Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Engelskt hjul

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera teknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 22:08:48, 14-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va? Sicka priser för i princip två hjul, en justerskruv, ratt och några kilo järn i form av stadiga fyrkantrör eller plåt.
Rent av avskräckande, för någon som gillar att testa olika tekniker. Kanske sedan köpta något proffsigt, vad nu proffsigt kan vara....


Visst, jag förstår tillfredställelsen att nyttja väl beprövade maskiner och konstruktioner. Men för en som aldrig tidigare rullat plåt, måste det att med enkla medel gå att få till något liknande. Det är ju inte "hightec" precis.
Själva arbetet med att skapa något så när fungerande verktyg, är för mig både drivkraft och halva upplevelsen!

En snabb koll på nätet gav vid handen att prislappen började vid ca 7 000 kr och sen skenade det vilt.
Visst, avser man att jobba professionellt, kan det vara försvarbart med en ordentlig pungtömning från början. Och då kan man tydligen få både motivlack o motordrift på verktyget.

En glad entusiast som mig, behöver lite hjälp i tankarna, för att få till en egen konstruktion. Helst så billig att jag kan köra den på återvinningen ifall glöden svalnar.


Utgångsläge:

1 st begagnat framhjulslager till en SAAB 900. Har fixat passande axel, med gängade hål i ändarna för infästning. Bultarna är inte tänkt att utsättas för några krafter, bara hålla axeln på plats. (Härdad ytterbana) -Övre hjul.

1 st lager med sfärsik ytterbana, diameter ca 80 mm. Tydligen finns det sådana lager att få tag på för 2 -300 kr
(Härdad ytterbana) - Underhjul. Många diametrar - radier att välja på.

1 st fingängade bult med diameter 20 mm, med tillhörande mutter och någon slags ratt eller vred.

1 st 10 - 12 mm plåt. Att skära ut sidorna till konstruktionen ur. Ska tydligen se ut som ett stort "C". Plus plåt remsor mellan gavlarna. Behöver förmodligen inte var lika kraftiga då det inte kommer att handla om sid- och vridkrafter.
Räcker förmodligen med 5 mm, blir då också lätt att bocka efter konturerna på C:et.

Två grövre fyrkantrör, varav det ena passar inuti det andra. (Till justering av det undre hjulets höjd.) Enklast med fyrkantrör för att få styrning, för att det undre hjulet inte ska kunna vrider sig i förhållande till det övre.


Tänkte mig att i första skedet tillverka 4 st skärmar till mitt barnbarns minibil som är under uppbyggnad. Överkursen skulle kunna vara att få till en motorhuv.



:wave: :wave:

Storlek på C:et?

Alternativa diametrar på det sfäriska lagret? Större eller mindre?

Ideer, erfarenheter och förslag mottages tacksamt. :shake_hands:

Bilder på projektet kommer under våren.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



InläggDetta inlägg har raderats av Volvot24 den 22:47:27, 14-12-2013.
Anledning: Tja, råkade svara på mig själv....

PerÖ83

#3 » 00:54:26, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kanske du kan hitta måtten du söker.
https://www.google.se/search?q=English+ ... s&tbm=isch

eller
https://www.google.se/search?q=English+ ... s&tbm=isch

Passa fingrarna när du börjar arbeta med den :uupps: annars lär du dig :djaevul:
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

steffeb

#4 » 11:36:10, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt som du tror. :)

De undre hjulen ska inte var helt runda. Rundningen är bara en guide som talar om när det är dags att byta till ett mindre hjul. Lazzes minsta hela hjul har en platt yta i mitten på hjulet som är ~6mm bred. Det hjulet har en radie på 30mm. När du alltså valsat tills plåten ligger mot radien är det dags att byta till ett hjul med mindre diameter samt "platt" (om det funnits något).

Hjulen behöver inte vara härdade, man valsar i princip bara väldigt mjuk plåt.

Lazzes hjul har en diameter på 50mm. Det verkar vara helt lagom, provade själv att göra hjul i 70mm diameter för att jag trodde det skulle vara bättre. Det var det inte...

Stommen måste vara riktigt stabil, man ska ju faktiskt valsa plåten tunnare. Har för mig att Lazzes hjul är gjort i 6mm Domex ~600. Ett klenare "hjul" kommer inte fungera bra alls då stommen viker sig och resulterar i att valsningen blir sned. Det tar även mycket längre tid att få form på grejorna.

Har själv en Laserskuren stomme till ett Hjul som jag ritat några dm större än Lazzes, det blir ett vinterprojekt att bygga färdigt. Lägger upp bilder på det ikväll om du är intresserad. Du kan även få cad-ritningen. Mått på Lazzes hjul kan även mätas fram. Jag ska använda mig av splinesdelen på en kardan ifrån volvo 740 som undre mekanik.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#5 » 13:04:57, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Perö83 o steffeb för svaren. Mycket att hämta där!

