Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hetvattentvätt som sotar fruktansvärt

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 22:36:42, 30-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var jag och köpte en Kärcher hetvatten-högtryckstvätt som har blivit riktigt misshandlad. Den har trillat ner från en skopa från ca 2meters höjd så det kosmetiska finns inte längre kvar så att säga :mrgreen: Dock så funkar själva högtrycksdelen utmärkt.. så länge man inte vrider på värmen. Det bolmar som ett ånglok från själva brännaren med det samma.
Jag har rivit isär själva brännarröret och rensat ur massa sot och skit som fanns där, men det hjälpt ej. Även hällt i fräsch diesel

Kan någon förklara hur allt fungerar? Ska spaynozzeln matas med diesel konstant (för så är det nu). Så fort jag trycker in pistolhandtaget sprayar det diesel or nozzeln och bolmar svart/grått med stora sotflagor. Det stitter även ett slags styrkort i ellådan som verkar gå till dieselpumps-solenoiden.. kanske är det meningen att denna ska styra tillförseln av diesel i omgångar?

Någon som har några tips.. antar att röken tyder på för fet blandning?

Förra ägaren sa att rök-problemet uppstod efter olyckan.. Dom provade att byta sparynozzle i brännaren men det hjälpte inte. Så nozzeln borde ju vara fräsch.
Bild
Host host..
Bild
Dieselpumpen med solenoiden


Gå till lösningen
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



Jars

#2 » 22:47:31, 30-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort o gott så är det flödet och den valda temperaturen som styr upphettningen precis so på en villa panna!
Sedan det där med röken har med lufttillförseln och med munstycket att göra, jag tror han får alldeles för lite luft o ryker han som bara den.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

PerÖ83

#3 » 23:22:02, 30-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöder den som den ska?
Har ingen erfarenhet av tvättar, men diesel värmare i person bilar brukar vara känsliga på igensotade glödstift =tänder ej =mycket rök.
Men kolla luften först som Jars sa.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 23:58:02, 30-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufttillförseln kommer från en fläkt på elmotorn (på bilden ovan syns fläkten).. och man känner ju att det blåser uppe vid brännarutblåset. Vet inte riktigt vad som kan strula där.
Glödstiften verkar vara 2st elektroder på ca 5mm avstånd som det blir en gnista mellan. Hade lite svårt att se igenom siktglaset pga av all rök o sot, men man kanske kan skruva loss elektroderna och se hur gnistan ser ut. Dom verkar drivas av nån högspänningsspole iaf
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

överlass

#5 » 00:39:07, 31-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

den gnisttändaren är huvudmisstänkt enligt mig för vår kränzle betedde sig precis likadant innan jag bytte den,kopiösa mängder rök :grin:
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

johaniskogen

#6 » 00:46:59, 31-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pumpen på fläktaxel läcker så suger fläkten i sig soppa, vilket brukar va ett vanligt fel när dom börjar ryka mkt
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

mathiast

#7 » 07:40:01, 31-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så inte fläkten är skadad och kanalen till tunnan är ok,sedan har du bränslemängdinställningen bakom svarta proppen på pumpen och luftspjället strax under där buntbandet sitter.
Dom brukar bolma när dom tänder och släcker så försök få rätt blandning när vattnet flödar sen kan ju munstycket vara slitet också
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jars

#8 » 11:06:21, 31-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänkas att spjället samt tändarstift har fått sig en smäll så dom sitter kanske lite fel!
Justera tändarstiften till rätt avstånd (manual) mellan sig och munstycket, därefter ha kont. flöde på hetvatten med vist temp. inställd och justera luftflödet så att pannan inte ryker med skruven som sitter under bränsle filtret, syns på bilden.Bild
Gnistbildningen ska vara kont. och jämn när man kör med tvätten!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

östemann

#9 » 12:59:21, 31-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Kan tänkas att spjället samt tändarstift har fått sig en smäll så dom sitter kanske lite fel!!


Precis vad som kom i min tanke. :thumme:
Kolla upp det där.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Michael.Andersson (trådstartaren)

#10 » 13:17:56, 31-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag en liten arbetsorder då :shake_hands:
Men hur känsligt är brännarsystemet då? Tänkte om det är luftläckage eller nåt i brännartunnan. Det sitter ju inga packningar eller något mellan de olika delarna så det kan ju inte vara jättekänsligt tycker jag.

Känns ju som något allvarligt fel för vi snackar ju rök i denna klass som uppstår på nån millisekund::
Bild
Originalets URL: http://www.myrideisme.com/Blog/wp-content/uploads/2009/12/The-Plume.jpg
Jag vågar inte köra länge än några sekunder.. :uupps:

Fick faktiskt igång lite värme igår då jag lossat bränslefiltret innan den lilla pumpen. Det måste ha varit kvar diesel uppe i brännarkammaren för det kändes att det kom varmvatten ur spolmunstycket.. utan att bolma rök då

Jaja.. får ta ny tag i eftermiddag/kväll :dancing_geek:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

magloman

#11 » 13:25:44, 31-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Om pumpen på fläktaxel läcker så suger fläkten i sig soppa, vilket brukar va ett vanligt fel när dom börjar ryka mkt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jyrrki

#12 » 20:14:07, 13-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tror att du ska kolla munstycket igen också även om det är nytt. Har varit med om detta själv ett antal gånger.
Om man fått upp skräp i systemet brukar det enklaste vara att köra dem utan munstycke med ny diesel och låta detta pumpa över till ett annat kärl en stund för att vara säker på att det inte sätter igen munstycket igen.
Munstycket brukar gå att plocka isär och blåsa rent ordentligt med tryckluft.
Nästa problem brukar bli att om den har gått en stund rykande så blir det oförbrännd diesel stående i pannan som som sedan brinner när du får igång brännaren. Brukar vara keramik i botten på dessa som suger upp dieseln och sedan avger den i rykande form när brännare väl funkar.
Även spjället kan ju naturligtvis ha hamnat fel som nämnts tidigare. Brukar vara märkt med gul färg från fabrik vid låsskruven för spjället vilket som är fabriksinställning. Har varit ungefär i mitten på skalan på de jag skruvat med.
Vilket fall som helst så kan det ryka en bra stund även efter att allt är rätt inställt om det kommit ned mycket diesel i den.
Ibland är det så att de kan brinna en stund i pannan även efter att du stoppat den.
Lycka till.
Mvh
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

Holger

#13 » 20:24:21, 13-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hur gick det egentligen?!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael.Andersson (trådstartaren)

#14 » 21:48:32, 13-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja projektet ligger på is då jag har för många projekt :insomnia: Sen så läckte själva spolhandtaget som ett såll så jag måste erkänna att jag tröttnade lite. Har dessutom fått tillökning i familjen för några dagar sedan.. :insomnia: :insomnia: :insomnia: :insomnia: :insomnia:

Har ju en hel del tips att bocka av nu iaf :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

windeye

#15 » 08:22:05, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka bort hela brännaren och ta ut sprialen och rengör från sot, den brinnande dieseln måste fritt kunna flöda från insidan av sprialen till utsidan (även kunna strömma runt spiralen i botten av brännaren) för att kunna komma till skorstenen (som sitter i en kammare på utsidan av spiralen), är den tät av sot i botten och längs slingan så beter den sig precis som beskrivet, man skulle kunna tänka sig att "lite" sot lossnat vid fallet och gjort den tåt i botten av brännaren.


Lycka till!
windeye
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:59, 05-11-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 50


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se