Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Engelskt hjul

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera teknik här

magloman

23:44:37, 15-12-2013

johan hellgren skrev:Finns betong för ex undergjutning av pelare som inte krymper, tror den kallas "expanderande"


stämmer, Expanderbetong

Man fixerar utrustningen/svetsplattan ovanför mha fixtur sen gjuter man bara upp emot så äre klart sen när det brunnit.

Vanlig betong krymper lite.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((



Volvot24

19:42:43, 16-12-2013

Så blev hållaren för underhjulen.

Bild


Bild



Nu säger någon att vid valsning av plåt, så blir det såpass stort tryck att det inte går att använda kullager till själva hjulens ytterbanor. Kullagrets ytterbana påstods kunna svikta! Men ett kullager bör väl klara en del, tycker jag. Det ju många kulor, inte bara en som trycket fördelas över.
Visst, trycket blir på en mindre del av banan. Ett lager i lagerfattning belastas över större yta. :klia:

Blir väl att svarva till ett hjul utanpå mitt övre hjul (hjullager - SAAB), men då blir det inte härdad yta.

Hållaren till det undre hjulet gjordes för 15 mm axel. Jag började med det stora sfäriska lager jag nu först fick tag på. Tanken är att jag snart ska skaffa mindre och alla kommer att få just 15 mm axel..

Killen som säljer lagren med sfärisk ytterbana säger att man kan tänka som så att banan är utskuren ur en boll med samma ytterdiameter som lagret. Då bör radien bli 40 mm, för diametern är 80 mm.

Jag ser att många fabrikstillverkade underhjul har en o samma diameter, men har olika radie på sfären. Frågan är vilken betydelse diametern för två olika hjul om "radien på sfären" är den samma. Går det kanske lättare eller tyngre att valsa? Måste jag i det ena fallet hålla på längre för att nå ett visst resultat? Visst jag förstår att det blir lite knöligare att komma åt med ett stort hjul, men om jag bara tänker rulla några skärmar till en liten hembyggd bil, så bör inte just det spela någon roll.

Förbereder mig mentalt på att det blir en flopp, men det är kul att testa.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

Göran Ekman

20:54:39, 16-12-2013

Varför skulle det bli en flopp? Om hjulen inte skulle funka finns det ju möjlighet att att handla en hjulsats http://www.hjulochverktyg.se/metallbear ... l/hjulsats. Göran
Tillfälligt på banan

Volvot24

08:42:38, 17-12-2013

Länk till hjulsatser på Ebay, Aliexpress etc? Vi är några intresserade som kan dela på frakt mm.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

Inge Nilsson

17:14:55, 17-12-2013

Kul med nya friska idéer, MEN vad har ett framhjulslager till en SAAB i ett engelskt hjul att göra :klia:
Om du tänker ha det som övre hjul så lär troligen Myrphy blanda sig i leken. Som Steffe skriver så har Lazze provat å provat under många år vad som fungerar och inte fungerar. Övre hjulet på Lazzes engelska hjul är om jag inte minns fel 120-150 mm i diameter och 45-65 mm brett. Lagrat med två vanliga spårkullager med en axel runt 18-20 mm, (jag kan mkt väl minnas fel).
Du skriver att du bara ska rulla fram några skärmar till nån leksaksbil. Har du någon krymp å sträck att hjälpa till med?

Inge

Volvot24

19:30:26, 17-12-2013

Jo då.... framhjulslagret är svenskt, liksom kardanstångsdelarna ( Volvo 240).
Det var så här att jag hade ett lager liggande till ingen nytta, då jag skrotat Saabarna. O övre hjulet ska visst vara plant. Då är det storleken om att göra. 39 mm brett och diametern 74 mm är alltså helt dömt att misslyckas med. Lagret är förmodligen starkare än två enkla spårkullager, så då blir det väl att leta rätt på nåt hjul eller ämne som har diametern 150 mm. Svarvar ur centrum och lagrar med det utmärkta lager jag redan har... då kommer det till nytta ändå.

Är vän med Murphy, men startade tråden för det finns säkert några med empirisk erfarenhet, som kan ge goda råd.

Förstår nyttan med krymp o sträck. Bygger färdigt det rullande chassiet till minibilen och hjulet först... Så blir det väl till att jaga på nätet.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

Inge Nilsson

22:30:23, 17-12-2013

Jo tanken med att hjullagret är mycket starkare är jag inne på. Finessen med Lazzes konstruktion är att båda rullarna löper/rullar lätt, vilket är bra när du ska ha lågt tryck på plåten. För högt tryck å plåten blir spårig/kantig. Hjulen ska rulla så att plåten valsas å inte glider mellan rullarna, vilket den kan göra vid lätt tryck och ett något trögare lager. Kan tänka mig att hjullagret nog blir lättare att få snurr på om du pressar på en svarvad rulle med större ytter diameter.
Prova din idé, antingen funkar det bra eller så blir det skit. Friskt eldat å hälften brunnet som ordspråket säger :thumme:
:thummar: :bira:

