Fina o instruktiva bilder. Tack.
Jo då, har förberett i planeringen att både det ena och andra kan behöva justeras o testas.
Efter julen så ska jag försöka att få till ett "C", så som jag varit inne på tidigare.
Ett tjockväggigt rör kommer att svetsas in i gapet, då blir det riktat o klart från början. Kapar sedan röret på plats, till att börja med för att passa mitt lilla överhjul.
Nederhjulet är tillräckligt stort vad jag förstår, alla visade alternativ har mindre
diameter. Alltså svetsar jag fast kardanens splineshona för gott. Har glidpassning mot den nedre delen av det kapade röret, för att uppnå linjering mot överhjulet. Uppåt blir det en liknande konstruktion fast utan justering (kardandelar). En
hjul hållare och anhåll, som jag trär in i uppåt i det kapade röret. Punktar fast. Anpassar det hela så att jag kan byta till en hjulhållare för ett större överhjul.
Bygger m a o för den diameter på underhjulet som jag har nu och för ett ca 200 mm överhjul. Men plockar i första skedet in hjullagret som överhjul....
Enda som bromsar bygget i nuläget är justerskruven. Har tänkt mig en fingängad ca 20 mm UNC-bult. Vad används?
Kan det vara ide att fixa till en
hävarm - utväxling, som bulten går mot för att sedan påverka "hissen". Typ utväxling 4:1, kan inte vara svårt att få till. Skulle då bli en
ratt som står på högkant, vertikalt som på en bil.
Empiriska erfarenheter Murphys lurande, det gillar jag. Kan alltid bara bli bättre.
Murphy försökte i dag! Detta när jag tiggade fast en svarvad
hylsa på ytterdelen till den splinesade delen. Det skulle se finare ut på bild. Trots att jag tog det försiktig, så tryckte det lite gods inåt, med följd att det inte gick att skjuta ihop delarna. Kapade innerdelen lite i änden, så att det blev som en rak
brotsch. Smörjde ordentligt och tryckte ihop nästan helt med en press. Vände det hela och pressade ut. Upprepade några gånger. Gjorde rent och smorde sen in med fin ventilslippasta. Jobbade lite med pressen..... Seger över Murphy, denna gång! Nu märks inget glapp alls.
Murphy!
Problemet hade förmodligen gått att undvika helt om jag först stoppat in innerdelen, som stöttning för den begynnande smältan innan tiggningen.
O, ja då... blir inte helt knäckt även om jag måste köpa komplett hjulsats...