sak när man plockar ur... innan man når hylsutkastaren. Annars har chimsen en förmåga att hamna i lådan på geväret
Använder en typ av magnet i änden på en pinne, för att plocka ur Chimsen, eller en våt fingertoppar.

Och visst, då jag med metoden ovan mätt upp, låt säga ett HS mellan 0.00 och 0.05 mm som referens, så bör det därefter gå att fixa en dummy av pistolhylsan eller köpemodell, som gör att det blir lättare/snabbare att kolla varje hylsa eller färdig patron.

Men att ta upp referensmått med dummymetoden anser jag ger för många felmöjligheter...

Vad anser Ni?


- Givetvis kan jag ha fel, och bli dum-förklarad. Men för mig funkar det utmärkt.
:grin:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#8 » 10:59:10, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För jakt är det nog överkurs med det du håller på med men om du tänker tävla i långhållsskytte så kan det nog vara en fördel.
Något som man kan kolla är hur träffbilden blir med en viss laddning och kula samt insättning av kulan. Det är inte säkert att den kraftigaste laddningen ger den bästa träffbilden. Till det behövs det några provskjutningar med anteckningar av laddning, krut, tändhatt, kula, patronlängd, temperatur och vind.
För jakt är det bra att lägga den tiden på banan med skjutövningar. Då inte bara på rörliga mål utan även på tavla både stående och liggande. Det är för att du ska lära dig att känna vapnet och om du måste ändra något på stocken för att det ska passa dig i år.

PS: Om man håller på att ladda själv eller att någon kompis laddar patronerna åt en så kan det vara bra att ha en yxa tillhands om slutstycket börjar att kärva vid repetering. DS.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvot24 (trådstartaren)

#9 » 13:46:06, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Vi är kompisar, jag å bössorna, sedan 20 resp 40 år tillbaks.

Och så vill jag inte slita på hylsorna i onödan.



.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Wizzman

#10 » 23:09:19, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din metod fungerar nog fint, men det kan nog vara lite knepigt att veta när du har noll headspace och inte negativt när det går aningens trögt att fälla ned slutstycket. I praktiken är det sällan något större bekymmer med aningens för litet HS på en vanlig cylinderrepeter. Värre är det med halvautomater eller rakrepetrar.

Får man slå upp slutstycket så är man i farliga tassemarker, då har man ignorerat många varningstecken eller börjat laddstegen alldeles för högt. Märken från utstötare i hylsbotten, aningens trögt att öppna slutstycket, annorlunda knall och märklig hastighetsstegring (om man har kronograf) brukar vara tydliga tecken på övertryck innan man får slå upp slutstycket.

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 07:41:53, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ett sätt är att plocka ur tändstiftet och slutstycksfjädern.
Då känns lilla motståndet väl, när HS är noll.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Zukram

#12 » 09:50:26, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar kalibrera hylshalsen med en expander för en för grov kaliber först, och sen stega ner tills den precis kamrar.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se