Va? Sicka priser för i princip två hjul, en justerskruv, ratt och några kilo järn i form av stadiga fyrkantrör eller plåt.
Rent av avskräckande, för någon som gillar att testa olika tekniker. Kanske sedan köpta något proffsigt, vad nu proffsigt kan vara....
Visst, jag förstår tillfredställelsen att nyttja väl beprövade maskiner och konstruktioner. Men för en som aldrig tidigare rullat plåt, måste det att med enkla medel gå att få till något liknande. Det är ju inte "hightec" precis.
Själva arbetet med att skapa något så när fungerande verktyg, är för mig både drivkraft och halva upplevelsen!
En snabb koll på nätet gav vid handen att prislappen började vid ca 7 000 kr och sen skenade det vilt.
Visst, avser man att jobba professionellt, kan det vara försvarbart med en ordentlig pungtömning från början. Och då kan man tydligen få både motivlack o motordrift på verktyget.
En glad entusiast som mig, behöver lite hjälp i tankarna, för att få till en egen konstruktion. Helst så billig att jag kan köra den på återvinningen ifall glöden svalnar.
Utgångsläge:
1 st begagnat framhjulslager till en SAAB 900. Har fixat passande axel, med gängade hål i ändarna för infästning. Bultarna är inte tänkt att utsättas för några krafter, bara hålla axeln på plats. (Härdad ytterbana) -Övre hjul.
1 st lager med sfärsik ytterbana, diameter ca 80 mm. Tydligen finns det sådana lager att få tag på för 2 -300 kr
(Härdad ytterbana) - Underhjul. Många diametrar - radier att välja på.
1 st fingängade bult med diameter 20 mm, med tillhörande mutter och någon slags ratt eller vred.
1 st 10 - 12 mm plåt. Att skära ut sidorna till konstruktionen ur. Ska tydligen se ut som ett stort "C". Plus plåt remsor mellan gavlarna. Behöver förmodligen inte var lika kraftiga då det inte kommer att handla om sid- och vridkrafter.
Räcker förmodligen med 5 mm, blir då också lätt att bocka efter konturerna på C:et.
Två grövre fyrkantrör, varav det ena passar inuti det andra. (Till justering av det undre hjulets höjd.) Enklast med fyrkantrör för att få styrning, för att det undre hjulet inte ska kunna vrider sig i förhållande till det övre.
Tänkte mig att i första skedet tillverka 4 st skärmar till mitt barnbarns minibil som är under uppbyggnad. Överkursen skulle kunna vara att få till en motorhuv.
Storlek på C:et?
Alternativa diametrar på det sfäriska lagret? Större eller mindre?
Ideer, erfarenheter och förslag mottages tacksamt.
Bilder på projektet kommer under våren.