Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Tillverka eget maskin / lastväxlarflak

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 15:10:46, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att dom är ganska dyra, och speciellt begagnade sådana.
Någon stolle betalade över 42' för ett begagnat maskinflak på KVD, när ett nytt exakt likadant kostar 44'...

Hursomhelst, är det någon som har byggt ett eget och har erfarenheter och bilder på något sådant bygge?

Jag vet en som byggde ett eget bergflak, och det fungerade bra.
Han påstod att hardox var bästa matrial då större stenar inte åstadkom några bucklor på plåten, utan den fjädrade bara tillbaka...
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



Andersson Pontus

#2 » 15:22:50, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erfarenheten säger krokiga.

Detta har disskuterats tidigare vill jag minnas, prova att söka runt lite här inne!
Svab sekten " Goooa gubbar "

Fall ned på knä inför Sveriges Elit
Som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit.
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

tomten

#3 » 19:06:29, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nog går det att bygga ett eget maskinflak och bara man räkanr lite på vad man ska ställa på det och INTE överskrider det så brukar dom hålla sej raka och fina. så om du käner dej motiverad så kan du ju alltid köpa en sån här av lämplig längd och dimention för vad du tängt lasta, en hemaskans massa balk och varva upp svetsen.

maskinflak kan jag tänka mej att bygga själv men grusflak eller dyrlikt hadde jag nog satsat dom extra pengarna det kostar att få en ordentlig lättdumper och av dom hemmabyggen och fabriksbyggen jag sett är det ingen som slår CMT på fingrarna när det gäller att bygga sånna, vist dom är ganska dyra, begade kostar offta fel sida 40 000 +moms begade men dom är en riktigt lyckad kombination av hållfasthet och låg vikt.
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

baklastare642 (trådstartaren)

#4 » 22:56:42, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där ser inte å dumma ut, men jag skulle vilja göra midjelåsen annorlunda.
Dessutom borde de uppåtgående balkarna gå emot varandra isf rakt upp, ala nordin svets design. De gör riktigt snygga flak, men är antagligen riktigt dyra...

Var får man tag i den där böjda stången var kroken hakar fast i?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

tomten

#5 » 23:49:53, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kan alltid prova dom som säljer flak i närheten den kan ju gå att köpa som reservdel, annars har jag sett nått hemmabygge med rak stång, hur det håller vet jag inte och dessuom bör det rimligtvis inte styra in flaket lika när man lyfter det.

sista alternativet är väl en vända på skroten och söka lämplig bit eller hitta en mekverkstad med utrustning att göra en böj i lämplig dimention
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

dimorep

#6 » 08:51:57, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Var får man tag i den där böjda stången var kroken hakar fast i?

Tror att den går att köpa som lös reserv- /slit -del hos de flesta lvx-flak tillv, i varjefall hos www.balticum.nu

Är tveksam till att det skulle gå att själv bygga ett likvärdigt lvx-flak billigare än vad de kostar att köpa ens nya (gäller de som är byggda andra sidan om östersjön).
Räkna på mtrl. inköp, kapning, svetsning, blästring, målning, transporter, övriga kostnader (slitage av verktyg, förb. mtrl, el) och inte minst arbetstiden!

Räknade själv på att bygga ett lågt maskinflak med "fast kil" samt ett 6 m långt schaktflak med dubbelv. "pysläm". Och det blev klart dyrare att bygga själv (om jag räknade in eget. arbete) än att beställa de färdigbyggda precis efter de önskemålen jag hade.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

baklastare642 (trådstartaren)

#7 » 12:10:56, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
baklastare642 skrev:Var får man tag i den där böjda stången var kroken hakar fast i?

Tror att den går att köpa som lös reserv- /slit -del hos de flesta lvx-flak tillv, i varjefall hos www.balticum.nu

Är tveksam till att det skulle gå att själv bygga ett likvärdigt lvx-flak billigare än vad de kostar att köpa ens nya (gäller de som är byggda andra sidan om östersjön).
Räkna på mtrl. inköp, kapning, svetsning, blästring, målning, transporter, övriga kostnader (slitage av verktyg, förb. mtrl, el) och inte minst arbetstiden!

Räknade själv på att bygga ett lågt maskinflak med "fast kil" samt ett 6 m långt schaktflak med dubbelv. "pysläm". Och det blev klart dyrare att bygga själv (om jag räknade in eget. arbete) än att beställa de färdigbyggda precis efter de önskemålen jag hade.


Ok, tack för tipset.

Visst, du kan ha rätt. det handlar mycket om hur man värderar sin tid.
Men många flak är i mina ögon något felkonstruerade, och jag har egna ideer på hur de ska se ut. Tex så skulle jag vilja ha låga lämmar på ett maskinflak. Delar av ramen borde boxas in och vara helt täta för att förhindra att rost bildas i hålrum osv.

Det finns en baltiskt (?) firma som annonserar på blocket med bra priser, men de har inga grejer här... jag vill se pinalerna innan vad jag köper...
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se