Jo då, jag har ännu inte upplevt att några av mina mekaniska eller tekniska projekt varit enkla att förfärdiga.
Men för mig är det lite av tjusningen att fixa det mesta själv i stället för att knalla iväg till närmaste butik.
Att ligga å grunna på kvällen innan man somnar, vilka lösningar som kan bli bra, är för mig en utmärkt insomningsmedicin. Ibland händer det att jag vaknar tvärt till någon ide som måste prövas under de närmaste dagarna.
:idee3:
Hur är det de vise säger... "resan är halva nöjet" eller något liknande. Här är det många resor p g, hela tiden.
:idee:

Mycket tacksam för ideer hur det bör vara. O då är webbforum utmärkta källor till information.
:shake_hands:

För att visa att det allt som oftast blir svårt för mig, även här på maskinisten så går det att leta rätt på mina projekt o trådar. Startsidan, under sökrutan "Avancerad sökning", "Sök efter författare", Volvot24. :smile:
Å tänk då hur svårt det inte ska vara med mina projekt på Garaget, Hamnen o s v... :skratta3: :skratta3: :skratta3:


Som jag skrev tidigare, så har jag hittat sfäriska kullager med olika diametrar. Att slipa ned en plan yta, mitt på, med någorlunda noggrannhet bör inte vara svårt. Har tillgång till svarv,där jag kan rigga upp en slipmaskin.

Förmodligen skärs sidoplåtarna med en plasmaskärare. Det blir finare och exaktare än med en stor flex. Så en Cad-ritning vore fint.

En komplett kardanstång till 240 ligger någonstans i gömmorna. Tack för tipset. Bör bara bli ett minimalt glapp radiellt.

Så här ser mina första hjul ut. Axlarna till hjulen (lagren ) blir klara under veckan.


Bild


Underhjulets, det sfäriska lagrets "förlängning" som sticker ut till till höger kommer försiktigt att kapas bort.
Kommer att skaffa fler sfäriska lager med mindre diameter.... men jag börjar med den största. Då blir det enklare att tillverka axlar o hållare... Allt blir ju bara mindre.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

ja-bond77

#6 » 13:44:15, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har jag lite bilder från nätet uppladdade från tidigare:
ja-bond77 @ Engelskt hjul för plåtbearbetning , länk

Och så några nytillskott till samlingen, går ju att använda till lite allt möjligt bara man får till ramen: :smile:

Bild
Bild
Bild
Bild


Här är måtten troligen i tum:

Bild


Och här i M:
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 14:09:58, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack o tack.

Vart är det bäst att sätta justeringsratten, upptill eller nertill? Jag tänkte rent hanteringsmässigt. Trycket lär ju bli samma vilket som.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 15:30:09, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letade rätt på gamla kardanstången. Kapade ur de vitala delarna, svarvar i morgon.
En kula från ett kullager, bör kunna fungera som lagring mellan justerbult och den splinesade stången. En kona i änden på bulten, borde göra att den centrerar mot kulan.


Bild
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

ja-bond77

#9 » 16:12:35, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske lite överkurs men om man vill minska eller eliminera allt glapp skulle man kunna tänka sig att splitta upp och kona splineshylsan, svarva konisk expanderhylsa samt en gängad hakmutter jämte gängning av splineshylsan. Hmmm... ett "gliddorn" typ skruvstyckeshandtag skulle säkert vara smidigare att manövrera än att börja fippla med en haknyckel... :klia:

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JHM

#10 » 16:36:32, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte mb ett sånt krympförband på mellanaxeln? Tänkte främst på 124 modellen.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#11 » 17:00:05, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt brukar det finnas en mutter där på en del/alla kardanaxlar men jag tror den håller i så fall bara en tätning för att hålla splines smorda och undvika vägdamm i splinesen... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Volvot24 (trådstartaren)

#12 » 18:35:14, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte gå att bara dra två genomgående två slitsar längs med hylsan ca 15 mm isär och sen göra en typ av klämring som nyper till flärpen mellan spåren, då man justerat avståndet mellan hjulen?
Detta om nu glappet skulle vara besvärande.

Kunde i o f s inte märka något större glapp när jag sköv ihop splinesen till hälften eller mer. Volvo, de var riktiga grejjer det :lmao:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Göran Ekman

#13 » 22:54:49, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt som skulle kunna stabilisera C-et , svetsa i armeringsjärn samt fylla det med betong. Skulle bli lite som de exklusivare hjulen där stommen är i gjutjärn. Det finns en man som heter Bengt Blad har skrivit ett par böcker om plåtarbeten på bilar där står det endel om det engelska hjulet. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Volvot24 (trådstartaren)

#14 » 23:10:53, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men visst är det som så att betong blir en aning mindre, då det härdar? Då blir det fortfarande eventuellt trots grov plåt o s v... ett visst spelrum inuti konstruktionen relativt betongen. Bara mer tyngd i s f. Ska kolla med en murare.

Bygger jag i 12 mm plåt, så ska det nog mycket till om bågen ska röra sig mer än någon 100:dels millimeter i gapet mellan hjulen.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

JHM

#15 » 23:38:20, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns betong för ex undergjutning av pelare som inte krymper, tror den kallas "expanderande"

1 person gillar det här inlägget.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se