Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Traverslösning hembygge - tips önskas.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

Stridis2

#16 » 09:47:56, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En IPE 220 böjer sig 13,4 mm vid 1000 kg punktbelastning mitt på, så det är på håret att balken är lämplig pga detta, men visst fungerar det.
Att bygga in traversupphängningen i byggnaden är inget ovanligt på industrier. Man har ofta betongpelare som bär upp byggnaden. Dessa har en klack som sticker ut som bär upp de längsgående traversbalkarna. Men det jag reagerar på gällande dina idéer är dels att du bara har betong (med ett plattjärn ovanpå) som håller ihop konstruktionen, dels blir jag osäker på hur väggen ska förhindras bukta ut och kollapsa som en läskburk man står på. Den bär bra om du står försiktigt, men vid minsta tryck mot sidan kollapsar burken direkt.
Nu har jag mycket liten erfarenhet om betong- och lekakonstruktioner, så ta ovanstående för fria funderingar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



jpd (trådstartaren)

#17 » 10:14:15, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Min tanke om din konstruktion är hur mycket vägen kommer att svaja däruppe där rälsen ligger.
Sen behöver inte lasten på ett ton fara in i väggen, det räcker med att det ligger något kvarglömt skräp på IPE-balken som vagnen fastnar på för att kraften på massan skall ta en väg man inte gillar.
Kanske inte troligt men djävligt otrevligt om det inträffar.


Detta var en viktig insikt som jag inte tänkt på.
Även Stridis tankar om läskburksfenomenet är viktiga.

Med stolpar + balklösning - är dessa fristående - eller är de alltid förankrade i byggnaden upptill?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stridis2

#18 » 10:20:28, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns båda varianterna. Man måste komma ihåg att staga upp så stolpverket inte kan gunga och vika sig som ett korthus. Vet en liten fristående travers som tillverkaren glömt detta på. Man lyfte inte mer än ca tonnet, men jisses vad det gungade ändå. Det blev backläxa för tillverkaren! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#19 » 14:22:03, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag funderar över är upphängning av vagnen som telfern hänger i.
De flesta som jag sett hänger i den undre flänsen.
Spelar det någon roll för beräkningen av hur mycket balken sviktar?
Tycker att det borde var "bättre" om man kunde hänga vagnen på ovansidan. Men detta kanske inte spelar någon praktisk roll.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jpd (trådstartaren)

#20 » 14:57:22, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det jag funderar över är upphängning av vagnen som telfern hänger i.
De flesta som jag sett hänger i den undre flänsen.
Spelar det någon roll för beräkningen av hur mycket balken sviktar?
Tycker att det borde var "bättre" om man kunde hänga vagnen på ovansidan. Men detta kanske inte spelar någon praktisk roll.


Nu ska här killgissas: Övre flänsen utsätts för tryck, undre för drag. Detta tack vare böjmomentet som balken utsätts för.
Om lasten hängs i den övre ökar risken för "buckling". Om man hänger i den undre finns inte den risken.

Men man borde rimligen hålla sig med god marginal från den belastning där detta skulle bli ett problem.

Nu tar jag på mig hjälmen och inväntar rättelsen :driver:
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

fretchi

#21 » 15:09:37, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter riktigt att en punktlast på en tryckbelastad del av balken borde bidra till buckling/knäckningstendenserna.

Dessutom, ju lägre ner du anbringar lasten på en balk, desto lägre blir tendenserna till vippning, alltså att balken vrider sig i sidled. om balken vippar förskjuts lasten åt motsatt håll och motverkar vippningen. Om lasten ligger ovanför centrumplanet på balken samverkar lasten med vipptendensen.

Sen är det ju mycket enklare att få till en åkvagn som löper på underflänsen än överflänsen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

QV_

#22 » 17:28:06, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till att jag trodde att ovan skulle vara bättre är att man då kan belasta mitten på balken också.
Man skall då alltså inte använda samma balkvagn, utan en med flera hjul som sprider lasten på hela ytan.

Vippningstendensen ingick inte i min första fundering.
Det ger ju en negativ effekt på att ha vagnen på ovansidan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bonde456

#23 » 17:45:57, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu orkar jag inte läsa alla inlägg, men faktorer du ska ta med i beräkningen är t.ex. punktbelastning från åkvagnen du tänkt ha, dvs har den 1000kg på fyra hjul som är 60mm i diameter så ska flänsen på balken tåla en punktbelastning av ett 60 mm runt föremål med säkerhetfaktorn x 250 kg.
storleken på säkerhetsfaktorn får du leta fram, tror den fanns i maskindirektivet men vet inte exakt...har dessa uppgifter på jobbet och där är jag inte nu.
När det gäller dimensionering av byggnaden så lägg på snölast samt vindlast för aktuellt område, snölasten hittar du hos t.ex. boverket. räkna med max på båda dessa och lasten 1000kg och vilka krafter det blir i x och y om du råkar köra mot ändstopp i någon av dessa axlar med full last.

2 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Alrik

#24 » 08:13:14, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt förfarande vid lecaväggar är att översta varvet används ett U-block. U-blockets fylls med betong samt lägger även med ett par kamstål i lämplig dimension. Fördelar vikt samt förstärker och binder ihop väggen.

Har flertal byggnader där stakstolarna ligger på väggen med en planka mellan, plankan är för att lättast få fast takstolarna. Plankan sitter med expandera eller plugg och franskskruv ner i betongen i U-blocket.

https://www.leca.se/produkter/murblock/isoblockbalk-30

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se