Inge

steffeb

22:46:34, 17-12-2013

Ta det lugnt nu! :)

Det kommer säkert fungera det du håller på med. Du kan väl göra grejorna så att du kan göra om (och eventuellt rätt) sedan om det inte fungerar ? Ett nybörjarmisstag är att dra ihop hjulen stenhårt och valsa fåror i plåten, det är fel. Dra åt litegrann och känn efter. Jag köpte Lazzes filmer och böcker, klart värt pengarna om man inte vill uppfinna hjulet igen (häpp!), finns dock mycket filmer på LAzzes youtubekanal som förklarar det mesta. Den här filmen är bra: https://www.youtube.com/watch?v=hePmCEj ... 39734EA0DA

Lazzes övre hjul är 60mm brett, minst 200mm i diameter (har inte det hjulet själv).

De "små" undre hjulen är 60mm breda, 50mm höga. De "stora" undre hjulen är 60mm breda, 80mm i diameter.

"Lagerhålet" i hjulen har diametern 25mm, 8mm djupt. Axelmåttet vet jag ej men det är kanske 10mm.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Volvot24

23:55:36, 17-12-2013

Fina o instruktiva bilder. Tack.

Jo då, har förberett i planeringen att både det ena och andra kan behöva justeras o testas.

Efter julen så ska jag försöka att få till ett "C", så som jag varit inne på tidigare.

Ett tjockväggigt rör kommer att svetsas in i gapet, då blir det riktat o klart från början. Kapar sedan röret på plats, till att börja med för att passa mitt lilla överhjul.
Nederhjulet är tillräckligt stort vad jag förstår, alla visade alternativ har mindre diameter. Alltså svetsar jag fast kardanens splineshona för gott. Har glidpassning mot den nedre delen av det kapade röret, för att uppnå linjering mot överhjulet. Uppåt blir det en liknande konstruktion fast utan justering (kardandelar). En hjul hållare och anhåll, som jag trär in i uppåt i det kapade röret. Punktar fast. Anpassar det hela så att jag kan byta till en hjulhållare för ett större överhjul.

Bygger m a o för den diameter på underhjulet som jag har nu och för ett ca 200 mm överhjul. Men plockar i första skedet in hjullagret som överhjul....

Enda som bromsar bygget i nuläget är justerskruven. Har tänkt mig en fingängad ca 20 mm UNC-bult. Vad används?
Kan det vara ide att fixa till en hävarm - utväxling, som bulten går mot för att sedan påverka "hissen". Typ utväxling 4:1, kan inte vara svårt att få till. Skulle då bli en ratt som står på högkant, vertikalt som på en bil.


Empiriska erfarenheter Murphys lurande, det gillar jag. Kan alltid bara bli bättre.

Murphy försökte i dag! Detta när jag tiggade fast en svarvad hylsa på ytterdelen till den splinesade delen. Det skulle se finare ut på bild. Trots att jag tog det försiktig, så tryckte det lite gods inåt, med följd att det inte gick att skjuta ihop delarna. Kapade innerdelen lite i änden, så att det blev som en rak brotsch. Smörjde ordentligt och tryckte ihop nästan helt med en press. Vände det hela och pressade ut. Upprepade några gånger. Gjorde rent och smorde sen in med fin ventilslippasta. Jobbade lite med pressen..... Seger över Murphy, denna gång! Nu märks inget glapp alls.

:shake_hands: Murphy! :lmao:


Problemet hade förmodligen gått att undvika helt om jag först stoppat in innerdelen, som stöttning för den begynnande smältan innan tiggningen.


O, ja då... blir inte helt knäckt även om jag måste köpa komplett hjulsats...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

steffeb

00:18:09, 18-12-2013

På mitt förra "hjul" satt det en 30mm trapetsgängad stång.

Bild

steffeb

00:23:10, 18-12-2013

Det är som sagt inte mycket kraft man ska dra åt med. Strunta i utväxling, helt lagomt med trapetsgängad stång. Överarbeta inte det här nu! :)

Kolla på Lazzes hjul när du bygger, det är enklast och antagligen bäst.

ja-bond77

08:32:22, 18-12-2013

steffeb skrev:På mitt förra "hjul" satt det en 30mm trapetsgängad stång.

Bild


Har pedalen nån funktion?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

Volvot24

08:43:11, 18-12-2013

Hur ser det nya hjulet ut och i s f, på vilket sätt är det bättre.

Pedalen o foten liknar de jag såg hos tandläkaren i unga år, innan hon körde igång grova borren. Under stolen jag placerades i.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

steffeb

17:18:42, 18-12-2013

Precis, det är ifrån en tandläkarstol. Går att höja/sänka hela C-et.

E-hjulet på bilden har det övre valshjulet i C-et. Inget vidare.

1 person gillar det här inlägget.

steffeb

17:19:22, 18-12-2013

Det nya e-hjulet ser ut som Lazzes med enda skillnaden att det är större.